Új nyomvonalra helyeztek egy fontos szlovéniai vasúti szakaszt

iho/vasút   ·   2023.08.25. 12:00
maribor_sentilj_teszt

A Pekel-alagút és Pesnica közötti, 3,7 kilométer hosszú pályát a napokban adták vissza a forgalomnak.

A Szlovénia északkeleti részén fekvő új pálya építése 2020 szeptemberében kezdődött, és része a 16,4 kilométer hosszú Maribor–Šentilj vonalszakasz 286,7 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján cirka 107 milliárd forint) értékű korszerűsítésének, amelyből 127,7 millió eurót (47,7 milliárd forintot) uniós forrásokból finanszíroznak. Az eredeti pályaszakasz a Bécset a Semmeringen és Grazon át Ljubljanával és Trieszttel összekötő, történelmi Südbahn része; a normál nyomtávú vonal szlovéniai szakasza jelenleg egyvágányú és három kilovoltos egyenárammal villamosított.

A munka három részprojektben zajlott:

  • a maribori állomás, valamint az onnan a Počehova és Pekel települések között található Pekel-alagútig vezető vonalszakasz felújítása;
  • a Pekel-alagút és Pesnica közötti szakasz új nyomvonalra helyezése;
  • valamint a Pesnicától Šentiljen át az osztrák határig vezető, cirka tíz kilométeres vonal felújítása.
Az új nyomvonalra helyezett pályaszakasz madártávlatból (kép forrása: Railway Gazette)

A Pekel-alagúttól Pesnicaáig vezető új szakasz építését a Pomgrad, a Kolektor Koling, az SŽ-ŽGP, a GH Holding és a Gorenjska gradbena družba (GGD) konzorciuma végezte, összesen 120 millió euró (körülbelül 45 milliárd forint) költséggel.

Az eredeti, 1846-ban épített pálya kiváltása két műtárgy építését is magába foglalta. Az egyik az 1530 méter hosszú, ballasztmentes pályát tartalmazó Pekel-alagút, valamint az arra merőleges, 245 méteres mentőalagút, melyeket tizenhat hónap alatt fúrtak ki az úgynevezett új osztrák alagútfúró módszerrel (NATM). A másik pedig a 896 méter hosszú, ezzel az ország leghosszabb viaduktjának számító, 14,4 méter széles, 32 támaszközű pesnicai viadukt. Mindkét műtárgyat úgy alakították ki, hogy a szlovénok és az osztrákok közötti megállapodás értelmében tervezett második vágány is elférjen majd rajta.

A beruházás Maribor-környéki része Maribor és Maribor Tezno állomások korszerűsítését, valamint a Pekel-alagútig vezető vonalszakasz átépítését foglalta magába. A munkálatokat az SŽ-ŽGP, a Pomgrad, a Kolektor Koling és a GH Holding hajtotta végre, 55,5 millió euróért (207 milliárd forint).

A Pesnica–Šentilj–osztrák határ szakasz átépítésére a Pomgrad, az SŽ-ŽGP, a GH Holding és a GGD Kranj konzorciumát választották ki, a felek 45,9 millió eurót (körülbelül 17 milliárd forintot) könyvelhetnek el az üzletért. A projektrész során korszerűsítették a vasúti pályát, a szakaszon található állomásokat, továbbá a šentilji alagutat is felújították. A munkálatok nagy részét 2018 őszén, egy ötvennapos teljes kizárás során hajtották végre. Ezen felül a szintbeli átjárókat is hidakra cserélték a szakaszon egy, a Pomgraddal kötött, 18,9 millió eurós (cirka hétmilliárd forint) értékű, külön szerződés értelmében. A társaság egy másik részprojektet is behúzott: 10,1 millió euróért (cirka 3,8 milliárd forintért) 10,7 kilométernyi zajvédő falat építhettek ki – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön terhelési próbát végeznek az új pályaszakaszon, ahol a helyet már előkészítették a tervezett második vágánynak. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek