Hajók és sorsok
A Tokajt 1970-ben Ausztriába értékesítették, majd egy bő évtizednyi, Elena néven végzett szolgálat után egy líbiai társaság tulajdonában néhány éven át Khaled néven dolgozott. Szétbontását 1987-ben jelentették. A Badacsonyt szintén Ausztriába vetette a sors, ahol 1970-ben, öt éven át Christina néven hajózott. Később Libanonban bukkant fel, ahol 1987-es szétbontásáig Maged névre keresztelve dolgozott.
A Csepel is mindössze tíz évet töltött magyar lobogó alatt – utóbb társaival együtt az osztrák Duna Levantei Hajózási Társaságnál szolgált, Vittoria néven. 1975-ben ezt a folyam-tengeri hajót is Líbiába értékesítették, ahol újabb öt éven át, már Aref néven használták. Öt évvel később, 1980-ban már Bejrútban találkozunk a járművel, ahol két évig Hala, majd rövid ideig Aret volt a neve. Végül libanoni zászló alatt, Caribi néven járta a tengert, körülbelül 1994-es selejtezéséig.
A Tihanyt 1973-ban adta el a Mahart Szingapúrba, ahol két éven át Ningpo Rose, majd egy újabb tulajdonoscserét követően Realtor néven közlekedett ott. 1977-ben panamai lobogót tűztek ki rá került, és 1979 augusztusáig Ambee Starként hajózott. Ekkor baleset érte: Kuvaitból tartott a pakisztáni Karacsiba, mikor gépházába víz tört be, és partra sodródott. Személyzete elhagyta, a hajó elsüllyedt. A Borsod azon kevés magyar Duna-tengerjáró egyike, amelynek nevét nem viselte korábban vagy később más hajó. Három év szolgálat után, 1965. augusztus 28-án az Al-Dunán második világháborús aknára futott, de személyzete nem sérült meg. További nyolc év szolgálatot követően Szingapúrba vetődött el – itt két évig Ningpo Orchid, majd 1975-től Builder néven közlekedett. A Lloyd’s Registerben 1995-ben már nem szerepelt, tulajdonosa szétbontotta.
A szintén Hazám-típusú, 1962-ben elkészült Szeged (az 1936-ban épült, sorozatunkban korábban említett Szeged folyam-tengeri áruszállító motorhajót ebben az évben keresztelték át 7. sz. Raktárhajóvá) 1973-ban ugyancsak Szingapúrba érkezett. Két éven át Ningpo Lilac, majd Decorator név alatt közlekedett. 1982-ben Görögországban szétbontották.
A sorozat utolsó tagja a Dunaújváros volt – a hajót 1973-ban szintén Szingapúrba adták el. Előbb – két évig – Nangpo Violetként szelte a hullámokat, majd 1975-ben Carpenterre keresztelték. Újabb két év múltán az Anna Minak nevet kapta. 1979-től 1983-as hajótöréséig Sunny L néven hajózott. Utolsó útja az Ománi Salalah közelében ért végzetes véget, de a legénység el tudta a hajót hagyni.
A továbbfejlesztett Székesfehérvár 1984-től mint Alba Regia panamai lobogó alatt hajózott, majd 1986-ban Pireuszban szétbontották. Hasonló utat járt be az Újpest is: 1984-től Arrabona néven, panamai lobogó alatt közlekedett, majd 1986-ban egy görög társasághoz vette meg. Még ugyanabban az évben Pireuszban szétbontotta.
(Folytatjuk)
Sorozatunk Horváth József, Szánthó Zoltán, Vasanits László és Vaskovics Péter anyagainak felhasználásával készült.