2025-től kötelező lesz az ETCS használata Csehországban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2019.05.07. 12:00
ETCS_01

A cseh vasúti infrastruktúra-kezelőség (SŽDC) felfedte, hogy 2025. január 1-jétől két csehországi vasútvonalon már kötelező lesz az európai vonatbefolyásoló rendszer használata, ezt az időpontot követően már csak az ETCS rendszerrel felszerelt vasúti járművek közlekedhetnek majd az észak-csehországi Děčín és a dél-morvaországi Břeclav között, valamint Břeclav és a sziléziai Petrovice u Karviné között, továbbá Česká Třebová és Přerov közötti szakaszon. Ezek a vasútvonalak lényegében az ország két legfontosabb és legleterheltebb vonalai. Mindeközben 2025-ig még két másik vasútvonalon is elkészülnek a felújítással, ahova már az ETCS vonatbefolyásoló rendszert is beépítik: az Olomouc–Uničov és az Otrokovice–Zlín–Vizovice szakaszon is.

Mérőkocsival baktat az AŽD Praha Bardotkája az Elba-menti vicinálison (fotó: AŽD Praha)

A döntés egyeseknek többmilliárdos kiadást, másoknak viszont milliárdos bizniszt jelent. Az ETCS rendszert és annak fedélzeti egységét csak néhány cég gyártja, ennek megfelelően drága is. A ČD Cargo tehervasúti cég nemrég versenypályázaton 10 milliós árat kapott az ETCS rendszer beszereléséért egy mozdonyba. A vasúton tevékenykedő vállalatok uniós forrásokat is felhasználhatnak az ETCS rendszer beépítésére, de a támogatások nem fedezik teljes mértékben a költségeket. A cseh közlekedési minisztérium ígérete szerint állami költségvetési források is rendelkezésre állnak majd ősztől az Állami Közlekedési Infrastruktúra Alapból. Az ETCS rendszer használata a vasúti közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében elengedhetetlen.

(forrás: SŽDC)

Az európai vonatbefolyásoló rendszer megvalósítása Csehországban is nehézkesen és lassan halad. Egyelőre csak a 250 kilométeres Kolín–Břeclav szakaszon használják, bár vannak olyan szolgáltatók is, amelyek inkább a régi nemzeti MIREL befolyásoló rendszert használják, esetlen párhuzamosan mindkét rendszert. Az is érdekes, hogy a SŽDC által kiírt versenypályázatokat sorra kizárólag az AŽD Praha vasúti automatizáló berendezéseket gyártó cég nyeri, hiszen egyedüli pályázó. Az AŽD Praha még az ETCS rendszer fedélzeti egységének a fejlesztésében  és gyártásában is részt vesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek