Nem elég környezetbarát a duálüzem? Fejeljük meg még egy móddal!

iho/vasút   ·   2021.01.16. 09:00
class93

A Stadler összesen harminc, felsővezetékről, dízelmotorral és akkumulátorokról is működő Class 93-as mozdonyt építhet a brit Rail Operationsnek.

A napokban aláírt keretszerződés alaprendelése tíz gépre vonatkozik, opcionálisan pedig további húsz háromüzemű mozdonyra nyújthatja be igényét a vállalat. A járműbeszerzés összhangban áll az Egyesült Királyság azon törekvésével, hogy a vasút egyre kevesebb szén-dioxid kibocsátásáért feleljen. Az első tíz mozdonyt a tervek szerint 2023 elején szállítja le a Stadler – jelenti a Railway Gazette.

A korszerű, négytengelyes, Bo’Bo’ tengelyelrendezésű Class 93-asokat az Egyesült Királyságban sikerrel üzemelő Class 68-as dízelgépek, valamint az EuroDual-mozdonyplatformhoz tartozó, villamos- és dízelüzemű Class 88-as mozdonysorozat alapjain fejleszti ki és építi meg a svájci központú gyártó spanyolországi, Stadler Rail Valencia üzemében – a vasúti gyáregység 1989-ig Macosa, 2005-ig Meinfesa néven volt ismert, majd 2015 végéig Vossloh España néven a német Vossloh-hoz tartozott.

A Stadler első háromüzemű, vagyis elektromos-, dízel- és akkumulátoros meghajtásra is képes mozdonyai 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetékes üzemben négyezer kilowatt névleges teljesítményt fognak tudni leadni. Felsővezeték nélküli szakaszokon dízeles és akkumulátoros üzem áll majd rendelkezésre. Előbbi esetben egy, az EU 97/68 Stage V környezetvédelmi előírásainak eleget tevő Caterpillar C32-es dízelerőforrás dohog majd, kilencszáz kilowattot produkálva. A két lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorcsomag önmagában négyszáz kilowattra képes, ezt a funkciót például iparvágányokon való emissziómentes közlekedésnél lehet felhasználni, sőt, dízelüzem során hozzá is adódhat a dízelerőforrás által nyújtott energiamennyiséghez. A gépek ráadásul gyorsabbak is lesznek elődjeiknél: azok száz mérföld (százhatvan kilométer) per órás maximális üzemi tempója helyett már száztíz mérföldes (177 kilométeres) sebességre lesznek képesek.

A Class 93-asokat személy- és teherszállító vonatok élén is be fogják majd vetni az Egyesült Királyságban. A Stadler szerint a háromüzemű technológia hozzájárul a modális váltáshoz, vagyis ahhoz, hogy a közúti fuvarozás helyett mennél több áru kerülhessen át tehervonatokra.

(Nyitókép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek