Befuccsolt a Fyra!

iho   ·   2013.11.14. 07:30
400px_fyra13

Úgy tűnik, utolsó fejezetéhez ért az évek óta tartó huzavona. A holland és belga fővárosokat összekötő Fyra sikeréről szóló nagy álmok vége csúfos bukás lett – leginkább a V250-es motorvonatok sorozatos problémáinak, valamint a gyártó AnsaldoBreda és a szolgáltatópáros NS–SNCB közötti pereskedésnek köszönhetően. December 15-ével a Fyra márkanév megszűnik, a szolgáltatás átalakul – számol be a Railcolor.

A sokepizódos történet fejleményeiről oldalunk többször is beszámolt már: a nagy sebességű Fyra-szolgáltatás a Holland Vasutak (NS) és a Belga Államvasutak (SNCB) közös projektjének indult abból a célból, hogy gyors eljutást biztosítson a két Benelux-állam fővárosa között. A Holland Vasutak nagy sebességű szolgáltatásaiért felelős leányvállalata, az NS Hispeed tizenhat, az SNCB pedig három, a 250 kilométer per órás üzemi tempóra utaló V250-es sorozatú villamos motorvonatot rendelt meg az olasz AnsaldoBredától 2007-ben.

A kacsacsőrű V250-es motorvonatok mindössze egy bő hónapot járhattak a holland és a belga fővárosok között<br>(fotó: Ad Boer, Flickr)

A szerelvények eredetileg 2007-től közlekedtek volna az Amszterdam–Brüsszel viszonylatban, azonban a nyolckocsis motorvonatok megépítésének csúszása és más okok miatt ez a dátum 2010-re, majd 2011-re módosult. A holland vasúttársaság végül 2012 nyarán állíthatta üzembe első V250-es szerelvényét, a nagysebességű Fyra-szolgáltatás pedig csak 2012 decemberében indulhatott el – és ahogy jött, úgy ment is. Az olasz gyártó „kacsacsőrű” motorvonatai számos esetben lettek szolgálatképtelenek 2013 havas januárjában, több szerelvény alváza alatt pedig komoly sérülések is keletkeztek. Így január 18-án, alig öt héttel a Fyra elindítását követően leállították a vonatokat, amíg a sérülések okaira fény nem derül. A szolgáltatás végzését hagyományos, Traxx villamosmozdony-vontatású szerelvények vették át.

Mivel a folyamatos huzavona nem tesz jót sem a megrendelők, sem a gyártó renoméjának, ráadásul rengeteg típushiba is felmerült a motorvonatoknál, így az SNCB május végén visszamondta az általa megrendelt három szerelvényt. Három nappal később a holland fél is csatlakozott. Szeptemberben az SNCB bírósághoz fordult és negyvenmillió eurós kártérítést követelt az AnsaldoBredától, amely októberben a Holland Vasutakat perelte be szerződésszegésért, mivel az NS az utolsó hét szerelvényt már nem vette át. Viszonzásul az NS benyújtotta kártérítési igényét, mondván, vissza akarja adni a vonatokat a gyártónak.

A Fyra helyett Intercity Direct néven indul új, ám nem nagysebességű szolgáltatás az NS és az SNCB Traxx-mozdonyaival<br>(fotó: Justin Buckley)

A végső fordulópontot 2013 novembere hozta meg: eldőlt, hogy a Fyra névvel együtt megszűnik a nagysebességű szolgáltatás. A Hollandián belüli, Amszterdam–Schiphol nemzetközi repülőtér–Rotterdam–Breda hagyományos Fyra-útvonal megmarad sikeressége miatt, ám új nevet kap: Intercity Direct néven lehet majd igénybe venni december közepétől. Az NS Hispeed is megszűnik, pontosabban beolvad anyacégébe.

A Traxx-vontatású szerelvényekből kiállított Intercity Direct által remélhetőleg valamennyire a feledés jótékony homályába veszhet a holland fier és a francia fiére szavakból eredeztethető, magyarul büszkeséget jelentő Fyra kifejezés, amely jelen esetben csúfosan szégyent vallott.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek