Akkumulátoros Flirt, a nem villamosított vonalak környezetbarát megmentője?

iho/vasút   ·   2022.03.01. 15:00
arriva_wink

A Stadler motorvonata bebizonyította, hogy kizárólag akkumulátoros üzemben is megfelelően használható a felsővezeték nélküli vonalakon.

A svájci gyártó Hollandia keleti részén végzett teszteket az Arriva Netherlands-nek gyártott egyik, dízel- és 1,5 kilovolt egyenáramú villamos üzemre egyaránt képes Flirtjével, amit akkumulátorokkal is ellátott. A próbamenetek az Almelo és Hardenberg, valamint az Arnhem és Doetinchem közötti, villamosítatlan vonalszakaszokon zajlottak az elmúlt néhány nap során.

A tesztek sikerrel zárultak: bebizonyították, hogy a szerelvény képes dízelmotor használata nélkül, kizárólag akkumulátoros üzemben, emissziómentesen közlekedni a felsővezeték nélküli vonalakon, fenntarthatóbb alternatívát kínálva a dízelüzemmel szemben. Az akkumulátorok nemcsak a szimplán a jármű mozgását teszik lehetővé: egyrészt a visszatápláló (rekuperatív) fékrendszernek köszönhetően fékezés közben is vissza lehet beléjük tölteni energiát, továbbá vagy a felsővezetékről, vagy pedig a kiépített töltőpontokon lehet teljesen feltölteni a rendszert.

Az akkumulátoros vonatok kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízelüzeműek, ezzel igencsak vonzó alternatívát nyújtanak a nem villamosított vonalak ellátásához, elkerülve a villamosítás kiépítésével járó költséges infrastrukturális beruházásokat.

A fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy az Arriva hollandiai leányvállalata teljesíteni tudja kibocsátási céljait.

A Stadler eddig már körülbelül háromszáz akkumulátorokkal is ellátott motorvonatot és mozdonyt értékesített összesen tíz országban, ezek közül száznál is több Flirt Akkut Németország három régiójában. Az akkumulátoros-villamos üzemű Flirt Akku tavalyi tesztjei során a Stadler szakemberei több mint 220 kilométert tudtak megtenni kizárólag az akkumulátorok segítségével, új hivatalos rekordot állítva fel, mely még a Guinness-rekordok közé is bekerült. A svájci gyártó jelenlegi is építi az USA első hidrogénhajtású motorvonatait, amiket a San Bernardino megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) rendelt meg.

A Stadler úgy véli: ezek a tesztek rávilágítanak arra, hogy a zöld technológia mekkora szerepet is tölthet be a világ dekarbonizációjában, egy lépéssel közelebb hozva a megvalósuláshoz az igazi zöld vasutat. A Stadler partnereivel szoros együttműködésben elkötelezett az innovatív megoldások kifejlesztésében, hogy a vasúti ágazat még fenntarthatóbb legyen, vonzó és hatékony gördülőállomány álljon rendelkezésre, valamint hogy ösztönözze a modális váltást a személy- és teherszállításban egyaránt.

(Nyitókép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek