Hatvanéves az EUR-raklap

iho/vasút   ·   2021.07.14. 12:00
eurraklap

Az 1961-ben feltalált, hatékony szállítmányozási eszköz azóta forradalmasította a logisztikát.

Számos eseményről híres az 1961-es év: először járt ember az űrben Jurij Gagarin személyében, megépült a berlini fal – és Franciaországban megalkották az úgynevezett euro-raklapot, vagy más néven EUR-raklapot. Az azóta eltel hatvan év során az emberiség élete rengeteget változott: a nemzetet, nemzeteket szétválasztó berlini falat lebontották, az űrutazás és a raklapok pedig sokat fejlődtek. Habár a raklapok külseje lényegében változatlan maradt, a logisztikai ágazat egyik, rivaldafényt kerülő főhőse Európa-szerte forradalmasította a szállítmányozást: segítségükkel fele annyi időbe telik a vasúti tehervagonok be- és kipakolása.

A logisztika világa a 800 x 1200 milliméter szélességű és 144 milliméter magas eszköz méretére alapoz mindent, a raktáraktól kezdve a szállítási rendszereken át a kamionok és teherautók felépítményéig. A raklapok gyors terjedésével egyidejűleg egy nemzetközi csererendszer is kialakult, ennek köszönhetően az EUR-raklapok is gyorsan elterjedtek. Napjainkban nagyjából 600 millió EUR-raklapot használnak világszerte.

Globális újrahasználhatóságuknak és cserélhetőségüknek köszönhetően az EUR-raklapok rendkívül környezetbarátok is, így fenntartható teherszállító eszközök. Ráadásul elsősorban újrahasznosított faanyagból készülnek. Igénybevételtől függően egy EUR-raklapot körülbelül hatszor–hétszer lehet felhasználni, mielőtt javítani kellene, ezt követően ismét be lehet vetni. Az EUR-raklap terhelhetősége szempontjából döntő fontosságú a megfelelő fafajta és az annak megfelelő maximális nedvességtartalom használata, emiatt is bír el akár másfél tonnát is. A raklap elemei szabványosak: pontosan tizenegy falécből, kilenc fatömbből és 78 szögből állnak össze.

A forradalmi raklaptípus sikerének egyik alapja a szigorú minőségellenőrzés: csak hivatalos engedéllyel rendelkező cégek gyárthatják és javíthatják. Az előállítási és javítási minőséget a jövőre száz éves Nemzetközi Vasútegylet (UIC) végzi. Az eredetiséget a raklapok felületére festett „EUR” jelzés bizonyítja, a minőséget és a cserélhetőséget garantáló logó 1961 óta az ÖBB Rail Cargo Austria (ÖBB RCA), valamint a jogelőd Osztrák Szövetségi Vasutak (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) tulajdona.

Az ÖBB teherszállítási ágaként funkcionáló Rail Cargo Group (ÖBB RCG) Európa vezető logisztikai vállalataként formálja az iparágat, a nap minden órájában, Európától Ázsiáig, összekötve embereket, üzleteket és piacokat, az elsőtől az utolsó kilométerig. A vállalat 9340 alkalmazottal 18 országban évente 460 ezer vonatot – naponta nagyjából 1260-at – közlekedtet le biztonságosan, évente 95 millió tonna nettó forgalmat kezelve, hatékonyan. A Rail Cargo Austria AG-hoz tartozó RCG az Ausztriában szállított áruk 28,2 százalékát továbbítja, ezzel Európa élmezőnyébe tartozik. Ráadásul így évente körülbelül 1,1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását is megelőzi Ausztriában.

(X)

(Nyitókép forrása: ÖBB RCG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Negyvenéves a TGV

Károly Szabolcs   ·   2021.09.22. 13:00

A nagysebességű francia szuperexpresszek a légiközlekedés életképes alternatívájává váltak az elmúlt évtizedek alatt. Nincs megállás: jön a TGV M is!