Biztonság, védelem és karbantartás

iho/vasút   ·   2020.03.27. 15:00
400px_felsovezetek_karbantartas

A koronavírus-helyzettől függetlenül is biztonságos és megfelelően karban van tartva a brit vasúthálózat: az infrastruktúráért felelős szakemberek országszerte éjjel-nappal terepen vannak, a biztonsági szolgálatok figyelnek, a biztonsági ellenőrök is ugyanúgy ellátják a feladataikat. A Network Rail és partnerei, beleértve a vasúti teherfuvarozási ágazatban dolgozókat is, továbbra is működtetik a hálózatot, hogy hétfőtől 21 napos leállást rendelt el a brit miniszterelnök.

Mivel az áruszállítást elsődleges fontosságúvá nyilvánították, a személyszállító vonatok számát pedig jelentősen lecsökkentették, némileg kisebb nyomás nehezedik a meglévő vasúti infrastruktúrára, de azért még mindig sok tennivaló akad. Ahhoz, hogy a korszerű szerelvények a jórészt százötven évvel ezelőtt létrehozott brit vasúthálózaton közlekedhessenek, állandó karbantartási programra van szükség a hálózaton. Például a nemrégiben készültek el a dél-angliai Salisbury közelében történt földcsuszamlás okozta károk helyreállításával, továbbá a Skócia déli részén fekvő Dumfriesnél is visszatértek a vonatok, ráadásul a pályakapacitás is nőtt.

A személyszállítás leállítása ellenére a vasúti infrastruktúrát karban kell tartani, hogy a létfontosságú teherszállítmányok időben eljussanak a céljukhoz. Így tesz az Egyesült Királyságban a Network Rail is (kép forrása: Network Rail)

A Network Rail északnyugati és középső régiójának vezérigazgatója, Tim Shoveller szerint a vasúti szakemberek éjjel-nappal dolgoznak. A szükséges lépéseket úgy tervezik meg, hogy közben támogatják a kulcsfontosságú szerepekben dolgozó embereket, közösen támogatva így Nagy-Britanniát a koronavírus-járvány okán kialakult szükséghelyzetben. A feladatuk egyértelmű: a kulcsfontosságú dolgozók és az alapvető szállítmányok biztonságos eljuttatása.

A kihívásokkal szembenézve a brit közlekedési rendőrség a Network Raillel együttműködve biztonsági kampányt indított annak érdekében, hogy a vasúttól távolt tartsák a nem kívánatos személyeket, kiváltképp a jelen helyzetben. A „Te vs. vonat” elnevezésű kampány még inkább fontos azt tekintve, hogy az iskolák jó ideig még zárva maradnak, és a szülők arra törekednek, hogy le tudják foglalni az otthon lévő gyermekeiket. Mindkét szervezet arra ösztönzi a szülőket, hogy beszéljenek a gyermekeikkel és szeretteikkel a vasútban rejlő veszélyekről, és hogy maradjanak távol a sínektől. A felek által kiadott közlemény szerint a húsvét környéki iskolaszünet környékén minden éven megnő a vasúti területre engedély nélkül belépők száma. Jelenleg kijárási tilalom van érvényben az Egyesült Királyságban, ami a húsvétot is érinti, és az iskolák is zárva vannak. Az iskolából való meghatározatlan idejű távollét, valamint annak a tudata, hogy kevesebb személyszállító vonat közlekedik, még nagyobb kísértést jelenthet a sínek környékén történő kóborláshoz.
A brit közlekedésrendészet folyamatosan ellenőrzi a többezer kilométernyi vasúthálózatot: a biztonság továbbra is a legfontosabb, még a kijárási tilalom ideje alatt is. A hatóság arra kér mindenkit, hogy beszéljenek a fiatalabbakkal a vasút biztonságának fontosságáról, hogy megértsék: azzal mindenki csak veszít, ha ők zavarják az üzemelést.

Szökevény tehervagon

Időközben a vasúti baleseti nyomozóhatóság RAIB a kijárási tilalomtól függetlenül bejelentette: hivatalosan is vizsgálnak egy március 9-ei, hétfői esetet. Aznap a reggeli csúcsidőszakban egy cementtel rakott tehervagon irányítás nélkül elgurult a Lancashire-i Clitheroe-ban található Hanson cementgyárból. A jármű áttörte a kaput, majd a horrocksfordi elágazás irányába gurult, ahol az iparvágány kiágazik a Blackburn–Hellifield vasútvonalból. A kocsi útközben útátjárókon is áthaladt, az egyiknél két autónak sikerült elkerülni a balesetet. Végül a fővonaltól 1,2 kilométerre irányítva kisiklatták. A RAIB vizsgálatának célja a balesethez vezető események azonosítása. Figyelembe fogják venni a kocsi fékrendszerének kialakításával és teljesítményével kapcsolatos tényezőket, hogy hogyan irányították a cementgyárból elszabadult vagon jelentette kockázatot, valamint minden további releváns tényezőt.
Noha a vizsgálat bármikor máskor általánosnak számítana, a vasúti üzem iránti odafigyelést nem csökkenti sem a járvány, sem pedig az országos kijárási tilalom. Jelen helyzetben, amikor az Egyesült Királyság különösképp függ a vasutaktól, és sohasem volt ennél fontosabb a dolgozók egészsége, őrültség lenne nem az egészségre és a biztonságra fókuszálni – számol be a Rail Freight.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.