Áldatlan állapotok a 80-ason
A nyári hőség és az augusztus végi kistokaji siklás jelentősen rontotta a miskolci fővonal állapotát. A menetrend gyakorlatilag tarthatatlan, és október végéig nem is nagyon lehet remélni javulást. A MÁV a pályarongálás helyreállítása mellett a sebességkorlátozások mértékének csökkentésén és a szolgáltatási színvonal javításán is dolgozik.
Minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy 2022 nem a 80-as vonal éve: a pálya állapota néhány hét alatt olyan szinten romlott, amihez hasonlóra sokan visszaemlékezni sem tudnak. A júliusi és augusztusi hőségriadók során többször is nyolcvan kilométer per órás sebességkorlátozást rendeltek el a vonal Hatvan és Szerencs közötti részére. Azóta pedig már a nyári hőguta sem kell ahhoz, hogy hasonló tempóval haladjanak a vonatok az alapvetően százhúszas tempóra kiépített pályán, jelentős, átlagosan 10–15 perces késéseket okozva mind az intercityknek, mind pedig a személyvonatoknak.
A menetrendszerűségnek augusztus 25-én hajnalban a 48205-ös számú tehervonat adta meg a kegyelemdöfést: a szerelvény tizenharmadik kocsija Kistokaj környékén kilépett a sínpárról, majd öt és fél kilométeren végigszántotta a betonaljakat, körülbelül kilencezret tönkre téve közülük. A baleset miatt a Miskolc-Rendező és Nyékládháza közötti állomásközben azóta csak egy vágányt lehet használni, ez további késéseket eredményez. A vasúti vágányzárfigyelő Kapella oldal adatai szerint a MÁV augusztus 25-étől október 25-éig rendelt el a szakaszra veszélyhelyzetet, vagyis tervezetten két hónapig csak egy vágány áll rendelkezésre, és mivel a menetrendbe néhány tiszaújvárosi személyvonattól eltekintve nem nyúltak bele, két hónapig állandó késésekkel kell számolni a vonalon, valamint a csatlakozó vonalak esetében.
A MÁV FKG Kft. a balesetet követően szeptember 12-én állt neki a tönkrement pálya helyrehozásának, kézi és gépi erővel. Információink szerint a kilencezer betonaljnak csak alig a fele állt rendelkezésre. Azt már a MÁV tájékoztatásából tudjuk, hogy új aljak legyártása hónapokat vett volna igénybe, ezért használt, fellemezelt aljakat építenek be, amelyeket azonban a megfelelő pályasebesség miatt még minősíttetni kellett. Ezt követően szeptember 8-ától kezdték meg a betonaljak kiszállítását. Az anyagok rakodásához a nyékládházi megrongálódott kitérőt is helyre kellett állítani az egyenes irányú járhatóság érdekében. Az aljcserék ütemes elvégzését eleinte hátráltatta, hogy Karcag és Püspökladány között is megrongálódott a pálya szintén egy tehervonat kisiklása miatt, ami szeptember 21-éig jelentős állományt kötött le. Másnaptól viszont már 20–45 fő és három aljcserélő adapterrel felszerelt forgó-kotró gép segítségével gyorsabb ütemre kapcsolt a helyreállítás – amikor épp nem hátráltatta az esőzés a munkát.
A pályakapacitás csökkenésének egyik leginkább észrevehető hatása, hogy az intercityk és a személyvonatok egymást verik el. A Budapestről Kassa és Sátoraljaújhely felé tartó Hernád-Zemplén Intercityk, valamint a Nyugati pályaudvar felől Nyíregyházán át a Keletibe tartó Tokaj („kör”) IC-k alapmenetrend szerint a miskolci Tiszai pályaudvaron találkoznak. Viszont a pályaállapotok miatt a Hernád-Zemplén legalább tízperces restanciával halad, kergetve a Füzesabonyból Nyíregyházára tartó, szintén némi késéssel közlekedő személyvonatot. Ez így még nem lenne akkora probléma, viszont a Nyíregyháza felől érkező Tokaj IC-k már sokszor a 100-as vonalon haladva összeszednek öt–tíz perc késést, Miskolcra pedig már nagyjából tízperces lemaradásuk, így megkésetik a csatlakozó Nyíregyháza–Miskolc személyvonatokat is. Ezt a két-két vonatot kellene átpréselni a Rendezőtől Nyékládházáig vezető, cirka tíz kilométeres egyvágányú szakaszon. Bónusznak pedig a szeptember 1-jével újjáélesztett, kétórás ütemben közlekedő tiszaújvárosi személyvonatokat is kezelni kell.
A hab a tortán, hogy a Nyíregyháza felől érkező személyvonatoknak Füzesabonyban mindössze tizenkét perce van fordulni, így gyakorlatilag öt percnél nagyobb késés esetén már késéssel is indul vissza a szerelvény. A cseresznyét pedig az jelenti, ha a – kissé megbízhatatlanul üzemelő – Ganz „Hernyó” motorvonatok helyett mozdonyos szerelvényt kell kiadni: a gép füzesabonyi körüljárása legalább negyed órát vesz igénybe.
A probléma igazi gyökere azonban nem az egyvágányú szakasz, hanem a vonal általános állapota: Miskolc felől haladva Füzesabony előtt a jobb vágányon több negyvenes lassújelet is kitűztek – a szerző tapasztalatai alapján ezeken a szakaszokon meglehetősen imbolyognak oldalirányban a vonatok. Ráadásul szinte végig maximum nyolcvannal lehet haladni, így a késések továbbra is fennállnának. A MÁV azonban idén ütemezetten nagygépes vágányszabályozási munkákat végez a miskolci fővonalon és további szabályozásokat tervez a sebességkorlátozások számának, hosszának csökkentése érdekében. A cél, hogy menetrendváltásig minél több ideiglenes sebességkorlátozást megszüntessenek.
Az utasok az elmúlt években a járművek tekintetében már a szolgáltatási színvonal fokozatos javulását tapasztalhatják. Miskolcot Budapestről óránként közlekedő intercity-vonatokkal lehet elérni. Ezek 2020 végétől kétóránkénti eljutást garantálnak Kassára és Sátoraljaújhelyre. A szintén kétóránként közlekedő Tokaj Intercity-kben közlekednek a másodosztályú, több célú teres, valamint a bisztró- és prémiumszakasszal rendelkező, első osztályú IC+-kocsik is, így a 80-as és a 100-as vonalra is visszatért a fedélzeti vendéglátás. A Füzesabony–Miskolc–Nyíregyháza személyvonatokat hétköznapokon 414-es sorozatú (ex BDVmot) Ganz-szerelvénnyel, hétvégén pedig egy részüket alacsonypadlós, klimatizált Stadler Flirt motorvonatokkal szolgálják ki. A Miskolc–Tiszaújváros vonalon pedig 2022. augusztus végétől ismét kétóránként közlekednek a vonatok.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!