Egy ma is futó M63-as: Gyík H0-s méretben
                                            Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2005. szeptemberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Gyík a terepasztalonA gép H0-s verziója már több kiállításon megfordult, és nagy sikert aratott, ám egyelőre még nem sorozatgyártás-érett. Igaz, elkészítése legfeljebb kis szériában indokolt. A következőkben arról olvashatnak, hogyan készítette el a modellt Letenyei Tamás, a veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub vezetője.
A modell karosszériáját a Domonkos András által készített műgyantaelemekből raktam össze. Az összeragasztott elemeket gitteléssel és csiszolással illesztettem. A kapaszkodók és a kürtök helyét kifúrtam. Amikor elkészült a karosszéria, hozzápróbáltam az alvázhoz. Az alváz egy Piko BR 130-as mozdonyból készült. A mozdonyban lévő két oldallemezt középen elvágtam és a forgócsap távolságnak megfelelően összeforrasztottam. A két forgóváz maradt az eredeti. A lemezek végét összefogó műanyagokból a világításhoz szükséges elemeket eltávolítottam. A karosszérián belül 2 milliméteres műanyag lemez darabokat ragasztottam, amiken az alváz oldallemezei támaszkodnak. A nyers modell immár futóképes lett.

A karosszériát először alapozó festékkel festettem le. Ezt követte a mozdony alapszíne, majd maszkolások után a tető és a homlokfal festése. Miután a festés megszáradt, helyükre kerültek a rézdrótból készült kapaszkodók. Az ablakok vékony plexi lemezből lettek egyesével bereszelve, majd beragasztva. A lámpák helyére ledek kerültek, amik menetirány szerint világítanak. Végén felkerültek a kürtök és a tömlők is a helyükre.

Az eredeti forgóváz oldalát addig reszeltem, amíg sima felületet nem kaptam. Ide lettek felragasztva az M63-as forgóváz maszkok. Sajnos az eredetinek megfelelő kerékméretet nem sikerült beszerezni, ezért maradtak a BR 130 kerekei. A mozdonyban két motoros forgóváz van beépítve. Ezek egymással a lemez oldalfalon kívül még egy-egy szál vezetékkel is össze lettek kötve a jobb áramvezetés miatt.

