Az oroszok szívesen jönnének

Kemsei Zoltán   ·   2013.11.19. 18:30
00

Gond van a pályával, gond van a szerelvényekkel. A kisebb-nagyobb üzemzavarok miatt – bár szerencsére nem történt komolyabb katasztrófa – folyamatosan bosszankodnak az utasok. A pálya elhasználódott elemeinek cseréje 2013-ban elkezdődött, de a kelet–nyugati vonalhoz hasonló teljes felújítást nem lehet elkerülni.

Ruszics, az oroszok új üdvöskéje<br>(a képek forrása: wikipedia)

Az 1976–1990 között négy szakaszban megépített (jelenleg is csonka, az északi, káposztásmegyeri folytatást nélkülöző) vonal járműparkja jelenleg elég vegyes: szerepelnek az egyes szakaszok átadásával beszerzett, továbbá az Alstomok forgalomba állásával a 2-es vonalról áthelyezett szerelvények, egy közös van bennük: mind az orosz Metrovagonmas (régi nevén Mityiscsinszkij) gyár termékei.

A vonalfelújításról Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2013 júliusában tartott közös sajtótájékoztatót, a teljes költséget 150 és 250 milliárd forint közé teszik, a munka leghamarabb a következő uniós pénzügyi ciklus elején, 2014-ben kezdődhet. Egy november eleji sajtóinformáció szerint Tarlós István mentességi kérelmét a kocsik felújítására a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elutasította, tehát a megszokott közbeszerzési eljárást kell lefolytatni.

Generációváltás Moszkvában: a Ruszics mellett egy Ezs típusú szerelvény áll. Készülhetünk hasonló látványra Kőbánya-Kispesten is?

A még el sem kezdődött kiírástól függetlenül a jól ismert orosz gyártó már bejelentkezett. A Népszabadság információi szerint a Metrovagonmas a BKV egy volt vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Habár a tender a meglevő kocsik teljes felújításáról szólna majd, a gyártó jutányos áron szállítana vadonatúj szerelvényeket. A hírek szerint az üzletbe beszállna az Eximbank is, a beszerzést a gyártó előfinanszírozná. Az állami tulajdonú pénzintézet azonban kormányhatározat nélkül nem vehet részt ilyesfajta pénzügyi műveletben, valamint a Metrovagonmas (és a közvetítésre felkért volt vezérigazgató) eleddig sem a magyar kormányt, sem a fővárost, sem pedig a BKK-t nem kereste fel.

Játsszunk el a gondolattal azért: milyen szerelvényeket is tud az orosz partner a fővárosnak ajánlani? Elképzelhető a Metrovagonmas 81-740.2/81-741.2 sorozatjelű, 2007 óta gyártott Ruszics típusa, amelyből Szófia (az oroszokkal 1998-ban kötött metrórekonstrukciós szerződés értelmében) tizennyolcat üzemeltet. Széles nyomtávú változata Moszkvában és Kazanyban közlekedik. A legújabb, futását 2012-ben Moszkvában megkezdett 81-760-761-es típus is elképzelhető, de bizonyos források a gyártásból már kifutott 81-717-esről is említést tesznek.

Szófia új metrószerelvényeinek egyike: ezt a változatot kínálhatják Budapestnek is

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.