Egy ma is futó M63-as: Gyík H0-s méretben

iho/vasút   ·   2016.08.21. 18:45
gyik_modell0

Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2005. szeptemberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.

* * *

Gyík a terepasztalon

A gép H0-s verziója már több kiállításon megfordult, és nagy sikert aratott, ám egyelőre még nem sorozatgyártás-érett. Igaz, elkészítése legfeljebb kis szériában indokolt. A következőkben arról olvashatnak, hogyan készítette el a modellt Letenyei Tamás, a veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub vezetője.

A modell karosszériáját a Domonkos András által készített műgyantaelemekből raktam össze. Az összeragasztott elemeket gitteléssel és csiszolással illesztettem. A kapaszkodók és a kürtök helyét kifúrtam. Amikor elkészült a karosszéria, hozzápróbáltam az alvázhoz. Az alváz egy Piko BR 130-as mozdonyból készült. A mozdonyban lévő két oldallemezt középen elvágtam és a forgócsap távolságnak megfelelően összeforrasztottam. A két forgóváz maradt az eredeti. A lemezek végét összefogó műanyagokból a világításhoz szükséges elemeket eltávolítottam. A karosszérián belül 2 milliméteres műanyag lemez darabokat ragasztottam, amiken az alváz oldallemezei támaszkodnak. A nyers modell immár futóképes lett.

A kész modell a fordítókorongon (fotók: Indóház-archív)

A karosszériát először alapozó festékkel festettem le. Ezt követte a mozdony alapszíne, majd maszkolások után a tető és a homlokfal festése. Miután a festés megszáradt, helyükre kerültek a rézdrótból készült kapaszkodók. Az ablakok vékony plexi lemezből lettek egyesével bereszelve, majd beragasztva. A lámpák helyére ledek kerültek, amik menetirány szerint világítanak. Végén felkerültek a kürtök és a tömlők is a helyükre.

A Piko BR 130-as-hajtás

Az eredeti forgóváz oldalát addig reszeltem, amíg sima felületet nem kaptam. Ide lettek felragasztva az M63-as forgóváz maszkok. Sajnos az eredetinek megfelelő kerékméretet nem sikerült beszerezni, ezért maradtak a BR 130 kerekei. A mozdonyban két motoros forgóváz van beépítve. Ezek egymással a lemez oldalfalon kívül még egy-egy szál vezetékkel is össze lettek kötve a jobb áramvezetés miatt.

Az Athearn forgóvázak már a V43-as kerekekkel

Ez a mozdony már több kiállításon is bizonyított. A hajtás megbízhatónak bizonyult. Egyetlen hibája a karbantartás bonyolultsága. A tisztításhoz teljesen szét kell szedni a forgóvázakat és aki már csinált ilyet az tudja, hogy ez nem egyszerű dolog. Ezért elhatároztuk, hogy a modell hajtását átépítjük.

M63-as 0-ás méretben

A fotót Prohászka Csaba készítette, Marosvári Tamás terepasztalán

Amozdony a MÁV M63 002 psz. mozdonyának működő modellje 0-ás, 1:45-ös méretarányban. A modellt Marosvári Tamás építette 2001-ben, körülbelül fél év leforgása alatt, heti 30-40 órában. A mozdonyszekrény felépítése műanyag lapokból, a forgóváz kézzel, egyedileg készített elemekből áll. A mozdonyszekrény oldalsó ajtajai kinyithatóak, a vezetőállások kialakítottak. A menetiránynak megfelelően a homlokvilágítás három fehér fényt vált. A mozdony elemei közül csak a két meghajtó motor és a négy ütköző gyári. Meghajtás: forgóvázanként egy-egy tengely, csiga, csigakerék kapcsolaton keresztül. A mozdony egyenáramról üzemel, festése megegyezik a prototípus színezésével.

 

Az új hajtómű egy középen elhelyezett lendkerekes 5 pólusú Bühler motorból és 2 darab Athearn SD9 forgóvázból áll majd. A modell minden kerékpárja hajtott lesz. A forgóváz nagyon nagy előnye, hogy nincs benne külön áramszedő lemez. A féltengelyekről önkenős bronz csapágyakon és az ezeket megvezető fémlemezeken keresztül jut el a feszültség a motorhoz. Itt csak a kerekeket kell tisztítani. Az eredeti Athearn kerekeket kicseréltük Fuggerth V43-as kerekekre. Így csak 0,8 mm-rel lesz kisebb a kerékátmérő a szükségestől. Az így átalakított hajtás remélhetőleg erősebb és strapabíróbb lesz az elődjénél.

A mozdony mindkét változatának karosszéria elemeit elkészítette már Domonkos András. Jelenleg a kisebb-nagyobb hibák kijavítása van folyamatban. Ha ezek elkészülnek, akkor majd a későbbiekben lehetőség nyílik az általam fent leírt hajtóművel a kisszériás gyártásra.

Letenyei Tamás

Múltidéző sorozatunk korábbi írásai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.