A szombathelyi villamosvasút történetéből – 4. rész: Nemzedékváltás

Végh Dezső   ·   2015.10.24. 08:45
00kicsi

Ugyanilyen motorkocsikat kapott Sopron 1900-ban, hatot, és a szombathelyi vasút motorkocsiállományát is kettővel növelték. Úgyhogy 1900-ban tizenegy (hat Sopronban és öt Szombathelyen) hétablakos motorkocsi képezte a VEMRT állományát.

Ugyancsak 1900-ban szerzett be a VEMRT négy nyitott pótkocsit. Ebből kettőt Szombathely (11-es és 12-es pályaszámúak), kettőt pedig Sopron kapott meg. A soproni pótkocsik is 11-essel és 12-essel üzemeltek. Az az adat, hogy a soproni pótkocsikat már 1901-ben motorkocsikká építették át, nem felel meg a valóságnak, mivel a forgalmat úgy sűrítették, hogy a soproni Deák tér–Vágóhíd közötti mellékvonal forgalmát felszámolták, és így a fővonal parkját egy kocsival növelni tudták. Sopronban is ugyanaz volt a hiba a pótkocsikkal, mint Szombathelyen, így később ott is motorkocsivá építették át ezeket. A négy egyforma pótkocsi átépítését egy időben (tehát 1910-ben) Balázs Fülöp műszaki igazgató tervei alapján végezték.

Sopron egyik hétablakos motorkocsija<br>(forrás: Kubinszky–Lovász–Villányi: Régi magyar villamosok, Budapest, 2000)

Ekkor alakult ki a végső soproni nyolc, és szombathelyi hét motorkocsis állomány. 1923-ban Sopronban megszűnt a villamos, a soproni városatyák még 1926-ban is tanakodtak, hogy újraindítsák-e a vasutat, de azután véglegesen eldöntötték, hogy a kocsikat szétbontják. A szombathelyi öt régi kocsi, valamint a két új 1952-ig közlekedett. Ekkor vette át a vasi megyeszékhely az 1927-ben beszerzett budapesti benzinmotoros, 1940-től pótkocsiként közlekedő járműveket.

A kocsiparkcsere története

A régi motorkocsik 1951 végén közlekedtek utoljára. A Dózsa főműhely hét kocsit alakított át a szombathelyi vasút részére. Bár az irodalomban sok ellentétes adat szerepel, a kocsiparkcsere történetét egy nyugdíjas kolléga mesélte el. E kolléga az új járművek műtanrendőri vizsgáztatásánál kocsivezetőként volt jelen. „Leszállítottuk a hét új kocsit. Az öt vasvázast, és a két átépített 5300-ast. Rövid volt a határidő, ezért »rohammunkában« járattuk be az új járműveket, mivel Budapesten keskeny nyomtávú vágány hiánya miatt nem tudtuk kipróbálni. A hét motorkocsit jelképesen 1951. december 21-én adtuk át, és ezzel a kilenc régi kocsit selejtezték”.

Két, pótkocsiból átalakított motorkocsi Szombathelyen

Tehát kilenc kocsi volt Szombathelyen. Arról azonban, hogy miként került oda a nyolcadik és kilencedik kocsi, sehol nem lehet adatot találni. Az 5-ös motorkocsi 1974 elején teljesen tönkrement, és csak az 1-es motorkocsi bírta ki a vasút megszüntetéséig. 1962-ben a 2-es és 3-as kocsi összeütközött és selejtezni kellett. A 2×37 lóerős motorokkal ellátott új kocsik nagymértékben javították a forgalmat. Az öt 3100-as és a két 5300-as üzembe állítása kétszeresére növelte a vonal kapacitását. Az 1-es, és 5-ös a vasút megszüntetéséig megmaradt; de csak az 1-es volt üzemképes.

A szombathelyi vasútnak szándéka volt teljes járműállományát új kocsikkal felcserélni. Mivel benzinmotoros kocsi összesen öt volt, ezért a következő két kocsit a vasút vezetősége az FVV által akkoriban selejtezett, legjobb állapotban levő járművek közül választotta ki. Ilyen módon megismétlődött az, hogy az első öt és a következő kettő kocsi eltérő típusú volt. Az 1951 végén forgalomba állított hatodik és hetedik motorkocsi a VEMRT öreg járműveivel egyidős volt. A BKVT 1897-ben beszerzett „I” típusjellel húsz pótkocsit, amelyeket 301–320-as számmal helyezték forgalomba, és 1903-ban motoros járművekké építettek.

1923-ban a kocsikat 1600–1619-es számmal látták el, majd 1925-ben pótkocsivá építve az 5300–5319-es számokat kapták. A lanternás (világító szellőzőablakos) tetőszerkezetű, négy négyzetablakkal ellátott típust 1949–1950 között vonták ki a forgalomból. A sorozatból két kocsit, az 5309-es és 5310-es járművet 1950-ben selejtezték. A szombathelyi vasút ezt a két kocsit választotta ki, és így keskenyvágányú motorkocsivá építve 6-os, illetve 7-es pályaszámokkal 1951 elején újjáépítve ugyan, de eredeti formai jellegüket megőrizve álltak forgalomba. A kocsi tetejét dongára alakították át, és az ablakelrendezést öt ablakra módosították.

Szombathely jelenlegi egyetlen villamosa: a kiállított 1-es<br>(a Top-Card kiadó képeslapja, fotó: Kovách László)

Mindkét jármű egészen a vasút megszüntetéséig üzemben volt, 1951-re a régi kocsik teljesen eltűntek. Maradt a hét új motorkocsi, és bár a 38 férőhelyes régi kocsikkal szemben az új kocsik 62 férőhelyesek voltak, a megnövekedett forgalom miatt mégsem voltak elegendők: ezért új ikerszerelvényekek helyeztek üzembe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek