InnoTrans 2024: innovatív megoldásokat visz a Stadler Berlinbe – első rész: zéró, duál és a cityk
A svájci gyártó a jövő vasútját hozza el a német fővárosba szeptember 24-e és 27-e között. Cikksorozatunkban elsőként a zéró kibocsátású RegioShuttle motorvonatot, egy Citylink vasútvillamost, a duálüzemű Class 99-es mozdonyt és a Cityjet-Kisst mutatjuk be.
Az alternatív meghajtású vasúti járművek technológiájában vezető szerepet betöltő cég a szakterület legnagyobb kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutat be, amik a zöld, fenntartható közlekedést szolgálják. A svájci központú gyártó ma már szinte minden vasútijármű-kategóriában kínál zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású vonatokat. Az integrált vasúti megoldásokat kínáló Stadler bemutatja a többi témában, például a karbantartás és más szolgáltatások vagy a biztosítóberendezések területén elért eredményeit is.
A Stadler a legnagyobb dobása az InnoTranson az új RS Zero, amely kis tengelyterhelésével valóban megoldja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is. A Flirt Akkut ezúttal egy Délnyugat-Németországban működő regionális vasút (Personennahverkehr Rheinland-Pfalz Süd) számára készült példány mutatja be. Miközben klasszikus elektromos motorvonatként közlekedik felsővezeték alatt, feltölti akkumulátorait, hogy folytathassa útját a nem villamosított szakaszon is. Az EuroDual Class 99 mozdony mind a felsővezetékről, mind a fedélzeti dízelgenerátorról táplálható, így a vasúthálózat nem villamosított szakaszait is képes áthidalni.
A Stadler járművei a csúcstechnológiát ötvözik a korszerű utaskomforttal. Ezt az InnoTranson bemutatott járművek is bizonyítják: akadálymentes feljárók, világos, barátságos utasterek, digitális információs és kommunikációs rendszerek, a speciális segítséget igénylő utasok számára kialakított megoldások. A Stadler az InnoTranson digitalizációs megoldásait is bemutatja: biztosítóberendezéseket, vonatbefolyásoló és vezetéstámogató rendszereket. Ezek a megoldások az alternatív hajtásokkal együtt biztosítják a jövő vasúti közlekedéséhez szükséges teljesítményt és fenntarthatóságot.
Első alkalommal lehet közös standon látni a biztonsági berendezéseket és a vasúti járműveket, sőt, a Nova Depottal együtt a vonatok és a digitális rendszerek együttműködését is bemutatják egy integrált megoldásban.
A Stadler RegioShuttle RS1 25 éve a német regionális vasúti közlekedés egyik legnépszerűbb járműve: a sikeres modellből jelenleg mintegy ötszázat használnak Németországban. A motorkocsik hozzájárultak ahhoz, hogy a kisebb forgalmú mellékvonalakon is vonzó és gazdaságos forgalmat lehessen fönntartani. Az RS Zero erre a sikertörténetre épít, jóllehet teljesen szén-dioxid-mentesített hajtással: akkumulátoros vagy hidrogénmotoros hajtással is rendelhető.
Ezzel az innovációval a Stadler a RegioShuttle már bizonyított erényeit a legmodernebb és környezetbarát hajtástechnológiákkal házasítja. A közlekedés zöld átállásához, a klímaváltozás megállításához a mainál lényegesen nagyobb forgalmat kell a vasútra terelni. Ehhez pedig a nem villamosított vonalak forgalmát is növelni vagy újra aktiválni kell szerte Európában.
Az RS Zero áthidalja a villamosítás hiányát, a vonal adottságaitól függően lehet választani a két jövőálló technológia, az akkus vagy a hidrogénmotoros közül. Az RS Zero így a mellékvonalak nulla helyi szén-dioxid-kibocsátású üzemeltetésével hiányt pótol. Ahogy a klasszikus RegioShuttle, úgy az RS Zero is egy- vagy kétrészes járműként kapható, 70–150 ülőhelyet kínálva, és kategóriájában a legnagyobb alacsonypadlós területtel segítve az utasokat.
Az InnoTranson látható RS Zero prototípus egyrészes, hidrogénmotoros jármű lesz. A Stadler azt is bemutatja, hogy a motorkocsi többfunkciós terében hogyan helyezhetők el kerékpárok, babakocsik, nagy csomagok, illetve hogyan alakítható ki társalgó- vagy komfortzóna, privát ülések, mozgó irodaként működő üzleti szakasz. Természetesen nemcsak a szerelvény, de a mosdó is használható kerekesszékkel.
Az RS Zerót szeptember 24-én 14 órakor a T09/40-es vágányon mutatják be.
Hat németországi és osztrák közlekedési vállalat (a VBK – Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH, az AVG – Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH, a Saarbahn Netz GmbH, a Schiene Oberösterreich GmbH, a Schiene Salzburg GmbH és a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb) összefogott, hogy folytassa a VDV (Verband deutscher Verkehrsunternehmen, Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége) Regionális könnyűvasút albizottságának kezdeményezését, és két évvel ezelőtt a Stadler történetének eddigi legnagyobb megrendelését adta le. A szerződés fő eleme akár ötszáznégy Citylink alacsonypadlós jármű szállítása, amiből 246 példányt már megrendeltek. A keretmegállapodás a járműgyártás mellett egy 32 évre szóló karbantartási szerződést is tartalmaz.
