Új buszok Győrben, légikatasztrófa Iránban – ez történt a héten a közlekedésben
Hamarosan megújul a Szeged–Röszke vasútvonal? Feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a MÁV a 136-os számú vonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. A tervek szerint 2022 nyarára villamosított, modern pálya kötheti össze Szegedet és Szabadkát. A magyar és a szerb kormány tavaly áprilisban, Szabadkán írt alá szándéknyilatkozatot a társadalmi, gazdasági és kulturális szempontokból is kiemelten fontos Szeged–Röszke–Szabadka vonal rekonstrukciójáról. Az egyvágányú pályán százhúsz, rövidebb szakaszokon nyolcvan kilométer per órára emelik a jelenlegi negyvenes-hatvanas tempót, korszerűsítik a biztosítóberendezést, váltófűtéseket építenek be, valamint Szeged-rendező és Röszke országhatár között 13,7 kilométeren kiépítik a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetéki rendszert is.
Lelőttek egy utasszállítót Iránban. Az ukrán Ukraine International Airlines (UIA) UR-PSR lajstromú Boeing 737-800-asa a teheráni Imam Khomeini repülőtérről indult Kijevbe január 8-án, amikor a felszállást követően néhány perccel a gép felrobbant, a roncsok a földön szóródtak szét. A fedélzeten tartózkodó 168 utasnak és kilencfőnyi személyzetnek esélye sem volt a túlélésre. A katasztrófa okának kivizsgálása közben egyre bizonyosabbá vált, hogy a repülőt rakétatámadás érte: radarok érkézelték két föld-levegő rakéta indítását közvetlenül a 737-es lezuhanása előtt, valamint a gép robbanását. Irán végül elismerte: tévedésből lőtték le a gépet, a légvédelem pilóta nélküli drónnak nézte. Az incidens miatt számos légitársaság az iráni és iraki légteret elkerülve, hosszabb útvonalon repüli járatait.
Új(szerű) Mercedes-buszok Győrben. Tizenhét, 2019-es évjáratú, alacsonypadlós, légkondicionált szóló autóbusszal frissül a győri helyi flotta a napokban. A Conecto NG típusú, RIR-367–383 rendszámú, Euro VI emissziós besorolású kocsik tavaly május óta Kecskemét helyi közlekedésében dolgoztak a DAKK állományában, a megyeszékhely helyi közlekedését azonban január 1-jétől már az önkormányzat irányítja, így a Mercedeseket Győrbe csoportosította át a jogutód Volánbusz. Az áthelyezéssel a szolgáltatási színvonalat és az utasok elégedettségét igyekeznek növelni Győrben.
Háromtengelyes Volvók érkeznek a Volánbuszhoz. A Volvo Hungária lett a győztes a tavaly október 1-je óta országos szinten szolgáltató társaság tavaly augusztusban tizenöt, plusz opcionálisan egy új, alacsony belépésű, elővárosi autóbuszra kiírt tenderén, ennek értelmében 8900 LE típusú, utasteret figyelő kamerarendszerrel, USB-csatlakozókkal, korszerű utastájékoztató rendszerrel ellátott kocsik állhatnak forgalomba még az éven. A típus nem lesz ismeretlen a hazai utakon: a DAKK még 2014–2015-ben vásárolt tizenhét új, a mostani beszerzésűekkel szinte teljesen megegyező kocsit, a Volánbusz pedig 2016-ban Norvégiából szerzett be nyolcat használtan.
Újra ingázik a mizsei oldal. A Desiro motorkocsik alapból is szűkös kapacitása, valamint a menetrendváltással a Győr–Celldömölk–Keszthely–Balatonszentgyörgy viszonylatú InterRégió-vonatokra vezényelt néhány Desiro miatt december óta visszatért a mozdonyos ingaszerelvény a 142-es vonal néhány vonatára. A 418-as (ex-M41) sorozatú dízelmozdonyból, hol fecske-, hol pedig klasszikus Bhv-kocsikból, valamint egy, Debrecenből elhozott vezérlőkocsiból álló vonat alapvető pozitívuma, hogy jóval nagyobb utaskapacitást kínál Budapest utolsó dízeles elővárosi vonalán, mely jelentős potenciállal rendelkezne, ám pénz hiányában csak stagnál.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!