Befuccsolt a kínai magasbusz-program

iho/közút   ·   2017.06.25. 13:45
400px_teb_uj

A magasbusz futurisztikus koncepciójáról 2016 májusában számoltunk be. A tervező Szung Ju-csou elképzelései alapján a járművel szó szerint felül lehet emelkedni a kínai nagyvárosokra jellemző hatalmas dugókon: a sci-fibe illő buszt mindkét szélén egy-egy hatalmas „láb” emeli magasra, amelyek az út két oldalán futó sínen haladhatnak a tényleges közúti forgalom felett, óránként akár hatvan kilométeres sebességgel. Augusztusra aztán el is készült egy huszonkét méter hosszú, 7,8 méter széles prototípus, amely a tervezett ezernégyszáz helyett mindössze háromszáz utas szállítására alkalmas. A 4,8 méteres teljes magasságú busz alatt 2,1 méter magas hely van, így a személygépkocsik könnyen átférnek alatta. A csodajárműhöz persze tesztpálya is készült Csinhuangtao városában: egy háromszáz méter hosszú szakasz – amelyen mindössze egyetlen napon futtatták még a hatalmas közlekedési eszközt.

Egyelőre vége a magasbusz-álmoknak: a prototípus járművet egy parkolóházban helyezték el, a tesztpályát pedig napokon belül megszüntetik (fotó: www.sixthtone.com)

A projekt mögött álló TEB Technology-nak eredetileg a próbamenetek végeztével, augusztus végéig el kellett volna bontania a tesztpályát. Szeptemberben azonban azt nyilatkozták, nem akarják felszámolni a pályát, sőt egy százhúsz kilométer hosszú, a várost átszelő hálózatot hoznának létre. Hangsúlyozták: a magasbusz-projekt egyáltalán nem halott, mivel a hasonlóan zsúfolt, és dugókkal küszködő városokkal teli India közúti közlekedési minisztériumától is ellátogattak a bázisra és a tesztpályára is. Sőt, Spanyolországból, Mexikóból és Franciaországból is érdeklődtek a TEB iránt. Viszont a tesztfutásokat követően nem sokkal a cég elköltözött az ország északi részén, Hopej tartományban található bázisáról, majd elérhetetlenné vált.

Jelenleg nagyon úgy tűnik, a történet hatalmas siker helyett hatalmas bukással zárul. A qz.com arról ír, hogy a jármű egy közeli parkolóházban kötött ki, a tesztpályát pedig már június végére el is bontják a helyi tisztviselők szerint. Habár a helyi önkormányzat különböző látványos eszközökkel próbálta felhívni a lehetséges befektetők figyelmét a jövő tömegközlekedési eszközére, a fejlesztőktől sem kapott visszajelzést többszöri érdeklődés ellenére sem a jövőbeli tervekkel kapcsolatban.

A koncepció életképességét már a kezdetektől megkérdőjelezte számos közlekedési szakértő. A Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) egyik építészprofesszora szerint a TEB egy kiforratlan projekt, alapvető problémákkal. Véleménye szerint a jármű alatti szűk tér akaratlanul is lélektani hatással van az autóvezetőkre, akik reflexszerűen fékezni kezdhetnek, amikor elhaladnak a magasbusz alatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek