A kínaiak nem értik, miért nincs szerződés

iho   ·   2015.11.03. 18:45
00kicsi

Az Indexnek nyilatkozva Isbrand Ho, a BYD (a világ egyik vezető elektromosbusz-gyártója) európai ágazatának ügyvezető igazgatója kijelentette: értetlenül állnak a közlekedési cégek eme lépése előtt, az elektromos buszok rendelkezésre tartási bérleti tenderét ugyanis megnyerték.

A BYD Europe BV és a BYD Com. Ltd. közös ajánlata a 2014-ben kiírt közbeszerzésre a legolcsóbb, 392,5 forint per kilométeres bérleti díjat ajánlottak, ezzel az Öko Flotta Holding Zrt.-Evopro, és a Dunai Repülőgépgyár Zrt. előtt megnyerték a közbeszerzést, sőt, a BKV igazgatóságának augusztus 7-én hozott határozata szerződéskötésre is javasolta. A feltétel azonban az egységárak szerződéskötés utáni csökkentése volt, ami az elektromos buszok esetén 13 forint lenne kilométerenként. A pályázat megnyerésének egyik feltétele ugyanis az volt, hogy az elektromos buszok üzemeltetésének költsége ne legyen magasabb a dízelekénél. Az üzemeltetési költség ebben az esetben nemcsak az elektromos áram alacsonyabb árát jelentette, az infrastrukturális fenntartás költsége a dízelekénél jóval magasabb, így jött ki a borsosabb végeredmény is. A javaslatot az október 28-i közgyűlésen le is vették a napirendről, Tarlós István főpolgármester november 4-ére rendkívüli közgyűlést hívott össze.

BYD autóbusz tesztje 2012-ben Budaörsön (fotó: Vörös Attila)

A BYD képviselői Orbán Viktor miniszterelnökhöz és Szíjjártó Péter külügy- és külgazdasági miniszerthez fordultak, lévén a BYD a tendergyőzelem után dönött véglegesen a gyártás Komáromba helyezéséről. A volt Nokia-gyárban felépített összeszerelő üzem az első évben száz embert foglalkoztatva száz autóbuszt tudna legyártani mindössze három hónap felkészülés után, később ennek háromszorosára tudnák bővíteni a kapacitást. A beruházás elindításához azonban mindenképp szükséges a befektetői bizalmat erősítő első lépés, azaz a BKV-szerződés megkötése.

A BKK a visszalépést azzal indokolja, hogy a várbeli közlekedésre indított elektromosbusz-beszerzési tender tapasztalatai alapján vásárlással jóval könnyebb feltételeket lehetne elérni, mint bérléssel – ezt a módszert szorgalmazzák a szakszervezetek is. A végleges döntést azonban a Városházán, november 4-én, szerdán hozzák.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.