A csehek már megint a lovak közé csaptak

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.04.13. 09:00
Viaggio

Húsz kilenckocsis szerelvényt rendelt meg a Cseh Vasutak a Siemens-Škoda konzorciumtól. Ezek a szerelvények közlekednek majd Budapestre is. 

Elképesztő mennyiségű, összesen száznyolcvan korszerű vasúti kocsit vesz a Cseh Vasutak (ČD) a Siemens Mobility–Škoda Transportation konzorciumtól. A kontraktus értéke 175 milliárd forint (12,5 milliárd korona). Ennek mi magyarok is örülhetünk, hiszen a vasúttársaság tájékoztatása szerint a húsz kilenckocsis szerelvényt a nemzetközi távolsági járatokon tervezik közlekedtetni Hamburgtól Prágán át egészen Budapestig, illetve Bécs és Graz felé is. A szerződés húsz kilenckocsis, tartósan összekapcsolt szerelvény beszerzéséről szól, amelyek lényegében a railjet szerelvények hasonmásai lesznek, de összeállításukat tekintve többcélúak lesznek, mint a korábban megrendelt tíz ötkocsis szerelvény. 

A szerelvény 555 ülőhelyet kínál, lesz benne szinte minden, mi szem-szájnak ingere: korszerű, átjárható utastér, első osztályú szakasz, bisztrókocsi, többcélú térrel ellátott másodosztályú szakasz, kerékpárszállítás, konnektorok, USB csatlakozók, sőt még gyermekmozi és elektromos kerékárok töltésére alkalmas csatlakozók is. A bisztrókocsiban minőségi szolgáltatások lesznek, a frissítőkön kívül főtt ételeket is felszolgálnak majd. A wifi és akadálymentesség elengedhetetlen lesz. A vonaton az új technológiával szerelt ablakoknak köszönhetően erősebb lesz a mobiltelefon térerő. Nem lesz viszont a railjetekben jĺ ismert business-class. A szerződés tárgyát képezi még két vasúti kocsi is, amit a Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (Správa železnic) rendelt meg tesztelési célokra. Ezzel megújul a csehek mérőkocsi-flottája is. A vasúti járművek maximális sebessége 230 kilométer per óra lesz, amit egyelőre legalább a Berlin és Hamburg közötti szakaszon használnak ki. 

A Cseh Vasutak szlovák nemzetiségű vezérigazgatója, Ivan Bednárik a beszerzés margójára megjegyezte, hogy a vasúttársaság szeretné megerősíteni pozícióját a közép-európai nemzetközi vasúti forgalomban, és ennek érdekében szükség van a járműpark korszerűsítésére. Fel kell készülni a közeljövőben esedékes maximális pályasebesség-növelésre, ami Csehországban a 200 kilométer per órát jelenti. Sőt, már elég intenzív előkészületek zajlanak a nagysebességű vasútvonalak megépítése terén is. 

Az új vasúti kocsik végösszeszerelése a Škoda Transportation ostravai gyéregységében zajlik majd a tervek szerint, így részben cseh termékekről is beszélhetünk. A szerelvények a Prága–Ústí nad Labem–Berlin–Hamburg, Prága–Brno–Budapest, és a Prága–Brno–Bécs–Graz–Villach viszonylatokon közlekednének. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.