Elektromos kisgép csomagráhordásra: a DHL az Eviation gépét rendeli

iho/repülés   ·   2021.08.04. 09:00
dhl-eviation-alice-sky-front-1592x896.web.1592.896

Harminc percnyi töltés egy repült órára, 1200 kiló hasznos teher 815 kilométerre. A csinos kompozitmadár idén már repül, a zéró kibocsátás jegyében.

Nincs mese, tényleg komolyan kell venni ezt a műfajt: nagy légicégek veszik a kisebb elektromos gépeket. Néhány hete a United jelentette be, hogy nem kevesebb, mint száz, a Heart Aerospace gyártotta, elektromos meghajtású, 19 személyes ES-19-es gépet szándékozik üzemeltetni leányvállalata a Mesa Airlines regionális hálózatában. Most pedig a DHL kötött le tizenkét Eviation Alice típusú elektromos kétmotorost, szintén a hosszútávú járatok ráhordójaként, csak épp csomagszállító szerepkörben.

Az eredetileg izraeli, amúgy Seattle környékén működő vállalatról és erről a típusról portálunk 2017-ben adott hírt, mint hat-kilenc utasra méretezett üzleti gépről, amely például olyan körzetekben, mint a Szilícium-völgy, vagy a keleti partvidék nagyvárosai – Boston, New York, Washington – között repültessenek napi rendszerességgel vállalati embereket. De természetesen szóba került a regionális hálózati szerep is, kis városi repterek és nagy légi csomópontok között.

A párizsi makett, szárnyvégi motorokkal, tolólégcsavarral, V-vezérsíkkal, farokkerékkel és plusz egy motorral

Az akkori ábrázolások meglehetősen különleges konstrukcióról árulkodtak, amelynek a motorjai és légcsavarjai, toló-pozícióban, a szárnyvégen lettek volna, hátul pedig V-vezérsíkot terveztek. 2019-ben, amikor először mutatták be a gépet makett formájában a párizsi szalonon, ehhez még egy gyakorlatilag farokkerekes futóelrendezés társult, plusz gy motor a farokrészen. Mostanra azonban alaposan átalakították a koncepciót, a motorok és a húzó légcsavarok hátra kerültek a törzsvég két oldalára pilonokon, ami talán a hűtés miatt is fontos volt, a v vezérsíkok hagyományos T-formát kaptak, és a gép ismét orrkerekes futóval mutatkozik a friss fantázia-képeken. Illetve ma már van fotó az Eviation csarnokában alakuló szerkezetről.

Első repülés: még idén

Az Alice, nevéhez illő módon, csinos kis gép. Már az első megjelenéskor is látható volt, olyasféle szépen ívelt törzzsel készül, mint a Piaggio Avanti, de nyilván sokkal jobbak az üzemeltetési paraméterek, mivel a szerkezet könnyű kompozit. Viszont a funkcionalitáshoz az is hozzá tartozik, hogy a törzs nem hermetizált, a szokásos utazómagasság valamivel háromezer méter alatt lesz.

A friss és valószínúleg végleges tervek hagyományosabb elrendezést mutatnak

Mivel a törzsátmérő ugyancsak kicsi, a gépnek a pilótafülke mögött és a szárnyak mögött is lesz egy-egy ajtaja, mert benne mozogni nemigen lesz hely, igaz, az átlag egyórás utakon erre nincs nagyon szükség. A teherváltozat pedig az első ajtón és a hátsó szélesebb rakodóajtón keresztül is tölthető, az e-kereskedelemben jellemző kisebb dobozokkal.

Ami tehát a fő paramétereket illeti, a hasznos teher 1200 kiló, ezzel a hatótávolság 815 kilométer lesz, 220 csomós sebességgel, mindez egy harminc perces töltés révén. És, amit a DHL nem győz hangsúlyozni: mindez a zéró kibocsátás jegyében  tudjuk, azt az áramot is meg kell termelni, amit a gép kap, de maga az üzemeltetés valóban teljesen környezetbarát, ráadásul egypilótás rendszerben, a gyártó által ígért autonóm üzemeltetés azért nyilván még odébb van.

Kicsi gép, de jól pakolható

Az Alice üzembe állításának dátuma viszont nincs nagyon messze: amikor – ismétlem, 2017-ben – az Eviation azt mondta, hogy 2021-ben repülni fog a gép, a jelek szerint nem vállalt lehetetlent, a prototípus még idén felszáll, a berepülés és a hatósági engedélyeztetés, különös tekintettel a teljesen új sárkányra és az ebben a méretben még ugyancsak vadonatúj meghajtásra – nyilván még több évig eltarthat.

A ráhordó regionális szerepre elég a 3000 méter alatti utazómagasság

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.