Clemens Först: Az idei év a vasút reneszánsza lesz

iho/vasút   ·   2021.03.30. 18:00
00_clemens_forst

Hogyan birkózhat meg egy vasúttársaság a jelenlegi válsággal és hogyan válhat a vasúti árufuvarozás a jövő szállítási módjává? A Rail Cargo Group (RCH) elnök-vezérigazgatója a napokban adott interjút, többek között ezekkel a kérdésekkel kapcsolatosan is.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) égisze alá tartozó Rail Cargo Group számára elsődleges fontosságú, hogy fenntartható logisztikai gerincet nyújtson Európa gazdaságának. A logisztikai gerinc alatt azonban nem csak magát a társaságot kell érteni: az RCG-vezér egy olyan erős európai vasúti árufuvarozást képzel el, mely teljesíteni tudja a saját céljait, sőt, újakat is elér – fejtette ki a Rail Freightnek adott interjújában Clemens Först.

Habár a koronavírus-pandémia számos gazdasági ágat érzékenyen érint, a vasúti árufuvarozás sokat profitál belőle. Mivel több fuvarozási mód is nehézményekkel küzd, a tehervonatok jelentős mennyiségű árut cipelhetnek: a válság megmutatta, hogy a vasút megbízható és hatékony szállítási módot jelenthet, felkeltve a fuvarozók érdeklődését. A vasúttársaságoknak számos tényezővel kell most megbirkózniuk. A szállítások tervezésének bizonytalansága, a helyi karanténelőírások miatti utazási korlátozások, valamint a megnövekedett forgalom miatt zsúfolt határátkelők mind-mind komoly feladat elé állítják a cégeket. Az idő múlásával azonban a vasúti ágazat felismerte, hogy ez a krízis nem fog örökké tartani, ennek következtében kritikus fontosságúvá vált megtalálni a határvonalat a rövidtávú túlélő mód és a még annál is fontosabb, hosszútávú projektekbe fektetett megfelelő mennyiségű energiák között. Först szerint ennek az egyensúlyi helyzetnek a fenntartása jelenleg a legnagyobb kihívás az RCG-nek. Úgy véli, a vasúttársaságoknak nem szabad csak az ideiglenes problémák megoldására fókuszálni, a jövőbe is kell fektetni, mivel már nincs messze a pandémiás helyzet vége, és akkor a vasúti szektornak bizonyítania kell, hogy jelen van és képes nagy mennyiségű áruk elszállítására.

2021 a változás éve

Az elnök-vezérigazgatónak az a véleménye, hogy a világjárvány megmutatta a vasút rendszerszintű fontosságát, ami a klímaváltozással együtt plusz érv lehet a vasút mellett. A Covid-krízist követően 2021 valójában is a vasút reneszánszát hozhatja el, mivel az ágazatnál minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy ez a változás bekövetkezzen. Az RCG szilárd politikai meggyőződést lát mind Európai, mind pedig nemzeti szinten a vasút további fejlődésének támogatása, valamint az általa elérhető környezeti előnyök iránt. De ami a legfontosabb: visszaállt az ügyfeleknek és a fuvarozóknak a vasútba vetett bizalma. Ráadásul utóbbiak kezdik minden eddiginél jobban elismerik a fenntartható szállítás értékét: az emisszió kérdése alapjaiban megváltozott. Habár a fuvarozók még nem feltétlenül vállalnak pluszköltséget a zöld szállítási megoldásokért, de komolyan fontolgatják azt, ahogy a multimodális szállítás összetettségével is kezdenek megbarátkozni.

A siker három alappillére

A 2030-as célokat tekintve, nevezetesen hogy a vasút harminc százalékos piaci részesedést érjen el a szállítási ágazatban, Först hisz abban, hogy a kötöttpályás szektor meg is fogja tudni valósítani, mivel minden érintett fél keményen dolgozik ezért. Ausztriában például már most is eléri a harminc százalékot a vasúti árufuvarozás, Svájcban pedig még ennél is magasabb. Ebből kiindulva a cél teljesítése abszolút nem irreális elvárás.

A szakember a cél elérésének helyes módjával kapcsolatban három alappillért határozott meg. Az első szerint a vasúttársaságoknak „meg kell csinálni a házi feladatot”, vagyis alkalmazkodniuk kell a változó feltételekhez, tanulniuk kell a hibáikból, valamint a visszajelzéseket és az ügyfelek tapasztalatait a javukra kell fordítaniuk.

A második a nagyteljesítményű infrastruktúrát célozza. Az európai vasúti infrastruktúra különösen összetett és részekre szabdalt, ezért a különböző országok infrastruktúra-kezelő szakembereinek össze kell ülniük és egy olyan korszerű, könnyen irányítható vasúthálózatot kell létrehozniuk, mely lehetővé teszi, hogy a vasúti árufuvarozás a lehető leghatékonyabban üzemelhessen.

A harmadik pillér szerint pedig a vasúti ágazatnak tisztességes gazdasági és versenyfeltételeket kell kapnia a közúti árufuvarozással szemben. Az egyenlő versenyfeltételek megteremtése kritikus fontosságú a vasúti árufuvarozás növekedése szempontjából. Összességében ez azonban nemcsak a vasútról szól, hanem a fenntartható és kibocsátásmentes szállítás megteremtéséről, mely egész Európát át fogja alakítani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek