Gigamegrendelésekkel korszerűsít az Indian Railways

iho/vasút   ·   2015.11.11. 16:15
400px_alstom_prima

A napokban bejelentett, két külön megállapodás mértékét jól jelzi, a járművek előállításához egy-egy gyártóüzemet is felépítenek Indiában. Az amerikai General Electric (GE) szerint az üzlet jókora lökést ad az Indian Railways-nek (IR) a modernizálódás felé, továbbá kiemelten támogatja a helyi gyártók szakértelmét is – írja a Railway Gazette.

A GE-vel kötött kontraktus 2,6 milliárd dollárt ér, ez az amerikai gyártó eddigi legnagyobb indiai befektetése. A szerződés értelmében a GE kétszázmillió dollárt invesztál egy mozdonygyártó üzembe, amelyet a Bihar állambeli Marhowrában húznak fel, valamint karbantartó üzemet hoznak létre a Pandzsáb államban található Bhatindában és a Gudzsarát állambeli Gandhidhamban.

A marhowrai gyár létrehozását már 2006 óta tervezte az IR. A nemzetközi tenderkiírásra két ajánlat érkezett, a kiválasztott a GE Global Sourcing India lett. Habár a PPP-konstrukcióban megvalósítandó üzem számára szükséges, 91,5 hektáros területet már megszerezték, az építési szerződések azonban még mindig váratnak magukra, a munkálatok megkezdése előtt ráadásul létre kell még hozni a tervek szerint az indiai vasúti minisztérium által huszonhat százalékban, maximum egymilliárd rúpia tőkéből, a GE Global Sourcing India által pedig hetvennégy százalékban birtokolt konzorciumot is. A mozdonygyár várhatóan három év alatt készül majd el, mely az IR számára tíz éven keresztül évente száz, vegyesen négyezer-ötszáz és hatezer lóerős dízel-elektromos tehermozdonyokat ontana magából. A GE a gyártástól számított tizenhárom évig felel majd a mozdonyok karbantartásáért, a járművek szervizelése azt követően az IR feladata lesz. A szerződés az üzem számára engedélyezi, hogy akár más, külföldi megrendeléseket is teljesíthessen.

Az Indian Railways az Alstomtól nyolcszáz, a felvételen látható Kazah Vasútnak gyártotthoz hasonló, kétszekciós villamos mozdonyt szerez be, továbbá a General Electrictől is vásárol ezer dízel-elektromos mozdonyt. A járműveket Indiában építik meg, egy-egy új gyárban.<br>(fotó: IRJ)

Az IR másik nagy tenderének is most született eredménye: a nyolcszáz villamos mozdonyra még 2013-ban kiírt nemzetközi közbeszerzésen az Alstom lett a befutó, megelőzve a Bombardier-t, a GE-t és a Siemenst. A megállapodás 4,3 milliárd dollár értéket képvisel.

A francia gyártó Prima-mozdonycsaládjának alapjain kifejlesztett, kilencezer kilowatt névleges teljesítményű, IGBT-szaggatós vezérlésű, kétszekciós villanygépeket szintén Bihar államban, Madhepurában állítják majd elő 2018 és 2028 között egy új, három éven belül felépülő villanymozdony-gyárban. A 2007 óta tervezett üzemet a GE-gyárhoz hasonló tőkearánnyal rendelkező konzorcium hozza létre, a vasúti minisztérium partnere itt viszont már az Alstom Manufacturing India. Szintén áll az egy gyár, két karbantartóüzem arány is: az óránként százhúsz kilométeres tempóra képes mozdonyok üzemképességéről az Uttar Prades-i Szaharanpúrban és a mahárástra-i Nagpúrban fognak gondoskodni. A járművek közül azonban csak ötszázat vállal magára a két új bázis, és a gyártó közvetlen segítsége is csak öt évig jár. Az első öt, prototípus gép a megállapodás alapján két éven belül készülhet el még Európában, a többi jármű azonban már az indiai kormány „Make in India”, azaz „Hozd létre Indiában” kampánya értelmében már az ázsiai szubkontinensen ölt majd formát.

A villamos mozdonyokat az IR elsősorban az úgynevezett keleti teherfolyosón fogja bevetni, ahol hatezer tonnás tehervonatokat vontatnak majd óránként száz kilométeres tempóval. Az Alstom-gépek más vonalakon is fel fogják gyorsítani a szállítás tempóját: segítségükkel a nehéz tehervonatok jelenlegi húsz-harminc kilométer per órás átlagsebességét ötvenre-hatvanra lehet majd emelni – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.