Új Traxxokkal vontathatják tehervonataikat a szlovének

iho/vasút   ·   2025.03.25. 09:00
sz_alstom_traxx

A nemzeti vasút árufuvarozási részlege, az SŽ Tovorni Promet harminc többáramnemű villamos mozdonyt vásárol az Alstomtól. Magyarországra is bejárnak majd velük.

A napokban aláírt megállapodás értéke nettó 152 millió euró, vagyis jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 60,6 milliárd forint. A vasúttársaság várhatóan 2027 áprilisa és 2028 szeptembere között veheti át a járműveket.

A mozdonyokkal az SŽ nehéz tehervonatokat tervez továbbítani Közép-Európában, ehhez a gyártó feltelepíti az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) saját, Onvia elnevezésű fedélzeti berendezését. A járművek Szlovénián felül Ausztriában, Csehországban, Horvátországban, Magyarországon, Németországban, Szerbiában és Szlovákiában közlekedhetnek majd, valamint Olaszországba is átjárhatnak: Szlovéniából az opicinai határátmenetet használva, továbbá az osztrák–olasz határátjárókon.

Az Alstom szerint a korszerű villanygépek körülbelül harminc százakkal nehezebb szerelvényeket fognak tudni továbbítani, mint a vasúttársaság által jelenleg használt, a jogelőd Alsthom által még 1975 és 1977 között gyártott, 363-as sorozatú, hattengelyes villamos mozdonyok. Ráadásul sokkal gyorsabban, a Brižiták 125 kilométer per órás maximum tempója helyett akár százhatvannal is haladhatnak, ezen felül energiaszükségletük is körülbelül húsz százalékkal alacsonyabb, és jóval halkabbak is, a karbantartási költségük pedig mindössze fele, mint a Nez Cassé-formatervű mozdonyoknak.

Az SŽ Tovorni Promet a nemzeti vasút SŽ és a cseh EP Logistics International árufuvarozó magántársaság közös vállalkozása, utóbbi 2022-ben szerzett 49 százalékos részesedést benne. A vasúttársaság célja, hogy Közép-Európa legnagyobb független szövetségét hozza létre a vasúti áruszállításban. Ehhez alapvető stratégia cél volt az új mozdonyok beszerzése, mely az ország legnagyobb tehermozdony-beszerzése 2004 óta: akkor harminckét 541-es sorozatú EuroSprintert rendeltek a Siemenstől.

A fejlesztési tervek részeként a teherfuvarozó vasúttársaság már beszerzett száz teherkocsit ércszállításra, négy dízel tolatómozdonyt, ezen felül pedig tizenkét régebbi dízel tolatómozdonyt is korszerűsíttetett. Teherkocsijait halkabb kompozit fékbetétekkel látja el, a mozdonyokra feltelepítik az ETCS-t, a dízelmozdonyokba pedig előfűtő rendszert építenek be a zajkibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében.

Az SŽ a jövőben sem áll le a fejlesztéssel: a következő évek során tizenkét fővonali dízelmozdonyt tervez felújíttatni, valamint 750 tehervagont akar beszerezni számos kivitelben, így 2030-ra már 300 millió eurót (cirka 120 milliárd forintot) fektetnek be a flottakorszerűsítési programba. Ezeken felül még a digitális automatikus kapcsolókészüléket (DAC) is szeretnék alkalmazni a teherkocsikon – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a szlovén Traxxok látványterve. Kép forrása: Alstom / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek