Egy alternatív „Balázs Mór-terv”

iho   ·   2015.01.17. 08:45
00kicsi

Nézőpontjuk szerint a nagyjából hárommillió (Budapest, agglomeráció, máshonnan ideutazók) embert kiszolgáló városnak elsősorban a gyorsvasúti hálózat korszerűsítésére kell koncentrálnia. Ezen koncepcióban csupán ráhordó szerepet szánnak a közösségi közlekedés más ágainak.

A prioritások sorrendje a civil szervezet szerint a következőképp alakulhat:

  1. M3 metróvonal felújítása és továbbépítése Káposztásmegyer/Dunakeszi felé
  2. Körvasúti személyszállítás (HÉV)
  3. M4 metró folytatása Bosnyák térig, illetve Gazdagrét/Budaörs felé
  4. M1 folytatása Csáktornya parkig
  5. H7-H6 HÉV összekötése és bevezetése Kálvin térig
  6. Pesterzsébet–Határ út H6 HÉV szárnyvonal
  7. M3 továbbépítése Rákoskeresztúrig
  8. M3 folytatása Liszt Ferenc repülőtérre
  9. M4 kivitele Újpalotára
  10. M2-H8 összekötése Örs vezér terén

HÉV Erzsébetre újra?<br>(fotók: Kemsei Zoltán)

Mint láthatjuk, a tervek között az „örök gumicsonttól” a nyitott kapuk döngetéséig sok minden szerepel. A 3-as metró északi, káposztásmegyeri meghosszabbítása, a HÉV déli vonalcsoportjainak közös nyomvonalon behozása a Kálvin térig a fővárosi közlekedésfejlesztési tervekben is szerepel. A 4-es metró meghosszabbítását – valljuk be, a jelenlegi csonka vonal nem töltheti be természetszerűleg a neki szánt szerepet – több érv is igényelné.

Sok terv született a körvasúti személyszállítás beindítására, azaz újraindítására is, itt a jelenlegi utasáramlási irányok jelentik a szűk keresztmetszetet, van-e valós utazási igény a „történelmi” főváros határán a gyűrűs közlekedésre? Pesterzsébet „újra-hévesítése”, valamint a kisföldalatti Csáktornya parki végállomásoztatása esetében felmerül a kérdés, megérné-e utasforgalmilag ez a beruházás? Pacsirtatelepre a jelenlegi gyorsvasúti jellegű HÉV-et a sűrűn lakott terület, a keskeny utcák miatt nem biztos, hogy meg lehetne építeni, a Mexikói út és a Csáktornya park között sem véletlenül jár olyan ritkán a 74A trolibusz.

Kisföldalatti a Csáktornya parkig?

Az egyesület négy forrásból – jegyárbevétel, központi költségvetés, budapesti költségvetés és a központi régió költségvetése – kívánná fedezni az építést, a fenntartást, de ne feledjük: saját erőforrás jelenleg igen kevés van, a fejlesztések túlnyomó többsége minimális önrésszel, jórészt uniós forrásokból valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek