A Knorr-Bremsének adja el észak-amerikai biztosítóberendezési ágazatát az Alstom
A vállalat adósságterhének és a negatív cash-flow pozíciójának enyhítése miatt kerül sor a lépésre. Az üzlet értéke körülbelül 674,1 millió dollár.
Az Alstom szerint a cég bevétele az üzlet lezárásakor – az ilyenkor kötelező hatósági jóváhagyást követően, várhatóan idén nyáron – az adók és tranzakciós költségek nélkül várhatóan eléri a 664,4 millió dollárt (jelenlegi árfolyam alapján bő 230 milliárd forintot). A kötelező erejű megállapodás értelmében az Alstom Signaling Inc. North American nevű leányvállalat a Knorr-Bremse AG-hoz kerül.
A Knorr-Bremsén kívül a Siemens, a Wabtec és a Fortress Investment Group is versenybe szállt az észak-amerikai biztosítóberendezési üzletág eladásának utolsó szakaszában. A jelentkezők nagyságrendileg 600 millió dollárt (körülbelül 210 milliárd forintot) ajánlottak, vagyis a németországi központú vásárló még 74 millió dollárral (közel 26 milliárd forinttal) többet is hoz, mint amit vártak – jelenti a Railway Age.
Az Alstom nyilatkozata alapján a tranzakció azon átfogó vállalati cselekvési tervének része, melyet tavaly novemberben, a vállalat 2023–2024-es üzleti évének első féléves eredményeiről való beszámolása során jelentett be. A franciaországi központú cég ezen időszakban 9 milliárd dolláros (bő 3100 milliárd forintos) globális árbevételt, 1,0-s könyv-számlák arányt, 96,4 milliárd dollárnyi (cirka 33 ezer 600 milliárd forintnyi) rendelésállományt, 468,7 millió dolláros (163,3 milliárd forintos) korrigált EBIT-et (kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredményt) és 186,2 millió dolláros (hozzávetőlegesen 65 milliárd forintos) korrigált nettó nyereséget ért el. A szabad cash-flow-ja viszont negatív volt 1,2 milliárd dollárral (közel 420 milliárd forint) – összehasonlításul az egy évvel korábbi, 2022–2023-as első félévben csak 48,2 millió dollár (közel 17 milliárd forint) volt a hiány.
A gigacég elnök-vezérigazgatója, Henri Poupart-Lafarge novemberben arról beszélt: az első féléves negatív eredmény változtatásra szólít fel. Ezért akár 1,1 milliárd dollárt is igyekszik előteremteni eszközeladásokból annak érdekében, hogy csökkentsék a vállalat adósságterhét és a pénzégetést. Kiemelte: a társaság új tőkét is emelhet mérlegének megerősítése érdekében.
Az értékesítés jelentős változást hoz az észak-amerikai kommunikációs, valamint jelző- és biztosítóberendezési (C&S) piacon. Az Alstom számára a tranzakció csak az észak-amerikai vasúti jelző- és biztosítóberendezési üzletágának hagyományos részét (pályamenti fényjelzők, szintbeni átjárókra figyelmeztető eszközök, biztosítóberendezések, sínáramkörök, kitérőszerkezetek és egyéb régebbi termékek) érinti.
A március 31-ével lezárult 2023–2024-es pénzügyi év előzetes eredményei alapján az Alstom Signaling Észak-Amerikában körülbelül 321 millió dolláros (bő 110 milliárd forintos) bevételt és nagyjából tizenhat százalékos EBIT rátát ért el. Az Alstom továbbra is ellátja majd az észak-amerikai jelzőberendezés- és forgalomirányítás-technológiai (CCS) piacot a legújabb generációs berendezésekkel, például a kommunikációalapú vonatvezérlési (CBCT) és az európai vonatbefolyásolási (ETCS) rendszerekkel. A társaság célja az értékesítéssel, hogy megerősítse vezető pozícióját a vasúti ágazatban.
Az 1904-ben General Railway Signal Company (GRS) néven, a New York állambeli Rochesterben alapított Alstom Signaling Inc. egy 1998-as összeolvadás óta tevékenykedik jelenlegi elnevezésével. A vállalat az észak-amerikai vasúti CCS-piac egyik vezetőjeként messze a legnagyobb telepített bázissal rendelkezik a jelző-, vonatérzékelő, valamint a vasúti átjárókban használt berendezések terén, különösen a teherfuvarozási piacot érintően, továbbá jelentős részesedéssel bír az utópiacon is. A hagyományos jelző- és forgalomirányítási termékeket jelenleg nem kínáló Knorr-Bremse számára – mely a New York Air Brake (NYAB) anyavállalata – a felvásárlás lehetőséget jelent arra, hogy belépjen a globális CCS-piacra, amiben jelentős potenciál rejlik: a teljes vasúti piac volumennövekedését középtávon akár 21,4 milliárd dollárra (közel 7500 milliárd forintra) taksálják.
A Knorr-Bremse úgy nyilatkozott, a 674,1 millió dolláros vételár magas, kétszámjegyű összeget tartalmaz további várható és rendkívül jövedelmező projektüzletágakért, melyek középtávon támogatják a bevétel növekedését. A vállalat szerint az akvizíció már a kezdetektől növekedést fog hozni, mivel a jövőben egy helyről tudnak majd CCS-technológiai platformot kínálni az észak-amerikai üzemeltetőknek és rendszerszolgáltatóknak. Az üzlet a vasúti járműrendszerek részleg pozícióját is megerősíti a digitalizációs üzletágban a nagy mennyiségű infrastruktúra-adathoz való hozzáférésnek köszönhetően, melyet adatszolgáltatásként vagy szoftverszolgáltatásként (SaaS) lehet az üzemeltetőknek nyújtani.
(Nyitóképünkön egy amerikai jelzőberendezés. Kép forrása: railwayage.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!