Hajók és sorsok

iho/hajózás   ·   2011.09.06. 14:41
00

A Tokajt 1970-ben Ausztriába értékesítették, majd egy bő évtizednyi, Elena néven végzett szolgálat után egy líbiai társaság tulajdonában néhány éven át Khaled néven dolgozott. Szétbontását 1987-ben jelentették. A Badacsonyt szintén Ausztriába vetette a sors, ahol 1970-ben, öt éven át Christina néven hajózott. Később Libanonban bukkant fel, ahol 1987-es szétbontásáig Maged névre keresztelve dolgozott.

A Csepel is mindössze tíz évet töltött magyar lobogó alatt – utóbb társaival együtt az osztrák Duna Levantei Hajózási Társaságnál szolgált, Vittoria néven. 1975-ben ezt a folyam-tengeri hajót is Líbiába értékesítették, ahol újabb öt éven át, már Aref néven használták. Öt évvel később, 1980-ban már Bejrútban találkozunk a járművel, ahol két évig Hala, majd rövid ideig Aret volt a neve. Végül libanoni zászló alatt, Caribi néven járta a tengert, körülbelül 1994-es selejtezéséig.

A Székesfehérvár Triesztben<br>(fotó: Drobni Nándor gyűjteményéből)

A Tihanyt 1973-ban adta el a Mahart Szingapúrba, ahol két éven át Ningpo Rose, majd egy újabb tulajdonoscserét követően Realtor néven közlekedett ott. 1977-ben panamai lobogót tűztek ki rá került, és 1979 augusztusáig Ambee Starként hajózott. Ekkor baleset érte: Kuvaitból tartott a pakisztáni Karacsiba, mikor gépházába víz tört be, és partra sodródott. Személyzete elhagyta, a hajó elsüllyedt.  A Borsod azon kevés magyar Duna-tengerjáró egyike, amelynek nevét nem viselte korábban vagy később más hajó. Három év szolgálat után, 1965. augusztus 28-án az Al-Dunán második világháborús aknára futott, de személyzete nem sérült meg. További nyolc év szolgálatot követően Szingapúrba vetődött el – itt két évig Ningpo Orchid, majd 1975-től Builder néven közlekedett. A Lloyd’s Registerben 1995-ben már nem szerepelt, tulajdonosa szétbontotta.

A Borsod a Csepeli Szabadkikötőben 1967-ben<br>(fotó: Kálnai Attila)

A szintén Hazám-típusú, 1962-ben elkészült Szeged (az 1936-ban épült, sorozatunkban korábban említett Szeged folyam-tengeri áruszállító motorhajót ebben az évben keresztelték át 7. sz. Raktárhajóvá) 1973-ban ugyancsak Szingapúrba érkezett. Két éven át Ningpo Lilac, majd Decorator név alatt közlekedett. 1982-ben Görögországban szétbontották.

A sorozat utolsó tagja a Dunaújváros volt – a hajót 1973-ban szintén Szingapúrba adták el. Előbb – két évig – Nangpo Violetként szelte a hullámokat, majd 1975-ben Carpenterre keresztelték. Újabb két év múltán az Anna Minak nevet kapta. 1979-től 1983-as hajótöréséig Sunny L néven hajózott. Utolsó útja az Ománi Salalah közelében ért végzetes véget, de a legénység el tudta a hajót hagyni.

A Hazám-sorozat utolsó tagja, az 1963-ban épült Dunaújváros a Dunán<br>(fotó: Drobni Nándor gyűjteményéből)<br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik meg

A továbbfejlesztett Székesfehérvár 1984-től mint Alba Regia panamai lobogó alatt hajózott, majd 1986-ban Pireuszban szétbontották. Hasonló utat járt be az Újpest is: 1984-től Arrabona néven, panamai lobogó alatt közlekedett, majd 1986-ban egy görög társasághoz vette meg. Még ugyanabban az évben Pireuszban szétbontotta.

(Folytatjuk)

Sorozatunk Horváth József, Szánthó Zoltán, Vasanits László és Vaskovics Péter anyagainak felhasználásával készült.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Déli összekötő: szerkezetkész az új, középső híd

iho   ·   2021.10.13. 18:00

Október 4-én emelték be a Déli összekötő vasúti Duna-híd új, középső híd acélszerkezetének zárótagját. Ezzel ismét nagyot lépett előre a hídkorszerűsítési projekt. Tervezetten december közepétől már két új felszerkezeten közlekedhetnek a szerelvények a Duna felett.