Ez a mozdony már több kiállításon is bizonyított. A hajtás megbízhatónak bizonyult. Egyetlen hibája a karbantartás bonyolultsága. A tisztításhoz teljesen szét kell szedni a forgóvázakat és aki már csinált ilyet az tudja, hogy ez nem egyszerű dolog. Ezért elhatároztuk, hogy a modell hajtását átépítjük.
| 
 M63-as 0-ás méretben 
 Amozdony a MÁV M63 002 psz. mozdonyának működő modellje 0-ás, 1:45-ös méretarányban. A modellt Marosvári Tamás építette 2001-ben, körülbelül fél év leforgása alatt, heti 30-40 órában. A mozdonyszekrény felépítése műanyag lapokból, a forgóváz kézzel, egyedileg készített elemekből áll. A mozdonyszekrény oldalsó ajtajai kinyithatóak, a vezetőállások kialakítottak. A menetiránynak megfelelően a homlokvilágítás három fehér fényt vált. A mozdony elemei közül csak a két meghajtó motor és a négy ütköző gyári. Meghajtás: forgóvázanként egy-egy tengely, csiga, csigakerék kapcsolaton keresztül. A mozdony egyenáramról üzemel, festése megegyezik a prototípus színezésével.  | 
Az új hajtómű egy középen elhelyezett lendkerekes 5 pólusú Bühler motorból és 2 darab Athearn SD9 forgóvázból áll majd. A modell minden kerékpárja hajtott lesz. A forgóváz nagyon nagy előnye, hogy nincs benne külön áramszedő lemez. A féltengelyekről önkenős bronz csapágyakon és az ezeket megvezető fémlemezeken keresztül jut el a feszültség a motorhoz. Itt csak a kerekeket kell tisztítani. Az eredeti Athearn kerekeket kicseréltük Fuggerth V43-as kerekekre. Így csak 0,8 mm-rel lesz kisebb a kerékátmérő a szükségestől. Az így átalakított hajtás remélhetőleg erősebb és strapabíróbb lesz az elődjénél.
A mozdony mindkét változatának karosszéria elemeit elkészítette már Domonkos András. Jelenleg a kisebb-nagyobb hibák kijavítása van folyamatban. Ha ezek elkészülnek, akkor majd a későbbiekben lehetőség nyílik az általam fent leírt hajtóművel a kisszériás gyártásra.
Letenyei Tamás
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Vasút a Föld túloldalán
 - Mesék Tyura-tamból
 - Valóra vált álom Tündérvölgyben
 - Vonat van, babám!
 - Barangolás Hunyad megye vasútján
 - Az megvan, hogy már tíz évesek a Talentek?
 - Uradalmi „sztrádák” nyomában
 - Két év alatt elköszöntek
 - Hajlik az ív, vele hajlunk mi is
 - Ez sincs már meg: volt egyszer egy villamos Nagyszebenben
 - Sellye–Középrigóc: így kellett lennie?
 - Kisvasúttal a sípályákra
 - Húsz éve még volt egy kocsiszín Óbudán...
 - Hétezer teherkocsi mozog havonta
 - Egy villamosgeneráció csendes eltűnése
 - „A kommunisták fölszedték a síneket”
 - A kedvenc villamosok nyomában
 - Vasútunk az indóháztól Nyárádtő felé készen van
 - Ganzok a világ végén
 - Képeslapok keletről
 - Mikor jön a vonat? Két hónap múlva...
 - Paul Theroux emlékezete
 - Tíz éve jött meg a 2001-es!
 - Amtrak és a többiek
 - Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
 - Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
 - Mekka, vasútbarátoknak Angliában
 - Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
 - Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
 - Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
 - Így szállítják a sört Írországban
 - Mennyország tourist Írországba
 - Lassan minden elfogy...
 - Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
 - Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
 - Húsz évem lassan elszelel...
 - Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
 - Örökké föl akarták szedni a síneket
 - Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
 - Kisvasút a Sárréten
 - Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
 - Berekhát a motorgarázsnál
 - Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
 - Gyík, light
 - DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
 - DR volt, DB lett – 1. rész
 - Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
 - Villamossal Gliwicétől Górniczáig
 - És még a színét is eltalálták!
 - Kék szalag – a vasúton, Amerikában
 - A ronda zöld kígyó nyomában
 - Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
 - Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
 - Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
 - Kezdetben vala a lóvontatás
 - Barkács az élethűségért
 - Szürke eminenciás: a Muki
 - Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
 - Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
 - Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
 - Hétvégi hepaj Finnországban
 - Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
 - Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
 - Az utolsó felsővezetékes kisvasút
 - Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
 - Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
 - Thököly út, hattyúdal
 - Vasút a Baltikumban
 - Ez is hungarikum ám!
 - Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
 - Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
 - Ármin-akna Lyukóbányán
 - A kényelmi vicinális
 - Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
 - D4-es javítás után lett K gép
 - Tráktőrök keskeny nyomtávon
 - A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
 - Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
 - Épül a Sorsok Háza
 - Ünnepelt a legbátrabb város
 - Kéregjegy klasszikusok nyomában
 - Vasúttörténeti intézmény Szegeden
 - Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
 - Vaspályával keretbe foglalt tájon
 - A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
 - A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
 - Rég volt, igaz volt?
 - Mintha mindig itt lettek volna
 - Nem úgy van az, mint volt rég
 - Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
 - Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
 - A szenvedések vasútja
 - Köszöni, jól van azóta is
 - Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
 - A tengerparti vasút
 - Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
 - Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
 - Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
 - Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
 - Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
 - Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
 - Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
 - Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
 
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
