Egy ma is futó M63-as: Gyík H0-s méretben
Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2005. szeptemberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Gyík a terepasztalonA gép H0-s verziója már több kiállításon megfordult, és nagy sikert aratott, ám egyelőre még nem sorozatgyártás-érett. Igaz, elkészítése legfeljebb kis szériában indokolt. A következőkben arról olvashatnak, hogyan készítette el a modellt Letenyei Tamás, a veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub vezetője.
A modell karosszériáját a Domonkos András által készített műgyantaelemekből raktam össze. Az összeragasztott elemeket gitteléssel és csiszolással illesztettem. A kapaszkodók és a kürtök helyét kifúrtam. Amikor elkészült a karosszéria, hozzápróbáltam az alvázhoz. Az alváz egy Piko BR 130-as mozdonyból készült. A mozdonyban lévő két oldallemezt középen elvágtam és a forgócsap távolságnak megfelelően összeforrasztottam. A két forgóváz maradt az eredeti. A lemezek végét összefogó műanyagokból a világításhoz szükséges elemeket eltávolítottam. A karosszérián belül 2 milliméteres műanyag lemez darabokat ragasztottam, amiken az alváz oldallemezei támaszkodnak. A nyers modell immár futóképes lett.
A karosszériát először alapozó festékkel festettem le. Ezt követte a mozdony alapszíne, majd maszkolások után a tető és a homlokfal festése. Miután a festés megszáradt, helyükre kerültek a rézdrótból készült kapaszkodók. Az ablakok vékony plexi lemezből lettek egyesével bereszelve, majd beragasztva. A lámpák helyére ledek kerültek, amik menetirány szerint világítanak. Végén felkerültek a kürtök és a tömlők is a helyükre.
Az eredeti forgóváz oldalát addig reszeltem, amíg sima felületet nem kaptam. Ide lettek felragasztva az M63-as forgóváz maszkok. Sajnos az eredetinek megfelelő kerékméretet nem sikerült beszerezni, ezért maradtak a BR 130 kerekei. A mozdonyban két motoros forgóváz van beépítve. Ezek egymással a lemez oldalfalon kívül még egy-egy szál vezetékkel is össze lettek kötve a jobb áramvezetés miatt.
Ez a mozdony már több kiállításon is bizonyított. A hajtás megbízhatónak bizonyult. Egyetlen hibája a karbantartás bonyolultsága. A tisztításhoz teljesen szét kell szedni a forgóvázakat és aki már csinált ilyet az tudja, hogy ez nem egyszerű dolog. Ezért elhatároztuk, hogy a modell hajtását átépítjük.
M63-as 0-ás méretben Amozdony a MÁV M63 002 psz. mozdonyának működő modellje 0-ás, 1:45-ös méretarányban. A modellt Marosvári Tamás építette 2001-ben, körülbelül fél év leforgása alatt, heti 30-40 órában. A mozdonyszekrény felépítése műanyag lapokból, a forgóváz kézzel, egyedileg készített elemekből áll. A mozdonyszekrény oldalsó ajtajai kinyithatóak, a vezetőállások kialakítottak. A menetiránynak megfelelően a homlokvilágítás három fehér fényt vált. A mozdony elemei közül csak a két meghajtó motor és a négy ütköző gyári. Meghajtás: forgóvázanként egy-egy tengely, csiga, csigakerék kapcsolaton keresztül. A mozdony egyenáramról üzemel, festése megegyezik a prototípus színezésével. |
Az új hajtómű egy középen elhelyezett lendkerekes 5 pólusú Bühler motorból és 2 darab Athearn SD9 forgóvázból áll majd. A modell minden kerékpárja hajtott lesz. A forgóváz nagyon nagy előnye, hogy nincs benne külön áramszedő lemez. A féltengelyekről önkenős bronz csapágyakon és az ezeket megvezető fémlemezeken keresztül jut el a feszültség a motorhoz. Itt csak a kerekeket kell tisztítani. Az eredeti Athearn kerekeket kicseréltük Fuggerth V43-as kerekekre. Így csak 0,8 mm-rel lesz kisebb a kerékátmérő a szükségestől. Az így átalakított hajtás remélhetőleg erősebb és strapabíróbb lesz az elődjénél.
A mozdony mindkét változatának karosszéria elemeit elkészítette már Domonkos András. Jelenleg a kisebb-nagyobb hibák kijavítása van folyamatban. Ha ezek elkészülnek, akkor majd a későbbiekben lehetőség nyílik az általam fent leírt hajtóművel a kisszériás gyártásra.
Letenyei Tamás
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Vasút a Föld túloldalán
- Mesék Tyura-tamból
- Valóra vált álom Tündérvölgyben
- Vonat van, babám!
- Barangolás Hunyad megye vasútján
- Az megvan, hogy már tíz évesek a Talentek?
- Uradalmi „sztrádák” nyomában
- Két év alatt elköszöntek
- Hajlik az ív, vele hajlunk mi is
- Ez sincs már meg: volt egyszer egy villamos Nagyszebenben
- Sellye–Középrigóc: így kellett lennie?
- Kisvasúttal a sípályákra
- Húsz éve még volt egy kocsiszín Óbudán...
- Hétezer teherkocsi mozog havonta
- Egy villamosgeneráció csendes eltűnése
- „A kommunisták fölszedték a síneket”
- A kedvenc villamosok nyomában
- Vasútunk az indóháztól Nyárádtő felé készen van
- Ganzok a világ végén
- Képeslapok keletről
- Mikor jön a vonat? Két hónap múlva...
- Paul Theroux emlékezete
- Tíz éve jött meg a 2001-es!
- Amtrak és a többiek
- Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
- Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
- Mekka, vasútbarátoknak Angliában
- Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!