Idén nyártól már késő este is metrózhat Budapesten

Június elsejétől meghosszabbított üzemidővel járnak a fővárosi metrók, amihez több mint negyven nappali és számos éjszakai járat menetrendje is igazodik.
Az utazási szokások változásához igazodik a budapesti éjszakai közlekedés: június elsejétől, vasárnaptól minden nap tovább közlekednek a főbb metrók: meghosszabbodik az M2-es, az M3-as és az M4-es üzemideje, hétköznap a belvárosból éjfél körül, hétvégén pedig hajnali egy óra körül indulnak majd az utolsó szerelvények, ráadásul tízpercenként.
A metrók üzemidejének változása a teljes éjszakai közösségi közlekedési hálózat reformjának első lépése, több indulással, jobb kapcsolatokkal lesz elérhető éjjel is Budapest minden térsége.
A Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság javaslatára a Fővárosi Közgyűlés még 2024 őszén kérte fel a főpolgármestert, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közreműködésével több változatban dolgozzon ki javaslatokat a metróüzem éjszakai meghosszabbítására és az éjszakai közlekedési hálózat megreformálására. Ennek a folyamatnak az első lépése a metrók üzemidejének meghosszabbítása és a szorosan kapcsolódó nappali és éjszakai felszíni járatok módosítása.
A Fővárosi Közgyűlés határozata alapján a metrók üzemideje az alábbiak szerint módosul:
Hétköznapokon, vasárnap éjszakától csütörtök éjszakáig
- az M2-es metró a Deák Ferenc térről mindkét irányban 0:00-kor;
- az M3-as metró Újpest-központ felé 0:03-kor, míg Kőbánya-Kispest felé 23:56-kor;
- az M4-es metró a Kálvin tértől Kelenföld felé pedig 0:04-kor indul utoljára.
Péntek és szombat éjszaka
- az M2-es metró a Deák Ferenc téren mindkét irányban 1:00-kor;
- az M3-as metró Újpest központ felé 1:03-kor, Kőbánya-Kispest felé 00:56-kor;
- az M4-es metró a Kálvin tértől Kelenföldre pedig 1:04-kor indul utoljára.
A metrókhoz szorosan csatlakozó felszíni járatok menetrendje is módosul, amelyek hétköznap és hétvégén egyaránt igazodni fognak az éjfél körül jellemzően a belvárosból induló utolsó metrókhoz. Ennek köszönhetően negyvennél is több nappali járat közlekedik majd összehangoltan a metró meghosszabbított üzemidejével, így az éjszakai órákban is könnyebbé válik az eljutás a főváros külsőbb kerületeibe.
Az érintett járatok:
- villamosok: 2-es, 3-as, 6-os, 14-es, 24-es, 41-es, 47-es, 56A, 61-es;
- a 80-as trolibusz;
- buszok: 5-ös, 7-es, 8E, 11-es, 16-os, 20E, 21-es, 30-as, 31-es, 44-es, 45-ös, 57-es, 58-as, 66-os, 85-ös, 95-ös, 97E, 105-ös, 112-es, 114-es, 123A, 136-os, 139-es, 144-es, 150-es, 151-es, 168E, 182-es, 196A, 200E, 220-as, 276E.
A nappali járatok mellett a korábban induló éjszakai járatok is csatlakoznak a metrókhoz, így az előbbi felsorolásban nem érintett nappali járatok által kiszolgált területekre is garantálják az eljutást.
A bővített metróközlekedés érinti a metrókkal párhuzamos útvonalon közlekedő éjszakai járatokat is, melyek közül egyes éjszakai, nem teljes útvonalon közlekedő járatok, illetve betétjáratok ezentúl nem közlekednek.
A legnagyobb változás, hogy az M3-as metró útvonalán közlekedő éjszakai autóbuszok a metró üzemideje alatt az eddigiekhez képest eltérő módon közlekednek:
- délen a 914-es és a 950-es busz csak a Határ úttól a külső kerületek felé jár,
- északon a 914-es busz jellemzően a Nyugati pályaudvartól, míg a 950-es buszok Újpest központtól a külsőbb területek felé közlekednek.
Szintén változik a 931-es, a 990-es, a 907-es és a 908A járatok menetrendje.
A BKK az éjszakai közlekedés reformjára vonatkozó tervek kidolgozása előtt, tavaly decemberben a civilekkel is egyeztetett, az itt beérkezett javaslatokat is figyelembe vette a kapacitásokat bővítő módosításnál, majd ezt a Fővárosi Közgyűlés megszavazta.
A munka itt nem áll meg: folyamatban van az éjszakai hálózat teljeskörű fejlesztése is, amelyről a társaság május 7-én, a Mobilitási Témacsoport keretében egyeztetett a civilekkel. Ezen a találkozón a civil szervezetek tagjai a felsorolt keretek között kialakítható legoptimálisabb megoldásra vonatkozó javaslatot ismerhették meg, észrevételeikkel pedig a javaslat részleteinek pontosításához járulhattak hozzá. A folyamat végén széleskörű társadalmi egyeztetésen válhat véglegessé az éjszakai hálózat teljes reformja. Ebben a BKK részletesen bemutatja majd a tervezett hálózati változásokat, amelyeket véleményezni lehet a társaság honlapján, és a végleges változatba az utasok észrevételeit is beépítik.
Az éjszakai közösségi közlekedési rendszer megújítása minden területen jelentős átszervezéssel jár, a társaság a tapasztalatokat, az utasforgalmi adatokat, illetve az utasészrevételeket felhasználva korrigálhatja az intézkedéseket.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!