További két svájci turisztikai vasút is vásárol új Stadler-mozdonyokat
Az RhB nyolc, az MGB pedig három négytengelyes, méteres nyomközű hibrid villanygépet szerez be, amikkel régebbi mozdonyokat váltanak ki. A beruházás összértéke körülbelül százmillió svájci frank, vagyis hozzávetőlegesen 44 milliárd forint.
A két társaság egyéni igényeire szabott, négytengelyes, tengelyenként külön hajtással rendelkező mozdonyok száz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességgel fognak tudni haladni. A villamos-dízel hibrid meghajtás olyan innovatív megoldás, melynek köszönhetően nemcsak felsővezetékről, de betáplálás híján dízelüzemben is tudnak mozogni a 63 tonnás gépek, növelve a rugalmasságot és az üzemelési hatékonyságot.
Az új gépekkel a Rhätische Bahn (RhB) öt régebbi mozdonyt nyugdíjazhat, a további hármat pedig a vonalai mentén tarthat fenn tartaléknak, probléma esetén csökkentve a forgalmi zavarokat. Mivel az RhB-hálózat számos pontja nem érhető el közútról, létfontosságú, hogy az elakadt, balesetet szenvedett vagy útközben elromlott vonatokat gyorsan el lehessen távolítani a nyílt vonalról. Ezeket az új, erős mozdonyokkal fogják megtenni a jövőben. A megnövekedett igényeknek is eleget fognak tenni, mivel a közeljövőben még több építési és karbantartási tevékenység várható, éjszaka pedig kevesebb idő alatt el lehet majd ezeket végezni.
Az RhB új Stadler-mozdonyai a hálózat 11 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú szakaszain 1500 kilowatt teljesítményt, a Bernina-vonal ezer voltos egyenárammal betáplált felsővezetékéről ezer kilowattot, dízelerőforrásról pedig hétszáz kilowattot tudnak majd leadni, a legnagyobb vonóerő 220 kilonewton.
A híres Glacier Express-vonatokat üzemeltető Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) a három új Stadler-mozdonnyal a két régi, 1967-ben gyártott, HGm 4/4 sorozatú dízel-villamos mozdonyát (61–62 pályaszámok) váltja majd ki. Az új vontatókat szintén pályakarbantartási és -korszerűsítési munkálatokra fogják majd be, központi szerepet fognak betölteni a hóeltakarításban az Oberalp-hágón.
Az MGB-mozdonyok a hagyományos adhéziós közlekedésen felül fogaskerekű üzemre is képesek lesznek, előbbi esetben 140, utóbbinál 280 kilonewton a legnagyobb vonóerő. A névleges teljesítmény váltakozó áramon 1300, dízelüzemben hétszáz kilowatt, a maximális tempójukat viszont hetven kilométer per órában korlátozzák.
Idén októberben a szintén svájci és méteres nyomközű Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) vasúttársaság is rendelt hat hasonló mozdonyt. Néhány napja pedig Vaud kantonban fekvő Morges kisváros környékén szolgáltató közlekedési vállalat, a Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) vásárolt egyetlen ilyen mozdonyt a Stadlertől.
A rövid időn belül létrejött megrendelések lehetővé teszik, hogy a négy RAILplus-partner társaság szinergiákat alakítson ki, és megossza a járművek kifejlesztésével és gyártásával kapcsolatos költségeket, csökkentve a Stadler költségeit is, mely svájci, bussnangi üzemében építi meg a mozdonyokat.
(Nyitóképünkön a svájci Rhätische Bahn által rendelt, méteres nyomközű mozdonyok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!