InnoTrans 2024: innovatív megoldásokat visz a Stadler Berlinbe – harmadik rész: infrastruktúra
A svájci gyártó a jövő vasútját hozza el Berlinbe szeptember 24-e és 27-e között. Cikksorozatunk harmadik, befejező epizódjában a Nova forgalomirányító-rendszert, a MOFIS utastájékoztatást, az Eurolocking biztosítóberendezést és a Stadler átfogó szolgáltatáspalettáját mutatjuk be.
Az alternatív meghajtású vasúti járművek technológiájában vezető szerepet betöltő cég a szakterület legnagyobb kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutat be, amik a zöld, fenntartható közlekedést szolgálják. A svájci központú gyártó ma már szinte minden vasútijármű-kategóriában kínál zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású vonatokat. Az integrált vasúti megoldásokat kínáló Stadler bemutatja a többi témában, például a karbantartás és más szolgáltatások vagy a biztosítóberendezések területén elért eredményeit is.
A Stadler a legnagyobb dobása az InnoTranson az új RS Zero, ami kis tengelyterhelésével valóban megoldja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is. A Flirt Akkut ezúttal egy Délnyugat-Németországban működő regionális vasút (Personennahverkehr Rheinland-Pfalz Süd) számára készült példány mutatja be. Miközben klasszikus elektromos motorvonatként közlekedik felsővezeték alatt, feltölti akkumulátorait, hogy folytathassa útját a nem villamosított szakaszon is. Az EuroDual Class 99 mozdony mind a felsővezetékről, mind a fedélzeti dízelgenerátorról táplálható, így a vasúthálózat nem villamosított szakaszait is képes áthidalni.
A Stadler járművei a csúcstechnológiát ötvözik a korszerű utaskomforttal. Ezt az InnoTranson bemutatott járművek is bizonyítják: akadálymentes feljárók, világos, barátságos utasterek, digitális információs és kommunikációs rendszerek, a speciális segítséget igénylő utasok számára kialakított megoldások.
A Stadler az InnoTranson digitalizációs megoldásait is bemutatja: biztosítóberendezéseket, vonatbefolyásoló és vezetéstámogató rendszereket. Ezek a megoldások az alternatív hajtásokkal együtt biztosítják a jövő vasúti közlekedéséhez szükséges teljesítményt és fenntarthatóságot.
Első alkalommal lehet közös standon látni a biztonsági berendezéseket és a vasúti járműveket, sőt, a Nova Depottal együtt a vonatok és a digitális rendszerek együttműködését is bemutatják egy integrált megoldásban.
A világszintű gyártó a 2024. szeptember 24-étől 27-éig a Messe Berlinben zajló kiállításon a 2.2-es csarnok, 230-as standján, valamint szabadtéri területen állítja ki termékeit.
Cikksorozatunk első részében a zéró kibocsátású RS Zero motorvonatot, a német–osztrák koprodukciós Citylink vasútvillamost, a duálüzemű Class 99-es mozdonyt és a Cityjet-Kisst mutattuk be; a második rész pedig az ÖBB tűzoltóvonatáról, a DB Regio Flirt Akkujáról, a keskeny nyomközű Centovalli-vonatról, valamint a berlini metró új szerelvényeinek egyikéről számolt be.
A Stadler-standon a vasúti járművek mellett először kerülnek reflektorfénybe a biztonsági rendszerek is. A Stadler Nova Pro például egy kiváló minőségű, hatékony és moduláris megoldás a kommunikációalapú, vezető nélküli vonatirányításra (CBTC). Bármilyen vezetéknélküli hálózattal kompatibilis és optimálisan integrálható a meglévő infrastruktúrába. Egy másik példa a Stadler Nova Pro GoA4 - Depot, ami a jövőben képes lesz a vonatforgalmat a Bázel melletti Waldenburg vasútvonalon teljesen automatikusan levezényelni.
Ez a projekt a legmagasabb szintű innovációval ötvözi a járműveket, az infrastruktúrát, a szolgáltatási és az automatizálási technológiát. A Stadler Nova Smartsense egy egyedileg konfigurálható, fejlett vezetéstámogató rendszer, ami a kiváló objektumfelismerésnek köszönhetően fokozott vezetési biztonságot nyújt a vasúti közlekedésben. A rendszer alkalmas villamosokhoz, vasúti mellékvonalakhoz, de akár pályaudvarokon is használható.
A Stadler a kiállításon bemutatja a buszmegállókba és vasúti peronokra szánt MOFIS® moduláris utastájékoztató rendszerét is, ami elsősorban dinamikus információkat nyújt az indulási időkről (tényleges, tervezett, üzemzavarok stb.), de szükség szerint más fontos tartalmakat is továbbít. Ennek megfelelően konfigurálva a rendszer a vasúttársaságokat is támogathatja az üzemelés optimalizálásában, például a csatlakozások összehangolásában. A külső rendszerekhez kapcsolódó számos interfésznek köszönhetően a meglévő adatok általában konverzió nélkül felhasználhatók az utastájékoztatáshoz. A menetrendi adatok és útvonal-információk importálása ugyanolyan egyszerű, mint az üzemeltetési adatok és a kijelzőadatok exportálása.
A Stadler elhozza az újonnan kifejlesztett Eurolocking elektronikus biztosítóberendezést. Szabadon méretezhető és használható normál és keskeny nyomtávú vasutakhoz, hegyi vasutakhoz és villamosokhoz. Központi vagy decentralizált, egymásra épülő architektúrák valósíthatók meg a segítségével, és az általános rendszerarchitektúra alapján testre szabott megoldások tervezhetők és érhetők el. A hardver moduláris felépítésű, és szinte tetszés szerint bővíthető.
Az Eurolocking újabb lépés a digitális biztosítóberendezés (DSTW) felé. Ez a technológia a hagyományos, hardveralapú biztosítóberendezéseket digitális platformmal helyettesíti. A DSTW modern informatikai architektúrákat és hálózati protokollokat használ a vasúti forgalom rugalmas, skálázható és megbízható irányítására. Az Eurolocking továbbfejlesztésével a cél az Eulynx-szabványok teljesítése.
Az InnoTrans kiállításon a szerviz üzletág is bemutatja átfogó szolgáltatáspalettáját, ami garantálja a járművek teljes körű és hosszú távú rendelkezésre állását. A Full Service megelőző és javító karbantartást, valamint nagyjavítást kínál, míg a TSSSA műszaki szolgáltatásokat és pótalkatrészeket. Mindkét program garantálja a megrendelő flottájának maximális rendelkezésre állását és optimális karbantartását.
A Stadler korszerűsítési, nagyjavítási és gyorsjavítási szolgáltatásai megőrzik a járművek értékét, javítják teljesítményüket. A korszerűsítések új technológiákat vezetnek be a fedélzeten, a nagyjavítások növelik az üzembiztonságot, a gyorsjavítások pedig biztosítják, hogy a járművek balesetek után hamar és biztonságosan újra használatba vehetők legyenek.
A vállalat digitális megoldásai áttekintést nyújtanak a jelenlegi és jövőbeli technológiákról, például az állapotalapú karbantartási intézkedésekről (CBM), a kiterjesztett RDS-funkciókról és a kiberbiztonsági megoldásokról. Ezek az innovatív megközelítések növelik a flotta működésének hatékonyságát és biztonságát, lehetővé teszik a prediktív karbantartást és a digitális védelmet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!