Az utószezonban is könnyen eljuthat a Balatonhoz
Az utasigényekhez alkalmazkodva az utószezonban is külön menetrenddel segíti a MÁV-Start a tóhoz való eljutást: szeptember 22-éig Budapestről és több dunántúli városból is sűrű közlekedéssel, átszállás nélkül lehet eljutni a Balatonhoz.
A nyári főszezonban augusztus 22-ig körülbelül 1 millió 250 ezer menetjeggyel történő, úgynevezett viszonylati utazást regisztrált a MÁV-Start a Balaton felé vagy onnan elindított járatain. Ezen felül – többek között a márciusi tarifareform következtében – díjmentesen (például 14 év alattiak, 65 év felettiek, nagycsaládosok, fogyatékkal élők), illetve vármegye- és országbérletekkel is igénybe lehet venni a balatoni járataikat, vagyis ezek az utazások nem szerepelnek a megadott adatokban. A szakemberek szerint így a balatoni főszezoni utazások száma több százezres nagyságrenddel meghaladta ezt a számot is, ami jól mutatja a kötöttpályás közlekedés növekvő hazai népszerűségét. Csak a főszezont figyelembe véve a déli part továbbra is kiemelkedően népszerű: oda 878 ezer, az északira pedig 378 ezer menetjegyes utazás történt.
A legtöbben július 20-án utaztak: 38–40 ezer napi viszonylati jegyvásárlást rögzített a MÁV-Start, ezt az augusztus 22–23. és július 11–12. közötti napok eredményei követték.
Sokan kihasználták a vármegye- és országbérlet nyújtotta pénztárcabarát megoldásokat, melyek közül a legolcsóbb a kilencven százalékos kedvezményű országbérlet. Az ezt megvásárló diákok három–négy gombóc fagyi áráért, 1890 forintért egy hónapon át minden egyéb díjfizetés nélkül bármikor leugorhattak a Balatonhoz helyközi buszjáratokkal vagy helyjegykötelezettség nélküli vonatokkal, helyjegyet váltva pedig a még szélesebb távolsági és regionális járatkínálatot is igénybe vehették.
A balatoni helyjegyköteles vonatok átlagos kihasználtsága az előző évi hatvanról 65 százalékra emelkedett. A legnépszerűbb helyjegyes járat, ami a keleti országrészből indult a Záhonyból Debrecenen, Szolnokon át Fonyódra közlekedő Aranypart Expressz volt, másodosztályon átlagosan nyolcvan százalékos kihasználtságot mértek. Ezt a járatot több mint 54 ezren választották a nyári nyaraláshoz. Pár tizedes lemaradással 79,7 százalékkal a Csabai Tekergő Expressz lett a második legkihasználtabb vonat, míg a Miskolcról közlekedő Ezüstpart Expresszel 50 ezren indultak nyaralni. A Szegedet és Kecskemétet Balatonszentgyörggyel összekötő Aranyhíd Expresszvonaton is kiemelkedő, 71 százalékos volt az ülőhelyfoglaltság.
A legtöbben természetesen a Balaton és Tópart Intercityket vették igénybe: közel egymillióan utaztak ezekkel a főszezonban. Az intercitykre korlátozott számban, kedvezményes – helyjegybiztosítást magában foglaló – interneten és MÁV appon vásárolható, a balatoni vonalakra érvényes Okosjegyből főszezonban 47 ezret adott el a MÁV-Start. A legtöbben Siófok, Zamárdi, Balatonfüred, Keszthely és Balatonföldvár felé vették az irányt ezzel a jegytermékkel.
Idén is segítették a magyar tengernél nyaralók utazását az emeletes KISS motorvonatok. A Szob és Fonyód közötti Jégmadár Expresszvonatot idén augusztus 23-áig munkanapokon is igénybe lehetett venni a KISS motorvonatokkal, a szezonban több mint 61 ezren használták ki. Hétvégi napokon Nyíregyháza és Siófok között (Debrecen, Szolnok érintésével) a Panoráma Expresszvonat és a Szolnok–Fonyód közötti Vitorlás Expressz is korszerű, akadálymentes, klímás emeletes KISS motorvonattal közlekedett. Ugyancsak emeletes vonatok jártak a hétvégi csúcsidőben, vasárnap esténként Fonyódról az Esti Csók Interrégió, míg Budapestről Balatonszentgyörgyre és Fonyódról Budapestre a Napfürdő Interrégió.
Az utasok többsége idén is önkiszolgáló csatornán vette meg a jegyét, MÁV applikációval 29 százalék, az Elvirán a jegy.mav.hu-n keresztül 16 százalék, míg automatából 16 százalékuk. Az automaták közül a Déli pályaudvariak, a kelenföldiek és a siófokiak állnak az élen a nyári forgalmuk tekintetében, ezeket követik Balatonszemes, Balatonlelle és Székesfehérvár állomás jegyértékesítő berendezései.
A Balaton24 értékesítésénél erősen érezhető az országbérletek hatása, a tavalyi 17 ezer eladott jegyhez képest 6800 kelt el idén.
