Új uniós szankciócsomag Oroszországgal szemben: mik a hatások?

iho/vasút   ·   2023.03.07. 12:00
kina_orosz_hatar_vasutihid

Az EU Oroszországra kivetett tizedik szankciócsomagja magába foglalja a kettős felhasználású áruk és lőfegyverek Oroszországon keresztül harmadik országba történő tranzitjának tilalmát, mely hatással lehet a Kína és Európa közötti vasúti árufuvarozásra is.

A február 25-én nyilvánosságra hozott szankciók a szövegkörnyezetből kiragadva könnyen pánikot okozhatnak, ezért tárgyilagosabb és átfogóbb válaszra lehet szükség. A Rail Freight egy szankciójogászt kért fel az új szabályok értelmezésére, a lehetséges hatásokról pedig jogi és iparági szakértőket kérdezett meg.

Mindenekelőtt fontos meghatározni a kettős felhasználású áruk fogalmát. A Dow Jones szerint olyan tárgyakat jelentenek, amik egyaránt használhatók polgári és katonai célokra, és olyan polgári eszközöket, melyeket katonai célokra is át lehet alakítani, például a speciális vegyi anyagok. A kettős felhasználású eszközök közé tartoznak többek között a globális helymeghatározó műholdak, a rakéták, a kémiai és biológiai technológiák, bizonyos drónok, az alumíniumcsövek pontos specifikációi vagy bizonyos golyóscsapágyak. Ebből következően a kettős felhasználású tárgyak meghatározása meglehetősen tág, és azt, hogy egy termék ebbe a kategóriába esik-e, eseti alapon kell eldönteni.

A holland BenninkAmar iroda szankciójogásza, Sebastiaan Bennink a szöveget úgy értelmezi, hogy a kettős felhasználású termékek Oroszországon keresztül harmadik országba történő szállításának tilalma a keleti irányú exportra korlátozódik. Az eredeti szöveg a következő: „Ezenkívül a korlátozó intézkedések megkerülési kockázatának minimalizálása érdekében a (KKBP) 2023/434 határozat megtiltja az Unióból exportált kettős felhasználású áruk és technológiák, valamint fegyverek Oroszország területén keresztül történő tranzitját.”

Tekintettel arra, hogy az úgynevezett Kína–Európa Expressz keleti irányú áruforgalma egész évben jóval alacsonyabb, mint a nyugat felé tartó, az utóbbi rakományok tulajdonosait érő hatás nem nyilvánvaló. Keleti irányban viszont a szankciók hatálya alá tartozó egyes áruk, például bizonyos alumíniumcsöves csapágyak és speciális vegyszerek mennyisége is csökkenhet a jövőben. Meg kell azonban említeni, hogy nőtt a vegyszerek iránti nyugati kereslet. A Geodis egyik politikai és gazdasági stratégája, Zsang Csianji egy tavaly megjelent tanulmányban úgy nyilatkozott: a 2022-es európai energiaválság okán megugrott a vegyianyagok szállítása, éves szinten 77 százalékos növekedést hozott. A kelet felé tartó áruk között 2022-ben a tejpor volt a legfontosabb – a szankciók tizedik csomagja nem nagyon fogja érinteni ennek a kategóriának a szállítását.

A lengyel Jakub Radola fuvarozócég üzletfejlesztési menedzsere, Mieszko Strugala elmondta, nem vett észre szankciós hatást a Kína–Európa Expresszel kapcsolatosan: a szállítókonténerek zökkenőmentesen megérkeztek Európába, ezzel egyidejűleg a szankciók kiadása után tájékoztatást kaptak a megrendelésről és a kínai szállítmányozó által kezelt konténerről. Az SIIE olasz fuvarozóvállalat üzleti igazgatója, Grace Wang is arról beszélt, eddig nem tapasztaltak jelentős hatást az új szankciók okán. A kettős felhasználású rakományok fogalma túl tág, és még mindig várják az első hatásokat.

Az oroszországi útvonalak elkerülése okán a Kazah Vasutak (KTZ) először küldött Kína–Európa vonatot a Kaszpi-tengeren és Törökországon át; a szállítmány a kelet-kínai Csiaozsouból indult a szlovéniai Koper kikötőjébe. Az új elektromos járműveket szállító szerelvény a Korgasz–Altinkol határátmenetnél lépett be Kazahsztán területére, majd a Kaszpi-tengeren hajón átkelve ismét vasúton jutott el a Fekete-tenger keleti partján fekvő georgiai (grúziai) Potiig. Onnan viszont nem a tengeren, hanem vonattal szállították tovább Törökországon keresztül a koperi kikötőbe. A döntés oka egyrészt, hogy habár a Fekete-tengeren át rövidebb az útvonal, jelentősen kevesebb kapacitást nyújt, másrészt az Ukrajnában zajló háború is szűk keresztmetszetet jelent. A szállítmány 45 nap alatt tette meg a 13 ezer kilométeres utat.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: RZSD / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek