Szállítási folyosó kapcsolhatja össze Spanyoloroszággal Magyarországot

iho/vasút   ·   2022.11.18. 15:00
renfe_spanyol

Spanyolország az elmúlt években aktívan dolgozik az Európát nyugat–keleti irányban átszelő Mediterrán TEN-T-folyosó megvalósításán.

Az elmúlt években történt előrelépésekről a spanyol infrastruktúra-kezelő Adif számolt be. Spanyolország 2018 júniusa óta több mint 4,4 milliárd eurót (vagyis körülbelül 1800 milliárd forintot) különített el a szállítási korridor háromszáz ponton zajló fejlesztésére. Ezen számok átlagosan heti egy fejlesztést jelentenek, ami eddig példátlan tempó Spanyolországban. Az Adif szerint az előtanulmányok száz százaléka elkészült, a munkálatoknak pedig 75 százaléka már zajlik is; az infrastruktúra-kezelő adatai alapján a befektetések bizonyosan megtérültek.

Míg 2018-ban a projektek hatvan százalékához készültek el az előtanulmányok, mára már az összes beruházásé kész. Négy évvel ezelőtt a beruházások kivitelezése 45 százaléknál állt, napjainkra már 75 százalékos a befejezettség. 2022 első kilenc hónapjában különösen jelentős erőfeszítések történtek: több mint másfél milliárd eurónyi (bő 600 milliárd forintnyi) beruházásra írtak ki közbeszerzést, ezek közül többet már meg is valósítottak 450 millió euró (több mint 180 milliárd forint) értékben, 900 millió eurónyit (cirka 370 milliárd forint) pedig odaítéltek.

A Mediterrán Folyosó Spanyolország déli és keleti partvidékén fog haladni, Andalúzia, Murcia, Valencia és Katalónia régiókban. Andalúziában 574 kilométer pálya fut majd; 2018-ban 114 kilométeren dolgoztak, készre még egy szakaszt sem jelentettek. Napjainkra ez a rész már elkészült, a fennmaradó 460 kilométer pedig kivitelezés alatt áll.

A murciai 226 kilométeres szakaszból négy éve mindössze tizenhét kilométeren dolgoztak. Idén szeptemberre viszont 33 kilométer már elkészült, és a fennmaradó 193 kilométeren is zajlanak az építkezések.

A leghosszabb a valenciai szakasz lesz a maga 717 kilométerével. 2018-ban 163 kilométernyi pályával készültek el, és 114 kilométeren dolgoztak. Mára 229 kilométernyi pályaszakasz épült ki, a további 488-on pedig dolgoznak a szakemberek és a munkagépek.

Katalóniában 664 kilométer pálya fog futni. A helyzet itt számított a legjobbnak az elmúlt években: 2018-ban már 475 kilométernyi szakasz készen volt, 45-ön dolgoztak, 144 kilométeren viszont még nem zajlottak a munkálatok. Idén őszre összesen 520 kilométer készült el, és a fennmaradó 144 kilométer is épül.

A Mediterrán Folyosó spanyolországi részének egyik kulcsfontosságú fejlesztése a Xativa és a Valenciától délnyugatra található Nudo de la Encina közötti pályaszakasz nagysebességűvé történő átépítése: egy körülbelül 413 millió eurós (cirka 170 milliárd forintos) fejlesztést követően már kétszáz kilométer per órás tempóval tesztelik a pályát. A futópróbák után következik a szakasz kétvágányúsítása, mely várhatóan 187 millió eurót (körülbelül 77 milliárd forintot) fog kóstálni. A projektet az Adif két külön közbeszerzéssel valósítja meg. A pályaszakasz elsődleges célja, hogy összekapcsolja az Ibériai-félsziget délkeleti és északkeleti részeit, továbbá Spanyolországot Európa többi részével – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Flickr / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.