Rákosrendezői karbantartás: pipa!

MÁV/iho   ·   2025.07.28. 08:45
rakosrendezo_2025_hegyi_01

Befejeződött a komplex pályafelújítás, ismét a korábban megszokott menetrend szerint járnak a vonatok. Július 28-ától több éjszakai járatot vehetnek igénybe az utasok az esztergomi és a veresegyházi vonalon is.

A Rákosrendezőn elvégzett karbantartás közlekedésszakmai célja az volt, hogy megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá váljon az esztergomi és a váci, veresegyházi vonatok menetrendje, továbbá megelőzhető legyen a műszaki meghibásodások jelentős része. A felújítás a szolgáltatások bővítését is lehetővé tette: ezeken a vonalakon is bővítik a hajnali és az éjszakai közlekedést, a MÁV-csoport újabb „bulijáratokat” kínál a hétvégi esti, éjszakai programokon résztvevők hazajutásához.

A mintegy hárommilliárd forintnyi saját forrásból végzett rekonstrukció során a vasúttársaság szakemberei több mint másfél kilométernyi vágányt építettek át, nyolcszáz méteren végeztek ágyazatrostálást, zúzottkőből 8500 tonnát pótoltak és építettek be, tizenegy váltót (kitérőt), 2400 betonaljat és több mint 800 talpfát cseréltek, valamint 26 szál úgynevezett hosszúsínt helyeztek le. A felsővezetéki és biztosítóberendezési feladatok részeként 13 váltót bekötöttek központi állítású rendszerbe, a villamos állítású váltók foglaltságának ellenőrzése érdekében tengelyszámlálókat telepítettek. Ezeken felül részben megújult a felsővezeték-hálózat is, ugyanis mintegy öt kilométernyi felsővezetéki hosszláncot cseréltek ki. Ezzel egyidejűleg a Nyugati pályaudvar területén is végeztek feladatokat, ugyanis két váltó csatlakozó vágányszakaszainál, körülbelül száz méteren helyreállították az ágyazatot.

Az öthetesre tervezett vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, összesen mintegy 180 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával hajtották végre: ágyazatrostálót, KIAG szabályozógépet is használtak, a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez pedig igénybe vették a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni.

Az augusztus és szeptember végére tervezett éjszakai váltó- és vágány-utószabályozási munkálatokat követően mintegy 1500 méteren visszaemelik nyolcvan kilométer/órára a pályára megengedett sebességet: a szakmai technológia szerint előírt, utólagos nagygépes váltószabályozásokat augusztus 21-étől és szeptember 23-ától  végezik el, ekkor már csak éjszaka fognak dolgozni, így a nappali vonatforgalmat nem zavarja. Ekkortól szűnnek meg teljesen az eddig átlagosan kétperces késéseket okozó sebességkorlátozások, ám a változás már most is kézzelfogható: a megújult pályaszakaszon a vonatok közlekedése simább, az utazás egyenletesebb és kényelmesebb.

Július 28-a, hétfőtől az autósok is újra használhatják a Teleki Blanka utca és a Szegedi út találkozásánál lévő vasúti átjárót – a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak néhány nap kivételével eddig is szabad volt az átjárás a pályakarbantartás ideje alatt.

A karbantartás ideje alatt több mint nyolcszáz talpfát is kicseréltek (képek forrása: Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport Facebook-oldal)

A MÁV köszöni az utasok és a közlekedők türelmét!

Több éjszakai, hajnali járat az esztergomi és a veresegyházi vonalon

Az utasok igényeihez igazodva június 1-jétől meghosszabbított üzemidővel közlekedik a MÁV-csoport több fővárosi és agglomerációs (kék és sárga) Volán- és HÉV-járata is, igazodva a metrók éjszakai menetrendjéhez; július 5-étől pedig a győri (1-es) és a lajosmizsei (142-es) vonalon is javult az éjszakai szolgáltatás.

Az üzemidőbővítési folyamat részeként a Rákosrendezőn végzett felújítás után, július 28-ától már az esztergomi és a veresegyházi vasútvonalakon is megnyújtják az éjszaki közlekedési rendet, javítják a csatlakozásokat a hétvégi esti, éjszakai programokon résztvevők, bulizók hazajutásának segítése érdekében.

Budapest–Esztergom (2-es) vonal

  • Az üzemidő-bővítés részeként új S72-es vonat indul 4:35-kor a Nyugati pályaudvarról Óbudára.
  • A csaknem harmincperces követési idő kiterjesztéseként új S72-es vonat közlekedik a Nyugati pályaudvarról Esztergomba; 22:45-kor indul, Esztergomba pedig 0:04-kor érkezik.
  • Új S72-es vonat közlekedik Óbudáról a Nyugati pályaudvarra; Óbudáról 23:06-kor indul.
  • Az Esztergomból 4:35-kor induló Z72-es vonat (2029) S72-es vonatként közlekedik, így mindenhol megáll a Vasútmúzeum kivételével; Esztergomból 4:25-kor indul, a Nyugatiba viszont változatlan időpontban érkezik.
  • A Nyugatiból 4:14-kor induló S72-es vonat (2030) tíz perccel korábban közlekedik, és a térség lakosságának kérésére megáll Magdolnavölgy megállóhelyen is.
  • A Nyugati pályaudvarról 22:21-kor induló Z72-es vonat (2178) S72-es vonatként közlekedik, 22:15-kor indul és mindenhol megáll a Vasútmúzeum megállóhely kivételével, Esztergomba 23:29-kor érkezik.
  • Az Esztergomból 22:35-kor induló S72-es vonat (2171) Piliscsaba és Óbuda között pár perces eltéréssel közlekedik.
  • S76-os vonatok:
    • Az üzemidő kiterjesztéseként új S76-os vonat indul Óbudáról Rákosra 5:06-kor.
    • Éjszakánként új S76-os vonat közlekedik Rákos és Óbuda között, Rákosról 22:36-kor indul.
    • A Pilisvörösvárról eddig 5:22-kor induló S76-os vonat (3219) csak Óbudától közlekedik.
    • A Rákosról 22:06-kor induló S76-os vonat (3278) Pilisvörösvár helyett csak Óbudáig közlekedik.
    • A Pilisvörösvárról 22:22-kor Rákosra induló S76-os vonat (3251) az új rend szerint már S72-es vonatként (2151) a Nyugatiba közlekedik, ahová 22:57-kor érkezik.
    • A korábbi menetrend szerint Pilisvörösvárról 22:52-kor Rákosra induló S76-os vonat (3261) nem közlekedik.

Budapest–Vác (70-es) vonal

A Nyugati pályaudvarról 22:15-kor induló S70-es vonat (2498) öt perccel később közlekedik.

Budapest–Veresegyház–Vác (71-es) vonal

  • Új S71-es vonat (2500) közlekedik szombatonként, vasárnapokon és ünnepnapokon. A Nyugati pályaudvarról 2:05-kor indul, Vácra 3:24-kor érkezik.
  • A Nyugatiból 0:05-kor induló S71-es vonat (2510) július 28-tól minden nap tíz perccel később, 0:15-kor indul.

Írásunk a MÁV-csoport hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk forrása: Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport Facebook-oldal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek