Elkezdődött: az első Gorilla már feladta

Korcsmáros Gábor   ·   2023.07.23. 12:00
Aristokratka

Nagyszombaton érte a vég az egyik legismertebb Gorillát, a 350.001-est, már nem javítják meg.  

Egy vasúttörténeti legenda kényszerül nyugdíjba vonulni azután, hogy 2023. július 17-én a 612-es Tatran expresszvonat élén Nagyszombat állomásra érkezését követően elfüstölt. Tűz ütött ki a gépházban, s az elektromos berendezések, kábelek olyan mértékben rongálódtak meg, hogy úgy döntöttek, nem javítják már meg az egyes Gorillát, azaz az első példányt a 350-es sorozatból. 

Az Aristokratka becenevet is elsőszülötti jogán kapta, 1973 decemberében készült el a pilseni Škoda járműgyártó műhelyeiben. Az akkori jelölés szerint mint ES499.0001-es pályaszámú, kétáramnemű villamos mozdony gördült a sínekre. A hetvenes években Európa egyik legmodernebb mozdonya volt, felszereltségével korát jócskán meghaladta. Az „egyes Gorilla“ öt hónap híján ötven évig szolgált. Figyelemre méltó teljesítmény. A ZSSK szlovák személyszállító vasúttársaság mind a mai napig használja a Gorillákat, még annak ellenére is szükség van rájuk, hogy folyamatosan jönnek az új Vectronok a flottába. Ma is expresszvonatok és InterCityk élén cirkálnak a 350-esek, hozzánk a Pozsony felől érkező EuroCityken jönnek a váci oldalban. 

Sokáig piros-fehér köntösben rótta a köröket Budapest, Pozsony és Prága között az ezredforduló idején (fotók: Marián Dujnič)

A vasútbarátok körében elterjedt a hír, hogy a retro színekben pompázó 350.001-es üzemórái meg vannak számlálva, mert közeledett a nagyjavítás időpontja a kilométerfutás szerint, és az a döntés született, hogy ezt a nagyjavítást már nem végzik el rajta, kivonják a forgalomból a gépet. Nem egész kilencezer kilométer hiányzott a nagyjavításáig, így ha nem füstölt volna el, akkor még egy-két hónapig láthattuk volna a szürke festésű Gorillát. Épp ezzel a színtervvel hagyta el a gyártóműhelyt 1973-ban. Nem tesz már több kilométert tehát a 001-es Aristokratka, de vígaszként szolgál, hogy nem zúzzák szét, hanem a pilseni járműgyártó érdeklődik iránta, hogy valahol, mint múzeumi kincs, kiállítsák. 

A 350-es sorozatú, kétáramnemű villamos mozdonyból összesen húsz épült meg Škoda 55E gyári típusjel alatt 1973 és 1975 között. Állandó teljesítménye 4000 kilowatt, 210 kilonewton vonóerejű gép, maximális sebessége 160 kilométer per óra. Az új villamos mozdonyok az akkori ČSD presztizsjáratain, a Slovenská Strelán és a Hungária expresszvonatokon jelentek meg, s mivel kétáramneműek voltak, végre elmaradhatott a mozdonycsere Kutná Horában, a fázishatáron, így ezek a vopnatok lettek a leggyorsabbak Csehszlovákiában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek