Zöld üzemanyaggal hajtaná dízelmozdonyait a DB Cargo UK
A DB Cargo brit leányvállalata egy Class 60-as mozdonyon tesztelte a hidrogénezett növényi olaj (HVO) alternatív üzemanyagként történő használatát – a gázolajat helyettesítő HVO alkalmazásához nem szükséges semmilyen műszaki módosítás.
A teszteket a DB Cargo UK Közép-Angliában található totoni vontatási-karbantartási telephelyének tesztpadján hajtották végre, mely során egy Class 60-as dízelmozdony kibocsátását hasonlították össze hagyományos piros dízeles, valamint HVO-üzemben.
A DB Cargo UK arról számolt be, hogy ahhoz, hogy a kibocsátást minden teljesítményszinten, az alapjárattól a teljes terhelésig pontosan meg lehessen határozni, a kipufogógázok csillapítása érdekében egy erre a célra kialakított hosszabbítócsövet szereltek a mozdony kéményére. Az első, még dízelüzemben végzett teszteket követően leengedték a gázolajat, majd hidrogénezett növényi olajat töltöttek a mozdony üzemanyagtartályába. A tesztek célja, hogy felmérjék a HVO-ban rejlő potenciált alternatív üzemanyagként. Mindkét esetben kétszer, szabványos mérési ciklusban, három terhelési ponton mérték le a nitrogén-oxid, a szén-monoxid, a szén-dioxid, a szénhidrogén és a részecsketömeg kibocsátását.
A hidrogénezett növényi olaj a gázolajhoz nagyon hasonló üzemanyag. Legfőbb előnye, hogy megújuló hulladéklipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával előállítható. A HVO használatával körülbelül kilencven százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kerül a légkörbe: ezer liter HVO elégetésével 195 kilogramm szén-dioxid termelődik, míg ugyanennyi gázolaj elfüstölésével körülbelül 2700 kilogramm. Ha a jelenleg gázolajjal üzemelő mozdonyokat ezzel a zöld üzemanyaggal hajtanák, felgyorsulna a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a vasúti szektorban.
Az alternatív üzemanyagok bevezetése az egyik legnagyobb kihívás a vasúti ágazat előtt. A DB Cargo UK nem az első társaság, mely a hidrogénezett növényi olaj alternatív üzemanyagként történő használatával kísérletezik: március elején a németországi Bremerhaven kikötőjében álltak át a tolatómozdonyok kizárólag HVO-val való üzemelésére. A DB Cargo a németországi projekt során az Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser és a FLEX Bahndienstleistungen társaságokkal működik együtt, melyek összesen tizenöt mozdonyt használnak a kikötőben – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a DB Cargo UK egyik Class 60-as mozdonya, mellyel a HVO-s teszteket végrehajtották. Kép forrása: DB Cargo UK / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!