Fázunk a BKV-n

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.02.21. 08:18
IMG_6346__120204_KOB__V28_villamos_bkv__k

A tél jelentős részében megúsztuk a fagyos zimankót. Februárban azonban megérkezett a szokatlanul hideg időjárás. Sajnos többször tapasztaljuk magunk is, hogy a BKV járatain sem sikerült megmelegednünk, ezért rákérdeztünk a közlekedési vállalatnál az okokra.

Mint azt elmondták, felkésztették a járműveket a téli időjárási körülményekre, rendszeresen felülvizsgálják a váltók és a váltófűtés működését, a felsővezeték állapotát, a műhelycsarnokok, a szolgálati helyek, a vezetőfülkék és az utasterek fűtőberendezéseit, a járművezetők pedig felkészültek a téli körülmények közötti közlekedés veszélyeire. Emellett a közösségi közlekedési járművek téli felkészítésével egyetemben a zavarelhárító- és szállító járművek téli felkészítése, átállítása is megtörtént, a készletek a folyamatos és biztonságos üzemvitelt ki tudják szolgálni.

Mindezek ellenére a kivételes hideg, a havas időjárás megviselte a BKV köztudottan elöregedett járműállományát. Állításuk szerint nem takarékoskodnak a járművek fűtésén, de ilyen hideg időben ezek hatékonysága sokszor nem éri el azt a szintet, amelyet az utasok komfortérzete megkívánna.

Azt is megtudtuk, hogy az BKV autóbuszainak átlagéletkora 18 év. Ehhez mérten a fűtőberendezések hatékonysága is jelentősen csökkent az elmúlt években, a tartós hideg miatt pedig jelentősen megnövekedett a vonali hibajelentések száma. A legjellemzőbb hibák a légrendszeri fagyások és a vezetőfülkék nem kielégítő fűtése. Ezek okozója a kompresszorok által a levegővel beszívott, a légrendszer vízgyűjtő helyein összegyűlő és ott megfagyó légpára. Az ilyen fagyásokat a légrendszer rendszeres éjszakai víztelenítésével, és az Ikarusok esetében légrendszeri fagymentesítő folyadékkal igyekeznek megelőzni. A Volvo autóbuszok levegőellátó berendezése már korszerűbb, sokkal kisebb az elfagyások lehetősége.

A BKV városi kivitelű autóbuszai közül csak az Ikarus 412-es, a Van Hool és a Volvo autóbuszok rendelkeznek kiegészítő fűtőberendezéssel. Az elöregedett buszok fűtése sokszor kevésbé hatékony, ráadásul ezeken nincs gyárilag beépített kiegészítő fűtőberendezés sem, azaz az utastér fűtésére csak a motor „hulladékhője” használható.

Suhanás a hóban<br />(fotó: Vörös Attila)

A villamosok esetében a járműállomány 90 százaléka rendelkezik utastéri fűtőberendezéssel – csak a Ganz csuklós típus 47 forgalomban lévő járművén kell nélkülözniük az utasoknak a meleget. Jelenleg valamennyi forgalomban lévő, fűtőberendezéssel ellátott villamoson és HÉV-en működik az utastéri fűtés.

A BKV-nál megjegyezték, hogy a soroksári H6-os HÉV-vonalon a sorozatos kábellopások miatt a tápkábelrendszer terhelhetősége erősen lecsökkent, ezért a Soroksár, Hősök tere – Vágóhíd megállók közötti szakaszon a vonatok fűtését korábban a kapacitás harmadára kényszerültek csökkenteni. Ez a probléma múlt péntek óta megoldódott, a szerelvények fűtése teljes kapacitással működik, amit a járművek gyorsításának csökkentésével tettek lehetővé.

A BKV munkatársai az ihón keresztül is kérik az utasokat, ha azt tapasztalják, hogy a villamoson, vagy a HÉV-en esetleg nem működik a fűtés, jelezzék a járművezetőnek a problémát.

Kapcsolódó hírek