CNG-buszt tesztel a Volánbusz és a BKK
A gázüzemű járművet a Főgáz CNG Kft. és a MAN Kft. bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz egy hagyományos MAN Lion's City, a meghajtásról azonban a tetőn elhelyezett 1712 literes gáztartályban lévő sűrített földgáz (CNG) és a hozzá kapcsolódó EEV-normát is teljesítő gázmotor gondoskodik. A teljes 12 méteres hosszában alacsony padlós jármű 81 férőhellyel (41 álló, 39 ülő, 1 kerekes szék) rendelkezik.
A fővárosban most először közlekedik majd CNG hajtású autóbusz. Ugyan Baján, Zalaegerszegen, Székesfehérvár környékén és Szegeden (sőt, korábban Debrecenben) is közlekednek ilyen autóbuszok, Budapestről azonban nincs tapasztalat az üzemeltetésükről. Tavaly ugyan a BKV kiírt egy használtbusz-tendert, aminek a célja egy CNG hajtású tesztjármű vásárlása lett volna, azonban a felhívásra végül nem jelentkezett senki.
A sikeres fővárosi és agglomerációs tesztek után akár nagyobb arányú beszerzés is elképzelhető CNG buszokból, amihez most az állam is segítséget nyújt. A CNG buszok ugyanis drágábbak, mint a hagyományos járművek, azonban cserébe olcsón üzemeltethetőek, akár a szennyvízből is kinyerhető a működéshez szükséges gáz.
De nem Budapest az egyedüli, aki a CNG-hajtás bevezetését fontolgatja. Miskolcon párhuzamosan zajlott a hibrid és a CNG-technológia tesztje, a borsodi városban végül arra a következtetésre jutottak, hogy a hibrid hajtással ugyan megspórolható némi üzemanyag a hagyományos dízelbuszok fogyasztásához képest, a kocsikba azonban továbbra is ugyanazt a drága gázolajat kell tankolni, igaz, kevesebbet. Emiatt a város a CNG mellett tette le a voksát, a jövőbeli tervekben már csak gázos buszok beszerzése várható, ebben partner a tengerentúlra készülő gázbuszaival már tapasztalatot szerző NABI lenne.
A tesztjármű április közepéig a Volánbusz elővárosi járatain, elsősorban a Budapest–M0–Maglód–Gyömrő vonalon fog közlekedni, ezt követően a BKK 15-ös vonalán lesz majd megtalálható. A busz a főváros egyetlen nyilvános CNG-kútjánál, a kőbányai úti töltőállomáson fog tankolni.