Hamarosan forgalomba állhatnak Szenegál korszerű motorvonatai

iho/vasút   ·   2018.10.25. 15:45
400px_szenegali_alstom_coradia

Az északnyugat-afrikai ország még 2016 végén rendelt az Alstomtól tizenöt Coradia Polyvalent szerelvényt. Az első példány franciaországi tesztjei véget értek, ezzel a francia gyártó megkezdte a vonatok szállítását. Az első kész szerelvényt az Alstom észak-franciaországi, reichshoffeni üzeméből közúton, tréleren cipelték el a Le Havre-i kikötőbe, ahonnan napokon belül kihajózik a Grande Angola nevű szállítóhajó fedélzetén. A dakari kikötőbe a tervek szerint november 12-én érkezik meg. A forgóvázakat a kocsiszekrényektől elválasztva szállítják, a részeket a Dakartól három kilométerre található, új Colobane-i műhelyben fogják egyesíteni. Ezután meg is kezdődhetnek a vonatok statikus és dinamikus tesztjei Szenegálban is – jelenti a Railway Gazette. A második szerelvény november közepén indulhat útnak, a fennmaradó tizenhármat pedig nagyjából havi egy-egy szállítással juttatja el az Alstom Afrikába. A szenegáli személyzet jelenleg intenzív oktatáson vesz részt Reichshoffenben.

A 83501-es pályaszámú motorvonatot a napokban rakják hajóra Le Havre-ban, hogy rendeltetési helyére, Dakarba utazzon (fotók: IRJ)

A duálüzemű, vagyis huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú felsővezetéki betáplálásról, annak híján pedig dízelmotorral is közlekedni képes járművek az ötvenhét kilométer hosszú, a szenegáli főváros városközpontját a Ndiass közelében található új Blaise Diagne nemzetközi repülőtérrel (AIBD) összekötni hivatott Train Express Régional (TER) vonalon fogják szállítani hamarosan az utasokat. A jelenleg építés alatt álló, kétvágányos, normál nyomközű, huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal villamosítandó pálya a Dakar és Diourbel közötti keskeny nyomközű vonal nyugati részének közelében fog vezetni – a beruházás részeként a keskeny pálya is megújul. A tizennégy megállót felfűző vonalon százhatvan kilométer per órás tempóval is mehetnek majd a vonatok, a közlekedés biztonságáról GSM-R rendszer gondoskodik. A két végállomás közötti menetidő negyvenöt perc lesz.

A TER a szenegáli kormány „A feltörekvő Szenegálért” elnevezésű politikai kerettervének egyik kulcsfontosságú projektje. A szenegáli befektetés-ösztönző és közmunkaügyi ügynökség, az Apix még 2016-ban bízta meg a francia Engie és Thales cégek konzorciumát a vonal biztosítóberendezési és kommunikációs rendszerének megtervezésével és kivitelezésével, az üzlet 225 millió eurót (körülbelül 73 milliárd forintot) ér. A félmilliárd eurós (162 milliárd forintos) pályaépítési munkákat a szenegáli CSE, a török Yapi Merkezi és a francia Eiffage közös konzorciuma végzi, az építkezés 2016 decemberében kezdődött meg hivatalosan. Az első, Dakar és Diamniadio új városa közötti, harminchat kilométer hosszú szakaszon várhatóan 2019 közepén indulhat meg a közlekedés. A szolgáltatásról az első öt évben az SNCF-Keolis és a RATP Dev gondoskodik. A beruházó számításai szerint naponta akár száztizenötezren is fogják használni majd a vonatokat.

Szenegál tizenöt duálüzemű motorvonatot rendelt az Alstomtól

A százhatvan kilométer per órás sebességre képes szenegáli Coradiák műszakilag teljesen megegyezőek a franciaországi régiók számára jelenleg is gyártott duálüzemű Polyvalentekkel, az afrikai forróság okán azonban a klíma- és szellőztetőrendszerük erősebb. A négyrészes, hetvenkét méter hosszú szerelvényekre első- és másodosztályon összesen 531 utas férhet fel. A vonatok Szenegálban kettesével, csatoltan fognak közlekedni, ezernél is több férőhelyet kínálva a csúcsidőszakokban.

A járművek megépítéséhez az Alstom több franciaországi üzeme is hozzájárul. A tervezési munka például Saint-Ouenban zajlik, a forgóvázakat a Le Creusot-i egység készíti, a vontatómotorok és a generátor Ornans-ból, a vontatási berendezések Tarbes-ból, a fedélzeti elektronika és az utastájékoztató rendszer pedig Villeurbanne-ból érkezik. A készre szerelés Reichshoffenben történik.

Az Apix a Polyvalentek második afrikai megrendelője: Algéria nemzeti vasútja 2014-ben rendelt meg tizenhét duálüzemű szerelvényt kétszázmillió euró (65 milliárd forint) értékben. Az első algériai Coradia idén márciusban állt forgalomba, az utolsót pedig az év végén szállítja le az Alstom – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.