Átjáróőröket tesztelnek Csehországban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2016.09.15. 16:15
kiskep

Nem és nem tanulnak az emberek, vagy ha igen, akkor csak saját kárukon – de akkor már sok esetben késő. A vasúti átjárókon történt balesetek nagy többsége tragikusan végződik. Ez vitathatatlan tény. Minden alkalommal elismétlik, hogy tilos jelzés esetén ne hajts az átjáróba, még ha nem is ereszkedett még le a sorompó. Bólogatunk, helyeslünk, egyetértünk. Aztán másnap egy újabb tragikus balesetről hallani. Mégis vannak, akik az életükkel, sőt mások életével is játszanak.

(fotók: SŽDC)

A vasúti síneket keresztező közúti átjárók veszélyesek, biztosításukra, biztonságosabbá tételükre egyre több ötlet van. Persze az lenne a legjobb, ha alul- vagy felüljárókkal oldanák meg a keresztezést, s megszűnnének a szintbeli átjárók. Erre viszont nagyon kevés esély van. Az átjárókat kell tehát biztonságosabbá tenni, s mint azt a statisztikák mutatják, nem elég sorompóval ellátni őket. Csehországban összesen 7 969 vasúti átjáró létezik, ebből 4 097 csak figyelmeztető jelzőtáblával van ellátva, 3 872 biztosító berendezéssel van ellátva. A fénysorompóval ellátott átjárók száma 3 491, ebből 1 245 sorompóval is biztosított.

A legutóbbi tragikus baleset, amiben egy traktor vezetője vesztette életét (idén már a harmincharmadik áldozat) Hodonín közelében, újra felkavarta az álló vizeket a vasúti átjárók biztonságosabbá tétele kapcsán. Itt is működött a fénysorompó, mégis megtörtént a baj. A közlekedési tárca idén februárban újra szigorította a vétkes sofőrök büntetéseit (akár 50 ezer forintnyi bírság, 1–6 hónapig tartó vezetéstől való eltiltás, plusz hét büntetőpont), de úgy látszik ez nem elég. Az idei évi statisztika önmagáért beszél: míg 2015-ben az egész év folyamán harminc ketten haltak meg vasúti átjáróban, addig csak 2016 első nyolc hónapjában ugyanennyien lelték halálukat az átjárókban. Mindez a megelőző kampányok dacára.

A közúti járműnek soha nincs esélye

A fekete statisztikák miatt újra terítékre került az átjárók bebiztosítása. A csehek jelenleg három különböző technológiát tesztelnek az ország más-más pontján az egyes kijelölt átjárókon. Tesztelik például az AŽD által kifejlesztett lézeres detektort, amely a teljes átjárót pásztázza, s ha járművet észlel a figyelt területen, azonnal jelt ad a vasúti biztosító berendezésnek, hogy akadály van a pályán, azonnal megállítja a pályán közlekedő vonatot (vonatokat). A Tesla által kifejlesztett mikrohullámú radar is hasonló elveken működik, ezt Pardubice környékén tesztelik. A harmadik, infrakamerás technológiát pedig  Észak-Morvaországban próbálják. A tesztelések tavaszig tartanak, s könnyen lehet, hogy valamelyik el is terjedhet hamarosan az országban. Életeket menthetnek meg ezek a szerkezetek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek