Felgyorsítja a vasúti infrastruktúra-fejlesztéseket Moldova

iho/vasút   ·   2021.10.14. 15:00
moldova_mozdonyok

A nemzeti vasúttársaság CFM 23,5 millió eurós hitelt vesz fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD).

A fejlesztési megállapodást a napokban írta alá Matteo Patrone, az EBRD kelet-európai és kaukázusi igazgatója és Andrei Spînu moldáv miniszerelnök-helyettes, infrastruktúra- és regionális fejlesztési miniszter.

A vasúti beruházás része egy összesen 1,4 milliárd eurós (körülbelül 500 milliárd forintos) finanszírozásnak, melyet az EBRD 146 projektre nyújt. A forrásból a Moldáv Vasút az ország déli, délnyugati részén, az ukrán határ közelében vezető Bender–Căușeni–Basarabeasca–Etulia–Giurgiulești viszonylaton fejleszti majd az infrastruktúrát – az útvonal az ország legforgalmasabb vasúti szakasza, ezen halad a Románia és Ukrajna közötti tranzitforgalom.

Az ukrán határ közelében haladó vasútvonalat tervezi továbbfejleszteni a CFM (kép forrása: Wikipedia)

Moldova az elmúlt hónapok során gőzerővel igyekszik modernizálni vasútját, a CFM (Calea Ferată din Moldova) 2020 nyara óta jelentős kölcsönöket vett fel az EU-tól. A pénzből részben a még az 1960-as és 1970-es években a Szovjetunióban és Csehszlovákiában gyártott mozdonyflottát korszerűsítik: 2018-ban tizenkét új, TE33AC sorozatú GE Evolution gyártmányú dízelmozdonyt rendeltek az exportfuvarok fellendítése érdekében. A korszerű gépek megbízhatóbb és biztonságosabb közlekedést tesznek lehetővé. A mozdonyok egy átfogó vasútkorszerűsítési kezdeményezés része, mely megába foglalja a személy- és teherszállítási tevékenységek szétválasztásának hatékonyabb és még inkább kereskedelmi módját, a beszerzési eljárások javítását, valamint egy új energiagazdálkodási rendszer bevezetését – számol be a Rail Tech.

Az 1991-ben alapított CFM 1231 kilométernyi, szinte teljes mértékben széles nyomtávú pályákból álló vasúthálózatot üzemeltet Moldovában, mindössze tizennégy kilométernyi vágány normál nyomtávú. A teljes vasúthálózat egyvágányú és villamosítatlan.

(Nyitókép forrása: ebrd.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.