Wisdom Sigma: kínai elektromos midibuszok, brit gyökerekkel

iho/közút   ·   2025.05.19. 15:00
wisdom_sigma7

A városi buszcsaládból Németországban már eladtak néhányat. Most megújul a kinézetük és hosszabb kivitelben is elérhetővé válnak.

A Sigma platformot eredetileg a Rochdale-központú, brit Mellor buszgyártó mutatta be 2021-ben, hat különböző, hét és tizenkét méter közötti hosszúsággal (Sigma 7–12). A cég meglehetősen ambiciózus tervekkel állt elő: a járműveket nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem világszerte tervezték árulni.

Németországban a hamburgi Jebsen & Jessen lett a Mellor értékesítő partnere. A termékcsalád legkisebb példányát, a hétméteres Sigma 7-es minibuszt 2022 őszén néhány német városban tesztelték, többek között Kielben és Bonnban. Ezt követően előbbi városból a Kieler Verkehrs Gesellschaft (KVG) közlekedési vállalat rendelt is belőlük hármat, melyeket 2023 nyarán szállítottak le a partnerek. A 31 fő szállítására alkalmas kocsik 361–363 azonosítókkal álltak forgalomba az észak-németországi kikötővárosban, ahol olyan külvárosi útvonalakon használják őket, melyeknél a normál méretű buszok nem tudnak közlekedni.

A Sigmák karosszériáját a 2019-ben alapított, kínai Wisdom Motor (az angol wisdom szó magyarul bölcsességet jelent) gyártja le Kínában. A részegységeket ezt követően Rochdale-be szállítják, ahol a Mellor készre szereli a járműveket.

A Mellor története 2024-ben gyökeres fordulatot vett: felvásárolta a komoly járműgyártási múlttal rendelkező, belga Dumarey Group. Az új tulaj folytatta az Iveco Daily, MAN TGE és Mercedes Sprinter vázakra karosszált minibuszok előállítását, a Sigma-platformmal azonban már nem számolt a továbbiakban. A kínaiak viszont nem nyugodtak bele a döntésbe, mivel már legyártottak néhány karosszériát, és ezzel egyidejűleg teljes járművet is tudnak szállítani, továbbra is Sigma elnevezéssel.

A Wisdom a már saját Sigma 7-esét a német Közlekedési Vállalatok Közössége (VDV) által szervezett, Mobility Move elnevezésű elektromosbusz-kiállításon prezentálta Berlinben, a Jebsen & Jessen standján. A regensburgi Regensburger Verkehrsbetriebe (RVB) közlekedési vállalatnál 599-es azonosítóval forgalomba álló jármű alapvetően ugyanúgy néz ki, mint a Mellor Sigma 7-ese, mindössze a Wisdom logója került rá az orrára. A kínaiak azonban teljesen új kinézetet akarnak adni a midinek, hogy még dinamikusabbnak tűnjön. A Jebsen & Jessentől elmondták, a ráncfelvarrott 7-esekből a kieli KVG további hármat vásárol.

A kínaiak modernebb kinézetet álmodtak meg az újabb Sigma 7-eseknek (kép forrása: Jebsen & Jessen / Urban Transport Magazine)

 

A jelenlegi kínálat

A németországi értékesítő partner három kivitelt: a 7-est, a 8-ast és a 9-est forgalmazza.

A Sigma 7-es egy centiméter híján hét méter hosszú, 2,1 méter széles és 3,1 méter magas – utóbbi tulajdonság mindhárom kivitelnél megegyezik. 31 utas fér fel rá, lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorainak összkapacitása 127 kilowattóra.

Az eggyel nagyobb verzió 8,73 méteres, 2,35 méter széles, 54 utast bír szállítani, akkupakkja pedig 210 vagy 255 kilowattórás, a megrendelő igényeitől függően.

A trió leghosszabbika, a Sigma 9-es 9,4 méter hosszú és hatvan utast tud elcipelni. Ugyanolyan széles, mint a 8-as, és az akkumulátorkapacitás is ugyanabban a két opcióban elérhető.

A kínai gyártó bejelentette, hogy rendelhetővé teszi a Sigma 10-et is, mely külsőleg már erősen el fog térni kisebb testvéreitől, sokkal inkább egy normál méretű buszra fog emlékeztetni, és nagymértékben alacsonypadlós is lesz – számol be az Urban Transport Magazine.

(Nyitóképünkön a regensburgi RVB-nek szállított Sigma 7-es. Kép forrása: Urban Transport Magazine)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek