A tervezettnél gyorsabban halad az Újvidék–Szabadka vonal felújítása
A beruházó és a kivitelezők szerint már decemberben megindulhat a rendszeres vasúti forgalom Belgrád és Szabadka között, mindössze hetvenperces menetidővel.
Az Újvidék és Belgrád közötti pálya felújítása két éve készült el, ez idő alatt több mint hétmillió utas vette igénybe a Sólyom (Soko) elnevezésű járatokat. Ez azt mutatja, hogy Szerbiában ismét népszerű lett a vasút.
A 108 kilométer hosszú Újvidék–Szabadka szakasz felújítása a tervek szerint halad. A munkálatok három műszakban zajlanak, a kivitelezők közlése alapján az alsó szakasz 98 százalékban, a felső pedig 67 százalékban készült el. A villamosítás is zajlik, az állomásépületek építése is folyamatban van, az építési munkálatok nagyobb része már befejeződött.
A szerbiai vasúti infrastruktúra-kezelő RTS-től azt nyilatkozták: a tervek szerint építési szempontból szeptemberre elkészül a vasút, hogy a komolyabb tesztek elkezdődhessenek különleges vonatokkal, amelyek letesztelik a vasút és az elvégzett munka minőségét.
A beruházó úgy számol, hogy már decemberben elindulhat a rendszeres vasúti forgalom. A korszerűsítést követően a pályán a vonatok akár kétszáz kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek; az út Újvidék és Szabadka között negyvenkét percet, Belgrádtól Szabadkáig pedig mindössze hetven percet vesz majd igénybe – írja a Vajma.info.
A kínai kivitelező több mint kétezer szerbiai szakértőt, több mint négyszáz speciális gépet és nagyszámú kínai munkást vet be a munkálatok során. A kínai és szerb szakemberek együttműködése jelentősen hozzájárul a munkálatok felgyorsításához. A fő feladatok közé tartozik a sínhegesztés, a köszörülés, a hűtés, a finomhegesztés, és mindez aluminotermikus (AT) hegesztéssel történik, ami garantálja a nagyon jó minőségű hegesztést, ez pedig rendkívül fontos a nagyobb sebességű vasutak hegesztési munkáinál.
Az emelt sebességű Újvidék–Szabadka vonalon nem lesz szintbeni közúti útátjáró, ennek értelmében számos alul- és felüljárót kell kiépíteni. Ezzel párhuzamosan a meglévő állomások (Verbász, Piros, Szeghegy) felújítása és három új állomás kiépítése is zajlik. Ötvennyolc műtárgyat építenek, ezek közül a legnagyobb és legösszetettebb a verbászi viadukt, amely az útvonal közepén található. A kivitelező szerint a legnagyobb kihívást a viadukt jelentette, a dinamika miatt növelték az állványzatok és hasonlók számát. A műtárgyat még vízszigetelni kell, de várhatóan április elején meglesznek az előfeltételek a vágányok lefektetéséhez.
A Belgrád és Budapest közötti emelt sebességű vasúti pálya az Egy övezet, egy út (BRI) elnevezésű kezdeményezés része, amely a görög pireuszi kikötőt hivatott vasúton összekötni Közép-Európával. A pálya 350 kilométeréből 184 Szerbiában, 166 pedig Magyarországon fut.
(Nyitóképünkön a Szerb Vasutak 410-es sorozatú, Soko elnevezésű Stadler KISS-e. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!