A teljes vonat most először az InnoTrans 2024 kiállításon lesz látható. A vásáron bemutatott járművet a Saarbahn fogja használni, aki az első üzemeltetője lesz. A vasútvillamost a legújabb technológiákkal szerelték fel a vontatási rendszer, a biztosítóberendezés, a kommunikáció és az utastájékoztatás esetében is.
A Citylink akadálymentesített járműcsalád, moduláris felépítése miatt lehet a konzorcium közös járműplatformja. Így a hat közlekedési vállalat igényeikhez és infrastrukturális adottságaikhoz rugalmasan alkalmazkodó, ugyanakkor nagymértékben szabványosított vasútvillamosokhoz jut.
Mindegyik háromrészes kivitelben készül, de különbözik az ajtók száma, a beszállási és csatlakozási magasság és a fényezés. A belsőt is testre szabják, míg például az utas- és vezetőfülke légkondicionálása, az akadálymentes többcélú rész, a ledes világítási rendszer minden vonaton azonos.
A Citylink egyszerre vasút és villamos, átszállásmentes összeköttetést biztosít a környező településekről a városközpontba. A Saarbahnnak készült jármű egy kétirányú szerelvény, amelynek hossza 37 méter, szélessége 2,65 méter. A belső térben száz kényelmes ülő- és 133 állóhelyet kínál, és mint minden Citylink, akár 100 kilométer/órás sebességgel is közlekedhet.
A VDV konzorciumnak készült Citylinket szeptember 24-én, 15:30-kor a T09/45-ös vágányon mutatja be a Stadler.
Az InnoTrans kiállítás másik fénypontja az Egyesült Királyság piacára szánt új, Class 99-es mozdony lesz, melyből harminc készül a brit Beacon Rail lízingcégnek, és a GB Railfreight fogja üzemeltetni. A Class 99 az Eurodual mozdonyok bevált koncepcióján alapul, és kettős hajtása van. Tisztán elektromos és dízel-elektromos üzemben is működtethető, nem villamosított és villamosított vonalakon egyaránt használható. Napi üzemben a kizárólag dízelüzemű mozdonyokat váltja majd fel, és így jelentősen hozzájárul a brit vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez.
A mozdonyokat a brit űrszelvényhez igazították, ezért keskenyebbek és alacsonyabbak, mint kontinentális Eurodual testvéreik. Ennek ellenére persze azokhoz hasonlóan elérik a 120 kilométer/órás sebességet, és ötszáz kilonewtonos vonóerejükkel a legerősebbek az európai távolsági mozdonyok között.
Mint minden Eurodual mozdony, a Class 99 is hattengelyes (Co’Co’ tengelyelrendezés). A legújabb háromtengelyes forgóváz-technológia kiváló vonóerőt és alacsony tengelynyomást garantál egyszerre.
A mozdonytípus két vezetőfülkéjét is a kezelőszemélyzet igényeit szem előtt tartva fejlesztette ki a Stadler, ennek köszönhetően optimális kilátást, középen elhelyezett ülést és magas szintű kényelmet nyújtanak. A kamerák közvetlen rálátást adnak az áramszedőkre, előre és hátra is, még rossz időjárási körülmények között is. A mozdony fejlett távdiagnosztikai rendszert is kapott, mindkét, a brit hálózaton elterjed vonatbefolyásoló rendszerrel, az AWS-sel és a TPWS-sel is felszerelték. A mozdonyt most készítik elő az ETCS rendszer telepítésére.
A Class 99-et szeptember 25-én 11 órakor mutatja be a T04/19-es vágányon.
A Stadler elviszi Berlinbe az ÖBB-nek épített Kiss motorvonatot is, amelyből eddig 79 járművet rendeltek egy 186 szerelvényre szóló keretszerződés részeként. A Magyarországon is ismert emeletes vonatok négy változatban kerülnek Ausztriába: négy- és hatkocsis szerelvények az elővárosi, hatkocsisok a távolsági közlekedéshez és ötkocsis egységek a CAT repülőtéri vonathoz. A Kissek tehát az ÖBB által a helyi és távolsági személyszállításban használt Cityjet- és Railjet-flotta modern, utasbarát és környezetbarát bővítését jelentik.
Sok vasútbarát kívülről már jól ismeri az új Cityjetet. Az InnoTranson most kinyitják az ajtókat, és bemutatják a belső teret is. Az utasok kényelmes ülésekre, automata légkondicionálóra, minden üléssoron konnektorokra, ingyenes wifi-hálózatra, valós idejű információkat mutató monitorokra és biztonsági kamerákra számíthatnak. Az alacsonypadlós bejáratok az akadálymentes beszállást, a többcélú szakaszok pedig az ajtók közelében variálható tereket garantálnak, ahol a kerekesszékkel utazók állítható magasságú oldalsó asztalokat is igénybe vehetnek. A négykocsis Cityjetek százöt méter hosszúak és 373 ülőhelyet nyújtanak, míg a hatkocsis garnitúrák 160 méteresek és 593-an ülhetnek le bennük. Az emeletes motorvonatok maximális sebessége 160 kilométer/óra, a folyamatos teljesítményük négyezer kilowatt.
Az ÖBB Cityjet KISS-t szeptember 25-én 14 órakor a T08/40-es vágányon mutatja be a Stadler.
(Nyitóképünkön az ÖBB-nek épített egyik Cityjet-Kiss. Kép forrása: Stadler Rail AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!