Állóháború a vasúti csomagok körül

iho/vasút   ·   2012.06.01. 10:25

Második olvasatban megszavazta az EP közlekedési szakbizottsága azt az európai parlamenti álláspontot, amelyet a képviselőtestület képviselni fog az uniós vasúti piac liberalizációját célzó első vasúti jogszabálycsomag felülvizsgálatának vitájában. Bár a parlamenti véleményt még a plenáris ülésen is el kell fogadnia az EP-nek, mindez már borítékolható, hiszen mint a szerda délutáni szakbizottsági vitából is kiderült, a parlament ragaszkodik a tavaly novemberben elfogadott első körös véleményéhez – írja a BruxInfo.eu.

Egyre komolyabb szembenállás figyelhető meg a vasúti liberalizáció eredménytelensége tekintetében az Európai Parlament és a tagállamok szakminisztereit tömörítő Európai Tanács között. Előbbi megállapította, hogy a vasúti csomagok nem váltották be a reményeket, ám a Tanács ennek ellenére igyekszik minél kevesebb változtatást eszközölni, így csökkentve a reformok költségeit, és így védve saját nagy nemzeti vasúttársaságaik érdekeit. A

A tagállamok csak minimális rugalmasságot tanúsítanak és nem hajlandók befogadni az EP észrevételeit – mondja Deborah Serracchiani, a Parlament olasz szocialista képviselője.

A 2000-es években tovább csökkent a vasút részaránya a közlekedésen belül, és a valódi verseny sem valósult meg. Az új piacra lépőknek gyakran irreálisan magas pályahasználati díjak mellett kell megkezdeni működésüket.

Ezért az Európai Parlament szerint „átlátható számításon kellene alapulnia”, hogy egy-egy tagállam pályavasútja milyen pályahasználati díjrendszer alakít ki. A képviselők olyan ösztönzőket is beépítenének a módosítandó jogszabályba a tagállamok számára, amelyek a zajcsökkentésre és a technikai felszereltség javítására sarkallnák a tagországokat.

A parlamenti álláspont legfőbb eleme azonban a hatékonyabb piacfelügyelet megteremtése lenne. Parlamenti források a BruxInfót úgy tájékoztatták, hogy az EP visszalépett a kezdeti véleményétől, amely szerint európai szabályozói hatóságot kellene létrehozni. Mivel a tagállamok első körben informálisan és formálisan is kijelentették, hogy erről szó sem lehet, az EP most már a tagállami hatóságok együttműködési hálózatáról beszél, amelynek gyengébb hatásköre lenne, mint egy európai szuperhatóságnak.

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.