A látszólag jó számok ellenére veszteséges a DB Csoport

iho/vasút   ·   2023.04.03. 15:00
db_ice

Habár a német vállalatcsoport tavalyi éves adatai újra pozitív üzemi eredményeket tükröznek, azonban a DB Cargo veszteséges, gyenge a pontosság és az adózás után is veszteséget könyvelhetnek el.

A DB éves eredményei alapján a logisztikai leányvállalat DB Schenker 1,8 milliárd eurós (jelenlegi árfolyamon 680 milliárd forintos) üzemi profittal zárta a 2022-es pénzügyi évet. Ez a rekordnyereség hozzájárult ahhoz, hogy a DB Csoport működési eredménye 1,3 milliárd eurót (cirka 490 milliárd forintot) tegyen ki, ezzel a piros (vagyis negatív) tartományból visszatért a feketébe – azaz pozitívba.

A pozitív eredményhez hozzájárult az utasok számának jelentős növekedése is. A vállalat járatait 2022-ben kétmilliárd utas választotta, ez negyven százalékos növekedés az előző évhez képest. A távolsági járatokon hatvan százalékkal utaztak többen. A DB vezérigazgatója, Richard Lutz elmondta: ezen a téren a társaság várhatóan 2023-ban is rekordot fog dönteni, 150 milliónál is több utassal.

A jegyértékesítésből 4,8 milliárd euró (nagyjából 1800 milliárd forint) folyt be, a regionális leány DB Regio bevétele egymilliárd euróval (közel 380 milliárd forinttal) nőtt. Ez részben a kilenceurós Deutschlandticket bérlettípus sikerének köszönhető, mellyel az utasok egy hónapon keresztül fix áron utazhattak a regionális vonatokon és egyéb tömegközlekedési eszközökön. A 2022 júniusára, júliusára és augusztusára elérhetővé tett bérletből 52 milliót adott el a DB. A DB Arriva is nyereséges volt 2022-ben.

Az árufuvarozási leányvállalat DB Cargo azonban körülbelül 600 millió euró (hozzávetőlegesen 230 milliárd forint) mínusszal zárt és magas működési költségek terhelik. Ráadásul a DB pontossága is bőven hagy kívánnivalót maga után, 2022-ben új mélypontot ért el: a távolsági vonatok mindössze 65,2 százaléka volt pontos, míg ez az érték 2021-ben 75,2 százalék volt. A meglehetősen régi vasúti infrastruktúra is nehezen birkózik meg a kereslettel: a DB szerint túl gyakoriak a meghibásodások és nincs meg a megfelelő kapacitás.

Továbbá miközben a cég adózott eredménye javul, 2022-ben mégis 227 millió euró (cirka 86 milliárd forint) veszteséggel zárt. Lutz szerint a tavalyi év fordulópontot jelent. Minden érintett számára világossá vált, hogy irányt kell váltani, valamint teljesen másképp kell megközelíteni az infrastruktúra felújítását és korszerűsítését.

Levin Holle pénzügyi főigazgató is óva int a túlzott optimizmustól. Elmondta: a 2023-as nehéz környezetben is gondoskodni kell arról, hogy a DB költségeit és bevételeit fenntartható egyensúlyba hozzák. Ez magába foglalja az olyan ésszerű bérmegállapodásokat is, melyek a vállalat számára is megfizethetők – Németországban nemrégiben zajlott az elmúlt idők egyik legnagyobb sztrájkja, mely a DB-t is érintette: a szakszervezetekkel való bérkonfliktus miatt március 27-én egy napra szinte teljesen leállt a vasúti közlekedés az országban.

A jelenlegi pénzügyi évben körülbelül egymilliárd eurós üzemi veszteséggel számol a DB – jelenti a Rail Tech.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: DB AG / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek