Hatvan százalékos forgalomnövekedéssel számol a francia kombinált fuvarozási terv
A bimodális szállítás a francia vasúti árufuvarozás legdinamikusabb szegmense, jelenleg az ágazat teljes tevékenységének 39 százalékát teszi ki.
A GNTC ipari testület, az SNCF tulajdonában álló Rail Logistics Europe (RLE) és az Altermind konzultációs cég közös jelentést tett közzé a francia kombinált fuvarozás fejlesztéséről, mely 2027-ig a forgalom hatvan százalékos növekedését irányozza elő. A jelentés kiemeli, hogy a közúti-vasúti szállítás 2021-ben elérte a 14 milliárd tonnakilométert.
Az erőteljes növekedés ellenére azonban két strukturális tényező is hátráltatja a szegmenst. Az első a hálózat vasúti kapacitásának kezelésére vonatkozik, ami az építési és karbantartási munkákat túlságosan is priorizálja a távolsági forgalom infrastruktúrájának rendelkezésre állásával szemben. A másik a teherterminálok állítólagos rossz állapotával kapcsolatos, mely rontja az üzemeltetők által kínált szolgáltatás minőségét, ezáltal nem tudják megfelelően kielégíteni az ügyfelek igényeit. A legtöbb franciaországi terminált az SNCF nemzeti vasúttársaság tulajdonában álló infrastruktúra-kezelő, az SNCF Réseau kezeli.
Franciaországnak a vasúti árufuvarozás fejlesztését célzó nemzeti stratégiájának célja, hogy a 2019-es kilenc százalékos piaci részesedést 2030-ra 18 százalékra, 2050-re pedig 25-re növelje. A stratégia számos intézkedést foglal magába a kombinált fuvarozás elősegítéséhez, viszont nem kifejezetten foglalkozik a folyamatokkal és a beruházási igényekkel, további tanulmányokra bízza azokat. A jelentés arra figyelmeztet, hogy szilárdabb elkötelezettség nélkül kudarcba is fúlhat a vasúti árufuvarozás újjáélesztését célzó teljes stratégia.
A GNTC, az RLE és az Altermind által kidolgozott fejlesztési terv három fő területre összpontosít. Egyrészt a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére, ahol kulcsfontosságú tényező a kombinált szállításra elkülönített kapacitás növelése a szükségleteknek megfelelő szintre. Szintén kiemelt feladat a már meglévő és új terminálokba való beruházás, valamint a magánbefektetések számára kedvező feltételek megteremtése. Másodsorban a kombinált fuvarozók állandó és újraméretezett támogatása a láthatóság, a nagyobb hatékonyság, elsősorban pedig az energiaválság kezelése érdekében. Harmadrészt, a keresleti oldal szabályozási és pénzügyi ösztönzők révén történő támogatása valószínűleg fel fogja majd gyorsítani a modális váltást a kombinált fuvarozás irányába.
A teljes terv megvalósítása 2027-re hatvan százalékkal növelheti a kombinált fuvarozás forgalmát, körülbelül 450 ezer teherautóval csökkentve a közutak terhelését, ezzel nagyjából egymillió tonna szén-dioxid kibocsátását megelőzve.
A jelentés arra a következtetésre jutott, hogy a terv célja, hogy erős dinamikát teremtsen a kormány által 2030-ra kitűzött célok eléréséhez, amihez a második szakaszban mélyrehatóbb paradigmaváltásra van szükség, különösen a kombinált fuvarozás előnyben részesítésére a személyszállítással szemben, és/vagy nagyobb beruházásokra a hálózat kapacitása terén. Ennek sikeréhez az államnak alapvető szerepe lesz az ösztönzésben, a koordinációban és a finanszírozásban. Különösen azt kell elérni, hogy a másik kulcsfontosságú fél, az SNCF Réseau teljes mértékben mobilizálva legyen – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Wikimedia Commons / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!