Akik számára a nyár még nem ér véget, a vasúttársaság szeptember 22-éig kiterjesztett utószezoni menetrendet hirdetett, így addig is sűrű közlekedéssel, átszállás nélküli eljutást nyújt a Balatonhoz a fővárosból és több dunántúli városból.
Budapestről a Balaton déli partjára, ahogy egész évben, az utószezonban is óránként, felváltva indulnak a Balaton és Tópart Intercityk, amelyekre kötelező a helyjegy vásárlása mindegyik vonatrészbe. A biciklisek is bátran választhatják a járatokat, a Tópart Intercity nagykapacitású kerékpárszállító kocsit is továbbít, melyekre a kerékpárhely foglalása kötelező.
A kínálat bővítéseként továbbra is közlekednek kétóránként a Déli->Parti Interrégiók a Déli pályaudvar és Siófok között naponta, hétvégente pedig tovább közlekedve Fonyódra, illetve Balatonszentgyörgyre. A Jégmadár Expressz az utószezonban kizárólag hétvégi napokon közlekedik Szob és Fonyód között, KISS motorvonattal teremtve meg a Dunakanyar és a balatoni panoráma összeköttetését. Vasárnaponként két mentesítő interrégió-vonat indul Fonyódról 14:36-kor és 18:36-kor Budapest-Kelenföldre, légkondicionált Flirt szerelvényből kiállítva, a vasárnap délutáni hazatérő utasforgalom kiszolgálása érdekében. A Balaton Intercity-vonatok elsőosztályú kocsival és szeptember 15-éig étkezőkocsival közlekednek. Az utószezonban a déli parton továbbra is közlekednek a Bagolyvonatok, így a part mentén éjfél után is lehet utazni péntek/szombat, illetve szombat/vasárnap éjszaka kétóránként közlekednek vonatok Budapest és Keszthely között.
Az északi parton a Kék Hullám Expressz a főszezontól kismértékben eltérő menetrend szerint, gyorsvonati kocsikkal közlekedik a Déli pályaudvar és Tapolca, míg napi egy járattal Szombathely között. A Déli pályaudvar és Balatonfüred között az utószezonban is kétóránként indul Vízipók sebesvonat, mely Balatonakarattya és Balatonfüred között Káptalanfüred kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Az észak-balatoni 29-es vonalon a Kék Hullám Expresszek, valamint a Vízipók sebesvonatok nagykapacitású kerékpárszállító kocsival közlekednek, melyekre a kerékpárhely foglalása kötelező. A Katica Interrégió hétvégi napokon közlekedik a Déli pályaudvar és Balatonfüred között, Székesfehérvártól Balatonfüredig minden állomáson és megállóhelyen megáll, a kisebb megállók kiszolgálása érdekében. A Katica Interrégiók menetrendi idejében munkanapokon személyvonatok közlekednek Székesfehérvár és Balatonfüred között, melyek csatlakoznak Székesfehérváron a Balaton Intercitykhez. Péntek/szombat és szombat/vasárnap éjszaka az északi parton is közlekednek Bagolyvonatok, éjfél körül is lehetséges a part mentén, illetve a Budapestre való utazás.
A Fenyves expresszvonat az utószezonban is naponta közlekedik Pécs és Keszthely között. A vonat szeptember 9-e és 20-a között hétfőn, szerdán és pénteken meghosszabbított útvonalon, Balatonakali-Dörgicsére és onnan közlekedik, segítve a zánkai Erzsébet-táborokra való eljutást. Az egész évben közlekedő Helikon Interrégió-vonatok pedig változatlanul naponta közlekednek Győr–Keszthely–Balatonszentgyörgy–Kaposvár, illetve Pécs között. A Győr és Keszthely között közvetlen kapcsolatot teremtő Tanúhegy expresszvonat az utószezonban hétvégi napokon közlekedik, garantálva a csoportok és kerékpárosok könnyebb, kényelmesebb utazását a Balatonhoz. A Szombathely és Keszthely közötti közvetlen összeköttetés sem ért véget a nyárral, ugyanis az utószezonban is naponta jár a Lesence Expresszvonat. Az expresszvonatokra kötelező a helyjegy, illetve a kerékpárhelyjegy megváltása.
A Balatonhoz közlekedő távolsági járatokon a kerékpárjegy mellé kerékpárhelyjegyet is kell váltani. Ha a kerékpárhelyek elfogynak, akkor az adott vonaton már nem lehet több kerékpárt szállítani, ilyen esetekben az utasoknak másik vonatot kell választani utazásukhoz. Ezért érdemes a kerékpárjegyet és kerékpárhelyjegyet minél korábban, elővételben megváltani.
A MÁV-Start által az idei főszezon idején a Balatonhoz közlekedő helyjegyes vonatokon tesztüzem keretében bevezette a nagytestű, húsz kilogrammnál kisebb tömegű kutyák szállításának lehetőségét. A kutyaszállítás tesztüzemét november 2-áig meghosszabbították, hogy a jelenlegi pozitív visszajelzések mellé az őszi tapasztalatokat is megvizsgálják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!