ETCS-teszt Vectronnal a 40a-n

iho/vasút   ·   2025.02.26. 09:00
_etcs1_

Négy CAF-kocsit is magával vitt a 193 227-es gép.

Ebben a hónapban immáron másodszor tesztelték az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer második szintjének, az ETCS L2-nek a vonatoldali berendezéseit a 40a számú vasútvonal Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti szakaszán. Ezt megelőzően, még tavaly egy Taurusszal (az Akiemtől bérelt, Siemens EuroSprinter ES64U2V7 típusú villamos mozdonyokat is felszerelték a fedélzeti oldali funkciókat ellátó berendezéssel) próbáztak, február 18-án éjjel pedig a MÁV-csoport egyik frissen érkezett gépével, egy, az European Locomotive Leasingtől (ELL) bérelt Vectronnal száguldottak végig 160 kilométer/órával a 2018–2022 között felújított, összesen kishíján 24 kilométer hosszú pályaszakaszon. Akkor éjszakába nyúlón, gépmenetben tettek két fordulót Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomások között.

Ezt a menetet egy héttel később, 25-én megismételték, annyi különbséggel, hogy ezúttal négy CAF-kocsit kötöttek a 193 227-es Vectron mögé – a korábbi próba során is ez a gép vitézkedett.

Iváncsa. Ezen próbák annak a valószínűségét vetik fel, hogy akár a legközelebbi menetrendváltástól bevezethetik a szakaszon a személyszállító vonatok esetében a 160 km/órát (fotó: Simon Zsolt)

A mozdony vezetőállásán tartózkodott Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója is, amiből arra következtethetünk, hogy a vasúttársaság hamarosan videóval dúsított közleményt ad ki a tárgyban.

Az ETCS L2 elsődleges rendeltetése a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. A rendszer speciális elemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől. Ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is. Az ETCS L2-t a 40a (Budapest-Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs) vonal teljes hosszán, 48 kilométeren építette ki a Siemens Mobility, a rendszert 2023 őszén állította üzembe a Siemens és a MÁV Zrt.

Nyitóképünkön: a személyszállító vonatokra jelenleg engedélyezett 120 kilométer per óra sebesség plusz negyven százalékával igyekszik Ercsi határában az egységes szerelvény Budapest-Keleti pályaudvar felé. Az infrastruktúra felújítása és a nyomvonalkorrekciók teszik lehetővé a 160 kilométer per órás tempót, ám ezzel a sebességgel kizárólag a gépmenetek mehetnek, de azok is csak abban az esetben, ha az adott jármű ETCS L2-vel felszerelt (fotó: Simon Zsolt)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek