Gyorsítani kell a fenntartható repülési üzemanyagokra való átállást!

iho/repülés   ·   2025.05.22. 12:00
00_zold_repules

A fenntartható repülési üzemanyagok (SAF) elengedhetetlenek a légiközlekedés zöldítéséhez, a fejlődés üteme azonban messze elmarad a szükségestől. A Boston Consulting Group (BCG) friss tanulmánya szerint az iparági szereplők többsége még mindig kivár, ahelyett, hogy élen járna a változásban.

A repülés a modern világ egyik mozgatórugója, mégis az egyik legnehezebben dekarbonizálható iparág, amely jelentős mértékben hozzájárul a globális szén-dioxid-kibocsátáshoz.

Hogyan látják a rájuk háruló feladatokat a légiközlekedés szereplői és mennyire állnak készen a változásra? A BCG világszerte kétszáz iparági vállalat több mint ötszáz vezetőjét kérdezte erről. A megkérdezett vállalatok nyolcvan százaléka ugyan optimista a 2030-ra kitűzött célok elérésével kapcsolatban, de csupán 14 százalék érzi magát felkészültnek a kihívások kezelésére. A vállalatok kétharmada egyelőre kivárásra építi a stratégiáját ahelyett, hogy aktívan ösztönözné a fenntartható üzemanyagok elterjedését. És míg a repülőgépgyártók komolyabb összegeket fordítanak fejlesztésekre, a légitársaságok és lízingcégek kevésbé elkötelezettek.

Karakas Ádám, a Boston Consulting Group partnere úgy véli, jó irányba haladunk, de nem a megfelelő sebességgel. „Bár a fenntartható repülési üzemanyagok elérhetősége növekszik, a projektek fejlődési üteme lassul, és egyre nagyobb a szakadék az iparági szereplők vállalásai, illetve a tényleges fejlődés között. A vállalatoknak össze kell fogniuk és határozott lépéseket kell tenniük, különben a két Celsius fokos hőmérséklet-emelkedés határát jelentősen alulmúló forgatókönyv szerinti 2030-as célok is elérhetetlenné válnak.”

A kihívások fékezik a növekedést

Az elmúlt három évben ugyan a SAF-termelés világszerte több mint tizenegyszeresére nőtt, 2024-ben a fenntartható légijármű üzemanyagok a globális repülőgépüzemanyag-termelésnek mindössze a 0,3 százalékát tették ki. Az előrejelzések szerint, ha nem történik gyors változás, az iparág nem lesz képes maradéktalanul teljesíteni a törekvéseket. A BCG tanulmányából kiderül, hogy egy új SAF-üzem felépítése és teljes kapacitásra állítása hosszú évekbe telhet, miközben a szabályozási környezet is bizonytalanságokat rejt. Jelenleg a SAF-projektek kevesebb, mint harminc százaléka jut el a végső beruházási döntésig, ami tovább lassítja a piaci növekedést.

Az Európai Unió ReFuelEU Aviation rendelete ugyan előírja, hogy 2030-ra a légijármű-üzemanyagok legalább hat százalékának fenntartható forrásból kell származnia, de a gyakorlati megvalósítás még kihívásokkal küzd. További akadályt jelent a SAF előállításának magas költsége is, amely jelentősen meghaladja a hagyományos kerozin árát.

Együttműködés nélkül nincs áttörés

A fenntartható repülési üzemanyagok szélesebb körű elterjedéséhez a BCG szerint az egész iparág összefogására van szükség. A kereslet aggregálása, vagyis a hosszú távú, stabil kereslet csökkenti a pénzügyi kockázatokat és vonzóbbá teheti a beruházásokat. Jó példa erre a United Airlines Eco-Skies Alliance programja, amely több mint harminc nagyvállalatot vont be közös SAF-vásárlásba, így csökkentve a költségeket és növelve az ellátási biztonságot.

Emellett egységes iparági szabványok szükségesek az egyedi megállapodások helyett. A SAF-technológiákra, alapanyagokra és a szén-dioxid-megtakarítási potenciálra vonatkozó világos kritériumok meghatározása ugyanis elősegítheti az átláthatóság növelését és piac fejlődését. A BCG a gyártási kapacitások növelése érdekében szorosabb együttműködést szorgalmaz az iparági szereplők között, hogy kihasználják a méretgazdaságossági előnyöket és optimalizálják a költségeket. A Boeing például nemrégiben stratégiai partnerséget kötött a Norsk e-Fuel-lel, hogy felépítsék Európa egyik első ipari méretű, szén és hidrogén termokémiai átalakításával készülő e-SAF-gyártó létesítményét.

Itt az idő a cselekvésre!

A SAF széles körű elterjedése nem történik meg magától. Az iparág szereplőinek haladéktalanul cselekedniük kell, hogy a 2030-as célok ne váljanak elérhetetlenné. A jelenlegi piaci és szabályozási helyzet átgondolt reformjával, a vállalatok aktívabb szerepvállalásával a fenntartható repülési üzemanyagok kulcsszerepet játszhatnak a fenntarthatóbb légi közlekedés megteremtésében, hozzájárulva a globális szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Írásunk a Boston Consultung Group céges közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek