Újabb lépés az M2-es metró és a H8/H9-es HÉV összekötése felé

MTI/iho   ·   2024.05.24. 12:00
orsvezer_m2_h8h9

Benyújtották a környezetvédelmi engedélyezéshez szükséges dokumentumokat. Ha a fejlesztés megvalósul, Örs vezér téri átszállás nélkül lehet majd utazni Cinkotától egészen a Déli pályaudvarig.

Pántya József útépítésekért felelős helyettes államtitkár elmondta: a pálya megépítése mellett sor kerül a HÉV-járműpark cseréjére, a biztosítóberendezések, egy járműtelep és P+R parkolók kiépítésére. Várakozásaik szerint a nyár folyamán megszerzik a környezetvédelmi határozatot, ezt követően pedig megkezdődhet az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítésének közbeszerzési eljárása.

A négy kerület közlekedését érintő projektet európai uniós forrásból kívánják megvalósítani. A tervezői szerződések megkötésére a jövő év első felében kerülhet sor, és a tervezési folyamat két–három évet vehet igénybe; ezt követően kezdődhet a projekt konkrét megvalósítása.

Elhangzott: a cél az, hogy a kötöttpályás közlekedés fejlesztése a XXI. század egészében meghatározza a XVI. kerület mindennapjait. Úgy valósuljon meg, hogy az a kerületben élők számára a legideálisabb viszonyokat teremtse. A beruházás jótékony hatással lesz az ingatlanok értékére és a kerület közterületeinek fejlődésére.

A fejlesztés megoldja a kerület egyik legnagyobb közlekedési problémáját, hiszen megszűnnek a sokszor nyolc–tíz perces várakozást kiváltó szintbeli kereszteződések a HÉV vonalán: a vonatok a felszíni közlekedés mellett a felszín alatt és felüljárókon fognak közlekedni. A fejlesztés egyben a főváros legnagyobb környezetvédelmi beruházása is lesz, hiszen az agglomerációban élők a P+R parkolókban lerakhatják majd az autóikat és közösségi közlekedéssel utazhatnak tovább Budapest belvárosába, ez pedig enyhíti a kialakuló forgalmi dugókat.

Az M2-es metró és a H8/H9-es HÉV-vonalak összekötésén felül egy szárnyvonalat is kiépítenének Rákoskeresztúr felé (kép forrása: BFK)

Az M2-es metró, valamint a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV-ek összekötésének ötlete nem újkeletű. Elsőként a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javasolta a fejlesztést, a pontos terveket 2004–2005 során állították össze (pdf-ben ide kattintva letölthető), elemző cikkünk itt olvasható.

A projektről a Főmterv 2013-ban készített egy megvalósíthatósági tanulmányt, melyet 2017 elején felül kellett vizsgálniuk, továbbá egy újat is kellett készíteniük a leendő rákoskeresztúri szárnyvonalról.

2021-ben a Vitézy Dávid-vezette Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) írt ki közbeszerzést az előkészítésre, akkor bő 5,8 milliérd forint vissza nem térítendő IKOP-támogatásból készültek tervek. A támogatási szerződést az év nyarán kötötték meg. Habár a korábbi tervek körül jelentős viták voltak az érintett önkormányzatok között, a X., XIV., XVI., XVII. kerületek, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) végül 2021 novemberében hatoldalú megállapodást kötött egymással, mely a következő évekre meghatározza az együttműködési kereteket és a műszaki tartalmat a 2-es metró és a gödöllői hév összekötésére és fejlesztésére.

(Nyitóképünkön az Örs vezér téri föld feletti összekötés látványterve. Kép forrása: Unitef)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek