Huszonhárom az ötvenegyből: már ennyi új CAF-villamos közlekedik Budapesten
Újabb korszerű járművel bővült a főváros villamosflottája. A következő szerelvény is megérkezett már és hamarosan forgalomba is állhat.
A sikeres futáspróbák és hatósági vizsgák után a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) átvette és forgalomba állította a 23. új, alacsonypadlós CAF-villamost, amely még kényelmesebb és hozzáférhetőbb utazást nyújt a fővárosban közlekedőknek. A szerelvény elsősorban a 17-es, 56-os és 56A vonalon szállítja az utasokat. A huszonnegyedik jármű is már Budapesten van.
A járművek a korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő 51 példányos flotta részei, a spanyol/baszk gyártó folyamatosan adja át a vadonatúj villamosokat. A beszerzésnek köszönhetően a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya a jelenlegi harmincról több mint negyven százalékra emelkedhet Budapesten.
A járműállomány folyamatos megújítása lehetővé teszi, hogy egyre több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már jelenleg is járnak. Így az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is tovább növekedhet a CAF-villamosok száma.
Az új CAF-flotta forgalomba helyezésével – és az európai uniós infrastruktúrafejlesztési források rendelkezésre állása esetén – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán szintén megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezenkívül a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.
Az új járművek fogadásához és a hálózat további korszerűsítéséhez azonban elengedhetetlenek bizonyos infrastrukturális beruházások, többek között az áramellátás fejlesztése, egyes végállomások átépítése és új peronok kialakítása. Ezekhez a fejlesztésekhez egyelőre nem állnak rendelkezésre a szükséges uniós források, a főváros azonban elkötelezett a beruházások megvalósítása mellett. A források lehetővé tennék:
- az alacsonypadlós villamossal még nem kiszolgált vonalak fejlesztését;
- további peronok akadálymentesítését, valamint
- a kocsiszínek teljes körű felkészítését az új járművek tárolására és karbantartására.
A BKK októberben feltételes közbeszerzést írt ki a Ferencváros kocsiszín fejlesztésének tervezésére, valamint feltételes közbeszerzést indíthat az Angyalföld kocsiszín és a 14-es villamosvonal kapcsolódó fejlesztéseinek a tervezésére is.
Az akadálymentesített, klímával felszerelt CAF-villamosok jelentősen hozzájárulnak az utazási komfort növeléséhez, az esélyegyenlőség megteremtéséhez, valamint a környezetbarát és energiahatékony közlekedés erősítéséhez.
A CAF-villamosok beszerzése az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú, „51 db CAF-villamos beszerzése Budapest részére” című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg; a vissza nem térítendő támogatás összege 54 milliárd 150 millió forint.
Írásunk a Budapesti Közlekedési Központ hivatalos kommünikéje alapján készült.
(Nyitóképünkön a legfrissebben forgalomba állt budapesti CAF Urbos, a 2278-as. Kép forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!