Compostelai vonatbaleset: börtönbe megy a mozdonyvezető és egy korábbi közlekedésbiztonsági igazgató

iho/vasút   ·   2024.08.01. 09:00
santiago_baleset

A 2013. július 24-i, Spanyolország elmúlt fél évszázadának legsúlyosabb vasúti balesetében hetvenkilencen meghaltak és száznegyvenhárman megsérültek. A két elítélt most két és fél év letöltendőt kapott.

A balesettel kapcsolatos kulcsfontosságú ítélet nemcsak a szerelvény mozdonyvezetőjét vonja felelősségre, hanem az ország vasútbiztonsági rendszerének irányításában bekövetkezett hibát is okolja.

A spanyol nemzeti vasút Renfe egyik nagysebességű Alvia vonata 2013. július 24-én este a főváros Madridból tartott Ferrolba, amikor Santiago de Compostela állomásától négy kilométerre, hagyományos pályán haladva, egy ívben nagy tempónál kilépett a sínekről, a pálya mellett vezető betonfalba csapódott, majd lángokba borulta 730-as sorozatú, Talgo-gyártmányú, tizenhárom kocsis villamos szerelvényben két dízelüzemű generátorkocsi is található, a tűz elsősorban ezek nagymértékű rongálódása következtében keletkezett. A szakaszon nyolcvan kilométer per órás lassújel volt érvényben, a vonat azonban ennek több mint a kétszeresével haladt! A szerelvény 218 utasa és négyfőnyi személyzete közül hetvenkilencen meghaltak, száznegyvenhárman megsérültek.

A spanyol rendőrség még azon az éven vádat emelt a járat spanyol mozdonyvezetője, Francisco José Garzón Amo ellen hetvenkilenc ember szakmai meggondolatlanságból elkövetett megölésével. A spanyol vasúti infrastruktúra-kezelő Adif akkori közlekedésbiztonsági igazgatóját, Andrés Cortabitartét később helyezték vád alá, a nagyon súlyos baleset előidézésében való részvételéért.

A bíróság napokban meghozott ítélete szerint a kisiklás két okból következett be: a mozdonyvezető figyelmét elvonta egy telefonhívás, ráadásul a szakaszon nem üzemelt olyan biztonsági rendszer, ami megakadályozhatta volna, hogy a vezér túllépje az engedélyezett sebességet. Az ítéletben elmondták: a baleset kizárólag emberi okokra vezethető vissza, így a két vádlottat egyaránt felelősnek találták, ezért egyformán két és fél év letöltendő börtönbüntetést kaptak.

A bíró szerint a baleset nem következett volna be, ha a mozdonyvezető a vezetésre figyelt volna, de szükség lett volna a vonat sebességének szabályozására is az érintett, jelentősen korlátozott sebességű részen, valamint olyan rendszerekre is, melyek felhívják a figyelmet a korlátozás betartására. Kiemelte: a biztonsági igazgató annak ellenére aláírta az Ourense–Santiago vonalszakasz szabványait, hogy tisztában volt azzal, hogy a bizonyos szakaszokon túl magas sebességgel haladó vonatok akár katasztrofális balesetet is okozhatnak. A szakembernek intézkednie kellett volna egy ilyen baleset elkerülése érdekében, olyan megoldásokkal, melyek műszakilag életképesek és a kisiklás lehetőségének kizárására alkalmasak.

A vonat sebességének csökkentése teljes mértékben a mozdonyvezetőre volt bízva, automatikus biztonsági rendszer nélkül, holott ezt törvény írja elő ott, ahol a sebességet nemrégiben korlátozták. Ezen felül a jelző- és biztosítóberendezéseket telepítő vállalat is felhívta a figyelmet arra, hogy az ívben kisiklás veszélye áll fenn, és javasolta az Adifnak, hogy ennek érdekében használja az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszert (ERTMS). Az infrastruktúra-kezelő amikor a biztonsági előírásokat jelentette a kormánynak, lényegében nem végzett kockázatértékelést, figyelmen kívül hagyva a vonal automatikus vonatvédelmi rendszerében lévő hiányosságot, mondván készen áll a használatra. A Renfe később azt közölte: a spanyol vasúthálózaton akkor háromszáznál is több olyan helyszín volt, ahol sebességmódosításra volt szükség.

A per polgári jogi részében a vádlottakat, valamint az Adif és a Renfe biztosítótársaságait összesen 25 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján közel tízmilliárd forintos) kártérítés megfizetésére kötelezték a sérülteknek és az áldozatok hozzátartozóinak. A Spanyolországban már igencsak várt ítélet egy több mint egy évtizede húzódó bírósági procedúra végére tesz pontot. Csak maga a tárgyalás tíz hónapig zajlott, a több mint húsz vizsgált személy közül végül ketten kerültek bíróság elé – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a katasztrófa helyszíne. Kép forrása: railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek