Újabb Girunókat rendelt az SBB

iho/vasút   ·   2022.06.21. 12:00
sbb_giruno_gotthard

A hét plusz Stadler-motorvonatot Svájc és Németország között vetik majd be, mozdonyvontatású szerelvényeket nyugdíjazva.

A napokban bejelentett beruházás értéke 250 millió svájci frank, vagyis körülbelül 95 milliárd forint.

A svájci gyártó szerint már a Covid-pandémia előtt is folyamatosan nőtt az utasszám a két ország közötti nemzetközi járatokon, mára pedig újra eléri a 2019-es szintet. Az SBB ennek megfelelően a jövőben még több közvetlen kapcsolatot akar nyújtani Bázelből számos német városba 2026-tól, a németországi nagysebességű vonalakon való megfelelő sebességű közlekedéshez pedig 250 kilométer per órás tempóra képes vonatokra van szükség.

Az SBB a svájci–német nemzetközi forgalomban jelenleg az ETR610 sorozatú, Astoro márkanevet viselő Pendolino-motorvonatait, valamint az 1980-as években épített, mozdonyvontatású eurocity-szerelvényeit használja, ez utóbbiak viszont nem teljesítik a német nagysebességű pályákon elvárt tempóbeli elvárásokat.

A vasúttársaság még tíz éve, 2012 áprilisában írt ki tendert huszonkilenc 250 kilométer per órás üzemi sebességre képes, alacsonypadlós, a német–svájci–olasz nemzetközi forgalomban bevethető motorvonatra. A pályázaton a hazai Stadler Rail olyan neves nemzetközi gyártókat utasított maga mögé, mint a német Siemens, a francia Alstom és a spanyol Talgo. A hivatalos megállapodásra 2014 októberében került sor, mely szerint a Stadler 970 millió svájci frank (akkori árfolyamon körülbelül 200 milliárd, jelenleg közel 370 milliárd forint) értékben szállíthatja le a nómenklatúrája szerint Smile elnevezésű nagysebességű szerelvényeket. A kontraktus lehetővé teszi további, akár 92 motorvonat megrendelését is. Az első jármű 2019 májusában állt forgalomba, azóta pedig a teljes flottát át is vette az SBB: az utolsó tavaly májusban érkezett meg.

Az SBB a közönséges ölyv rétoromán megfelelőjéről (giruno) nevezte el a szerelvényeket. A RABe 501 sorozatú Girunókkal jelenleg Bázelből és Zürichből indulva Luganóba, Milánóba, Genovába, Bolognába és Velencébe lehet utazni, a forgalomnak 2016 derekán átadott Gotthárd-bázisalagúton keresztül. A tizenegy kocsis, 202 méter hosszú vonatok 405 ülőhelyet (117 első- és 288 másodosztályút) kínálnak. A nemzetközi bevethetőség miatt a motorvonatok három áramnemről is képesek üzemelni: Svájcban és Németországban a tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú rendszert használják, Olaszországban pedig a huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú és a három kilovoltos egyenáramú felsővezetékek alatt is száguldhatnak. A Girunók ajtóinál a belépőmagasság egyaránt megfelelő a 760 milliméteres németországi magasperonokhoz, valamint a Svájcban, Ausztriában és Olaszországban használt 550 milliméteres magasperonokhoz.

A Girunók fedélzetén kényelmi szolgáltatások egész tárháza áll rendelkezésre: többek között a megerősített mobiltelefonhálózat-vétel, ingyenes wifi, nagyméretű csomagtartók, nemek szerint elkülönített WC-k (akadálymentes is), továbbá az energiatakarékos LED-izzókat használó modern világítási rendszer, a laptopokat, mobiltelefonokat és egyéb modern kütyüket pedig a minden ülésnél elérhető hálózati és USB csatlakozókkal lehet táplálni – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az SBB egyik Girunója tempózik ki a Gotthárd-bázisalagútból. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.