Dübörög Magyarbóly forgalma

Vörös Attila   ·   2024.02.01. 18:00
4358_XS100388_240126_

Részben a röszkei határátmenet lehetetlen működésének is hála, kissé fellendült a forgalom Dél-Baranyában.

Annak ellenére, hogy idéntől a Rail Cargo Hungaria átállt Magyarbólyon a heti három napos kiszolgálásra az eddigi öt, akár hat napról, mégis érvényes az eredeti megállapítás, hiszen ezeken a napokon a korábbi egy vonatpár helyett akár több szerelvényt is átvisznek. Az RCH a tehervonatait a MÁV-Start mozdonyaival mozgatja a környéken: a magyarbólyi határátmenetre általában remot Szergejt visznek, nagy hiány esetén fordul már csak elő klasszik gép (ha van egyáltalán hadra fogható, lásd korábbi cikkünket a dombóvári pocsék mozdonyhelyzetről). Idén az RCH hétfői, szerdai és pénteki napokon közlekedtet vonatokat Pélmonostorra Pécsbánya-rendező állomás felől.

A felkelő nap első sugarai nyaldossák az Áta állomáson átrobogó 332-es Szergej orrát. A nagyvas ezúttal egy 32 kocsis rakott vonatot röpített át Pélmonostorra, délután pedig egy újabb, harminc Eas kocsiból álló szerelvényt vitt le Pécsről. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Szintén ezeken a napokon jár a mohácsi tolatós, amely zömmel a Kronospan farostlemez-gyárat szolgálja ki, de néha az állomási rakodó is használatban van. Ide általában elég egy remot Dácsia, de ha megszalad a kocsimennyiség, akkor nagyobb mozdony kell. Ez mostanában szintén remot Szergej, nagyon ritkán esetleg Csörgő. Klasszik M62-es nem jöhet az iparvágányra a pár tonna plusz tömege miatt. Néha magánvasutak is részt vesznek a farostlemez-gyár forgalmában, Kocúrral, remot Kocúrral, Nohabbal továbbítanak kampányszerűen irányvonatokat.

A mohácsi tolatós húzza rakott favonatát Vokánynál

Mostanában gyakran előfordul, hogy a magyarbólyi határátmenet levezénylésébe beszáll egy-egy remot Dácsia is. Mivel van némi domborzat Pécs körül (Pécsudvardnál 7 ezrelékes emelkedő, 4-es terhelési szakasz), a Dácsiákra az üres vagy rövidebb vonatokat bízzák. Több tehervonat esetén a Szergej pendlizik Magyarbóly (esetleg Villány) és Pélmonostor között, míg a Dácsia a belföldi állomások közt viszi el a könnyebb szerelvényeket, a nehezeket pedig meghagyják a hatlábúnak.

Pécsudvardnál tekereg a PKP Cargo duplakocúros konténervonata a horvát határ felé

De nemcsak a startos mozdonyok tartoznak a villányi mindennapokhoz. Mióta elindult a személyforgalom Szeged és Szabadka között, elég jelentősen lecsökkent a röszkei határátmenet kapacitása, így a PKP Cargo átköltöztette Magyarbólyba a szabadkai átmeneten járó konténervonatait. Ebből hetente több pár is van, majdnem minden napra jut egy-egy menet, amit a cég a saját Kocúrjaival továbbít. Néhány éve már volt ilyen időszaka a PKP Cargonak, amikor épp Kelebián vált nagyon nehézkessé a határátkelés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek