Elektromos kisgép csomagráhordásra: a DHL az Eviation gépét rendeli
Harminc percnyi töltés egy repült órára, 1200 kiló hasznos teher 815 kilométerre. A csinos kompozitmadár idén már repül, a zéró kibocsátás jegyében.
Nincs mese, tényleg komolyan kell venni ezt a műfajt: nagy légicégek veszik a kisebb elektromos gépeket. Néhány hete a United jelentette be, hogy nem kevesebb, mint száz, a Heart Aerospace gyártotta, elektromos meghajtású, 19 személyes ES-19-es gépet szándékozik üzemeltetni leányvállalata a Mesa Airlines regionális hálózatában. Most pedig a DHL kötött le tizenkét Eviation Alice típusú elektromos kétmotorost, szintén a hosszútávú járatok ráhordójaként, csak épp csomagszállító szerepkörben.
Az eredetileg izraeli, amúgy Seattle környékén működő vállalatról és erről a típusról portálunk 2017-ben adott hírt, mint hat-kilenc utasra méretezett üzleti gépről, amely például olyan körzetekben, mint a Szilícium-völgy, vagy a keleti partvidék nagyvárosai – Boston, New York, Washington – között repültessenek napi rendszerességgel vállalati embereket. De természetesen szóba került a regionális hálózati szerep is, kis városi repterek és nagy légi csomópontok között.
Az akkori ábrázolások meglehetősen különleges konstrukcióról árulkodtak, amelynek a motorjai és légcsavarjai, toló-pozícióban, a szárnyvégen lettek volna, hátul pedig V-vezérsíkot terveztek. 2019-ben, amikor először mutatták be a gépet makett formájában a párizsi szalonon, ehhez még egy gyakorlatilag farokkerekes futóelrendezés társult, plusz gy motor a farokrészen. Mostanra azonban alaposan átalakították a koncepciót, a motorok és a húzó légcsavarok hátra kerültek a törzsvég két oldalára pilonokon, ami talán a hűtés miatt is fontos volt, a v vezérsíkok hagyományos T-formát kaptak, és a gép ismét orrkerekes futóval mutatkozik a friss fantázia-képeken. Illetve ma már van fotó az Eviation csarnokában alakuló szerkezetről.
Az Alice, nevéhez illő módon, csinos kis gép. Már az első megjelenéskor is látható volt, olyasféle szépen ívelt törzzsel készül, mint a Piaggio Avanti, de nyilván sokkal jobbak az üzemeltetési paraméterek, mivel a szerkezet könnyű kompozit. Viszont a funkcionalitáshoz az is hozzá tartozik, hogy a törzs nem hermetizált, a szokásos utazómagasság valamivel háromezer méter alatt lesz.
Mivel a törzsátmérő ugyancsak kicsi, a gépnek a pilótafülke mögött és a szárnyak mögött is lesz egy-egy ajtaja, mert benne mozogni nemigen lesz hely, igaz, az átlag egyórás utakon erre nincs nagyon szükség. A teherváltozat pedig az első ajtón és a hátsó szélesebb rakodóajtón keresztül is tölthető, az e-kereskedelemben jellemző kisebb dobozokkal.
Ami tehát a fő paramétereket illeti, a hasznos teher 1200 kiló, ezzel a hatótávolság 815 kilométer lesz, 220 csomós sebességgel, mindez egy harminc perces töltés révén. És, amit a DHL nem győz hangsúlyozni: mindez a zéró kibocsátás jegyében tudjuk, azt az áramot is meg kell termelni, amit a gép kap, de maga az üzemeltetés valóban teljesen környezetbarát, ráadásul egypilótás rendszerben, a gyártó által ígért autonóm üzemeltetés azért nyilván még odébb van.
Az Alice üzembe állításának dátuma viszont nincs nagyon messze: amikor – ismétlem, 2017-ben – az Eviation azt mondta, hogy 2021-ben repülni fog a gép, a jelek szerint nem vállalt lehetetlent, a prototípus még idén felszáll, a berepülés és a hatósági engedélyeztetés, különös tekintettel a teljesen új sárkányra és az ebben a méretben még ugyancsak vadonatúj meghajtásra – nyilván még több évig eltarthat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!